Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 12:02
  #1
Medlem
hejsan nu är det så här att vi ska få fiber till 2018 i våran villa, och då kan vi välja mellan 250/100 eller 100/100. och jag vill veta hur mycket mitt nätverkskort klarar av att ta, har trådlöst IEEE 802.11n kort
Citera
2017-04-29, 12:33
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isac05
hejsan nu är det så här att vi ska få fiber till 2018 i våran villa, och då kan vi välja mellan 250/100 eller 100/100. och jag vill veta hur mycket mitt nätverkskort klarar av att ta, har trådlöst IEEE 802.11n kort

Har starkt för mig att de enklaste n-korten utan MIMO klarar 150 Mbit/s. Ska man köra wifi med högre hastigheter än 100 Mbit/s (från fibern) och man har många anslutna enheter, bör man köra AC.
Citera
2017-04-29, 14:01
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isac05
hejsan nu är det så här att vi ska få fiber till 2018 i våran villa, och då kan vi välja mellan 250/100 eller 100/100. och jag vill veta hur mycket mitt nätverkskort klarar av att ta, har trådlöst IEEE 802.11n kort

Vad är det för kort? Är det inbyggt i en laptop eller en USB-dongel dongel i en stationär dator eller...?
Citera
2017-04-29, 14:12
  #4
Medlem
serubs avatar
Om du har ett "IEEE 802.11n" kort så låter det som en gammal standard. De nya standarden är Wireless AC, och jag rekommenderar dig att skaffa dig ett sådant nätverkskort då det klarar extremt mycket snabbare hastigheter på både 2,4Ghz och 5Ghz bandet. Ett Wireless N kort som du har klarar teoretiskt sätt upp till 600Mbit men den uppmätningen har de fått under ett extremt bra förhållande, så räkna inte med mer än kanske 50-80Mbit på ditt kort.
Citera
2017-04-29, 15:02
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isac05
hur mycket mitt nätverkskort klarar av att ta, har trådlöst IEEE 802.11n
De hastigheter som anges på allt trådlöst är teoretiska, d.v.s det är vad du under de mest idealiska omständigheter kanske kan få, men som du i praktiken knappast någonsin ens kommer i närheten av. Det går därmed inte säga hur mycket sprutt ditt kort kommer ge, för det varierar med avstånd till accesspunkten, väggar, möbler eller annat emellan, antal accesspunkter i grannskapet som ligger på samma kanal, andra enheter på samma frekvensband, t.ex blåtand, trådlösa telefoner, trådlösa hörlurar och annat krafs.
Vill du ha bästa sprutt, dra kabel, de klarar 1 gbit och anslutningen är, till skillnad från wifi, stabil.
Citera
2017-04-29, 15:46
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
De hastigheter som anges på allt trådlöst är teoretiska, d.v.s det är vad du under de mest idealiska omständigheter kanske kan få, men som du i praktiken knappast någonsin ens kommer i närheten av. Det går därmed inte säga hur mycket sprutt ditt kort kommer ge, för det varierar med avstånd till accesspunkten, väggar, möbler eller annat emellan, antal accesspunkter i grannskapet som ligger på samma kanal, andra enheter på samma frekvensband, t.ex blåtand, trådlösa telefoner, trådlösa hörlurar och annat krafs.
Vill du ha bästa sprutt, dra kabel, de klarar 1 gbit och anslutningen är, till skillnad från wifi, stabil.

Sant! Fast AC fungerar väldigt bra, om man har en bra AP för AC samt att man har bra täckning i huset. En bra router med AP som har AC ger i mitt fall runt 500 Mbit/s i "hela huset", samt så kör den "N" på 2,4 Ghz som "legacy". Gamla enheter går på gamla bandet, nya enheter går på 5Ghz. Klockrent!

Men beroende på som TS har där hemma, så bör "hen" kanske satsa på 100Mbit-uppkopplingen på fibern. (Hen ska ju välja "abb").
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback