Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 14:28
  #1
Medlem
Sweeper80s avatar
Önskar köpråd angående ersättningsmoderkort till en DELL E521.

Nuvarande:
0CT103 (Socket M2)

Djupare info:

Det ska helst klara av och orka med:
16 GB, PC2-5300P, DDR2 2RX4 667MHz
Edit: eller helst 8 GB av de 16.

Samt ett:
AMD Dual Core CPU Athlon 64X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 ADA6000IAA6CZ 89W

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Sweeper80 2017-04-29 kl. 14:36.
Citera
2017-04-29, 15:16
  #2
Medlem
x12s avatar
Det är ett BTX, de är nättpå hopplösa att få tag på, särskilt till en så gammal sockel och än värre amd. Största chansen att hitta ett, det tror jag du har på ebay.
Citera
2017-04-29, 15:21
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Önskar köpråd angående ersättningsmoderkort till en DELL E521.

Nuvarande:
0CT103 (Socket M2)

Djupare info:

Det ska helst klara av och orka med:
16 GB, PC2-5300P, DDR2 2RX4 667MHz
Edit: eller helst 8 GB av de 16.

Samt ett:
AMD Dual Core CPU Athlon 64X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 ADA6000IAA6CZ 89W

Tack på förhand!

Glöm din Dell. Ljusår bättre och billigare är att bygga ny dator. För 4000-5000 får du en ny dator som har 10x mer prestanda (eller mer) än din gamla burk.
Citera
2017-04-29, 16:53
  #4
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är ett BTX, de är nättpå hopplösa att få tag på, särskilt till en så gammal sockel och än värre amd. Största chansen att hitta ett, det tror jag du har på ebay.

Tack. Vad ska jag söka efter. Har du några rekommendationer på sökord?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Glöm din Dell. Ljusår bättre och billigare är att bygga ny dator. För 4000-5000 får du en ny dator som har 10x mer prestanda (eller mer) än din gamla burk.

Detta är ingen "förstadator" - det har jag annat - ska bara streama lite på den, träna på att skruva hårdvara och testa lite Madvrinställningar. Ska inte använda den så mycket annat än att skruva lite på.
Citera
2017-04-29, 21:21
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Har du några rekommendationer på sökord?
Om du börjar med "dell e521 motherboard" så kanske du hittar nåt. Prova lite olika, kanske dells reservdelsnummer eller annan kod som kan finnas på kortet.
Citera
2017-04-29, 22:01
  #6
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om du börjar med "dell e521 motherboard" så kanske du hittar nåt. Prova lite olika, kanske dells reservdelsnummer eller annan kod som kan finnas på kortet.

Tack för din tid. Det har jag redan provat med, får bara upp det var det jag hade. Det var av denna anledning, som jag frågade dig - i förhoppningen om en vidare idé från din sida, som nog är mer kunnig på området än jag.
Citera
2017-05-01, 12:37
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
får bara upp det var det jag hade.
Är det viktigt att datorn måste igång kanske du får köpa en hel dator, inte bara moderkortet, och plocka delar ur den. Det är nog inte lätt att få tag på, så kolla nån gång per vecka.
Finns också amerikanska "craigslist" som är ungefär som svenska blocket men många gånger större. Tveksamt där om de skickar till sverige, men kan vara värt att kolla vad som finns iaf.
Citera
2017-05-01, 13:31
  #8
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Är det viktigt att datorn måste igång kanske du får köpa en hel dator, inte bara moderkortet, och plocka delar ur den. Det är nog inte lätt att få tag på, så kolla nån gång per vecka.
Finns också amerikanska "craigslist" som är ungefär som svenska blocket men många gånger större. Tveksamt där om de skickar till sverige, men kan vara värt att kolla vad som finns iaf.

Njae, det är det väl inte. Ska bara träna som sagt. Om jag köper ett Optiplexchassi - eller får ett av bekanta - vågar du svara på om resten av delarna i en E521, passar i det chassit (givet nytt moderkort också)?
Citera
2017-05-01, 14:01
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Om jag köper ett Optiplexchassi
Det är en hel "familj" av datorer och som funnits i många versioner genom åren, det finns inget givet utseende på dem, det kan vara nästan vad som helst.
När det gäller just moderkortet; det du måste titta på är vilket "format" det har, BTX är spegelvända, hänger upp&ner, har ombytt placering på i/o-panel och instickskort, hur man nu väljer att se på saken, och processorn är annorlunda placerad, andra skruvhål, allt är annorlunda, det går inte få i det kortet i ett chassi för ATX.
Märkesdatorer, som dell är, har ofta specialbyggda moderkort som kan ha totalt standardvidriga mått och egenskaper, ofta förkrympta specialnätdelar, specialkontakter, helt egna lösningar för kylning, udda chassin där man måste såga eller modda för att bygga om, dom är inte gjorda för sånt. Kanske 1 av 20 märkesdatorer är såpass bra byggd att man kan göra nåt vettigt med den när komponenterna passerat bäst-före datumet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback