Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 10:49
  #1
Medlem
FaNirs avatar
Hej, som det står i rubriken så mår jag riktigt dålig och känner mig sjuk. Aldrig känt så här tidigare. Ska berätta från början. Ganska lång läsning men ville förklara exakt hur allt gått till.

Jag är runt 25 år och går på Metadonprogrammet. Det har fungerat bra många år fram till förra sommaren/hösten då jag började ta stora mängder Imovane dagligen för att dämpa min ångest. Dumt gjort. Åt nog som mest runt 15 om dagen, hälften på morgonen och hälften på kvällen. Sedan i julas har när jag bestämde mig för att börja trappa ner pga att jag mådde jättedåligt av det jag höll på med och ville komma tillbaka till där jag var innan jag började ta så mycket Imovane. Trappade ner ganska snabbt och det började bli väldigt jobbigt när jag kom ner på runt 2 om dagen. Nu tar jag 1 om dagen som jag är ordinerad på recept. Under tiden jag trappade ur bodde jag hos en kompis och injicerade även metadonet under dom 2 månaderna "kommer aldrig göra det igen".

Nu har jag tagit 1 Imovane per dag och tar ingenting annat förutom mina mediciner Metadon, Imovane, Mirtazapin, Egazil och Omeprazol. Abstinenssymptomen släppte för några veckor sedan men för 1 och en halv vecka sedan började jag känna mig sjuk. När jag gick och lade mig en kväll kände jag att pulsen var väldigt hög. Skulle gissa på runt 120 i vilopuls. Nästa dag vaknade jag och kände mig fortfarande dålig. Tog metadonet och en imovane och det blev bättre men på kvällen hände samma sak igen. hade jätte mycket hjärtklappning och högt blodtryck och väldigt hög puls. Efter att ha mått såhär i 5-6 dagar så kom min mamma förbi som är sjuksköterska. Värt att nämna är att jag har en klaffskada sedan tidigare när jag hade endokardit och fick ett hål i ena klaffen. Så vi tog blodtrycket och det låg på 165/106 och runt 120 i vilopuls. Hade även ont i bröstkorgen, i ryggen och en liten feber på 38.2 och torrhosta. Hostan har jag haft en längre tid men blivit värre nu i slutet. Bestämde mig då att åka på sjukhuset dagen efter.

Jag fick en remiss och doktorn sa åt mig att ta mig till akuten på en gång då han misstänkte endokardit igen. Väl på akuten fick jag komma in ganska snabbt och dom kopplade upp mig i EKG och tog en massa blodprover, blododling och urinprov och en sticka som trycks upp i näsan. Trycket och pulsen var ungefär detsamma som tidigare. Läkaren på akuten trodde också att det var endokardit så dom satte in antibiotika i dropp. Och efter ett tag kändes det bättre. Blev sedan förflyttad till infektionsavdelningen och fick antibiotika 4gånger per dag.

Dagen efter kände jag mig i princip helt frisk och vid 12 tiden kom det in en läkare "samma läkare som förra gången jag hade endokardit" och sa att det till 99% inte var endokardit eftersom sänkan låg på under 10, tror det var 8. Läkaren frågade hur jag mådde och jag berättade att det var bättre och då sa han att på ultraljudet hade dom sett att hjärtat pumpade ut blod hårdare på högersidan av lungorna. Han sade att det kunde vara en blodpropp i lungan och dom skulle få svar på det inom några timmar. Han kom tillbaka efter ett tag och sa att allt såg bra ut och att jag kunde åka hem. Blev väldigt glad över att det inte var endokardit eller propp i lungan.

Jag kom hem för 5 dagar sedan och redan samma kväll gick puslen upp igen. Trodde att det berodde på Imovanen så jag har druckit 1 öl varje kväll sedan dess, även några dagar innan jag åkte in till sjukan. Ölen hjälpte lite grann men känner mig väldigt sjuk varje kväll. Igårkväll så fick jag ännu högre puls och tryck än tidigare. 174/117 och 116 i vilopuls. Blev väldigt orolig och kände mig yr och andades väldigt snabbt och svettades mycket. Satte på en film och väntade några timmar och när jag gick till sängs så var pulsen mycket lägre och blodtrycket detsamma.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är rädd och orolig att det är något farligt och att jag ska dö.
Kan det vara någon slags panikångest eller liknande pga mitt Imovane missbruk som jag slutat? Har aldrig känt så här tidigare och har gått igenom väldigt många avtändningar.

Mvh
__________________
Senast redigerad av FaNir 2017-04-29 kl. 10:54.
Citera
2017-04-29, 11:01
  #2
Medlem
enkeltulipans avatar
Jag tycker det låter lite som panikångest känns för mig, men med tanke på din historia så skulle jag inte våga chansa utan jag tycker du ska åka in och kolla det igen.

Men du kan ju prova om det känns bättre med lite andningsövningar, om det är panikångest så är det ofta andningen som orsakar symptomen.

Hoppas allt går bra för dig!
Citera
2017-04-29, 11:07
  #3
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Jag tycker det låter lite som panikångest känns för mig, men med tanke på din historia så skulle jag inte våga chansa utan jag tycker du ska åka in och kolla det igen.

Men du kan ju prova om det känns bättre med lite andningsövningar, om det är panikångest så är det ofta andningen som orsakar symptomen.

Hoppas allt går bra för dig!

Ja, det var det jag misstänkte också. Kommer att åka in för att kolla upp det igen, jag kanske kan få någon betablockerare eller liknande för att få ner pulsen. Tack för svaret! Har gjort lite andningsövningar då och då så det ska jag absolut pröva.
Citera
2017-04-29, 12:43
  #4
Medlem
Jag har haft 150 i vilopuls, åkt in med amnulans och blev inlagt på hjärtmottagningen, utan att hitta några kliniska fynd som trodde sig vara orsaken.
Påminn dig själv om att hjärtat är en otroligt stark och tålig muskel, låter i varje fall som att kraftig ångest och oro för att det skulle vara något dödligt /farligt påverkar dig väldigt mycket...

Provat betablockerare? Ska inte vara några problem att få utskrivit av din läkare annars. sänker hjärtverksamheten när du kommer upp högt i vilopuls. jag äter det vid behov. Inderal.

mvh
Citera
2017-04-29, 13:06
  #5
Medlem
Det är jättebra att du har blivit kontrollerad av läkare! Har du talat om för din läkare att du
tidigare har tagit Imovane? Gjorde du någon nedtrappning? Redan efter två månader så kan man
känna dagabstinens.

Och abstinensen av Imovane är ju inte linjär, den kommer och går. Man kan känna sig helt säker
på att allt är över, men sedan kör det igång igen.
Känner mycket väl igen detta med hög puls, och högt blodtryck, av abstinensen. Känner du att
du får hjärtklappning när du lägger dig ner? Känns det som att hjärtat håller på att hoppa ut,
trots att du precis har lagt dig? Ökar ångesten samtidigt?

Edit: Läste igenom en gång till, och såg då att det blev bättre av Imovane. Och det talar ju
mycket för att det är den förrädiska abstinensen som körde igång i och med detta.
Svettningarna hör ju också till abstinens.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-04-29 kl. 13:20.
Citera
2017-04-29, 15:33
  #6
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Jag har haft 150 i vilopuls, åkt in med amnulans och blev inlagt på hjärtmottagningen, utan att hitta några kliniska fynd som trodde sig vara orsaken.
Påminn dig själv om att hjärtat är en otroligt stark och tålig muskel, låter i varje fall som att kraftig ångest och oro för att det skulle vara något dödligt /farligt påverkar dig väldigt mycket...

Provat betablockerare? Ska inte vara några problem att få utskrivit av din läkare annars. sänker hjärtverksamheten när du kommer upp högt i vilopuls. jag äter det vid behov. Inderal.

mvh


Oj, det var mycket. Du måste ha känt dig riktigt illa då. Jag har haft Inderal tidigare och det fungerade jättebra så det kommer jag ta upp nu till veckan när jag träffar läkaren.

Mvh
Citera
2017-04-29, 15:40
  #7
Medlem
FaNirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Det är jättebra att du har blivit kontrollerad av läkare! Har du talat om för din läkare att du
tidigare har tagit Imovane? Gjorde du någon nedtrappning? Redan efter två månader så kan man
känna dagabstinens.

Och abstinensen av Imovane är ju inte linjär, den kommer och går. Man kan känna sig helt säker
på att allt är över, men sedan kör det igång igen.
Känner mycket väl igen detta med hög puls, och högt blodtryck, av abstinensen. Känner du att
du får hjärtklappning när du lägger dig ner? Känns det som att hjärtat håller på att hoppa ut,
trots att du precis har lagt dig? Ökar ångesten samtidigt?

Edit: Läste igenom en gång till, och såg då att det blev bättre av Imovane. Och det talar ju
mycket för att det är den förrädiska abstinensen som körde igång i och med detta.
Svettningarna hör ju också till abstinens.

Det låter ju exakt som hur jag har det nu. När jag lägger mig på kvällen brukar jag ha väldigt mycket hjärtklappning vilket skapar ångest på samma gång, dock lugnar det ner sig ganska mycket efter någon timma eller två när jag börjar bli trött och lyckas slappna av. Jag skulle egentligen vilja sluta helt med imovanen men är rädd att det ska bli ännu värre men det bästa vore nog att sluta med den helt. Har hört talas om dagsabstinens av Imovane och det låter ju som att det skulle kunna vara något sånt. Känner mig lugnare nu iallafall. Tack för svaret!

Mvh
Citera
2017-04-29, 16:15
  #8
Avstängd
Plaguetongues avatar
kan vara panikångest, du talade väl om för din läkare att du har varit på droger?
Citera
2017-04-29, 16:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaNir
Det låter ju exakt som hur jag har det nu. När jag lägger mig på kvällen brukar jag ha väldigt mycket hjärtklappning vilket skapar ångest på samma gång, dock lugnar det ner sig ganska mycket efter någon timma eller två när jag börjar bli trött och lyckas slappna av. Jag skulle egentligen vilja sluta helt med imovanen men är rädd att det ska bli ännu värre men det bästa vore nog att sluta med den helt. Har hört talas om dagsabstinens av Imovane och det låter ju som att det skulle kunna vara något sånt. Känner mig lugnare nu iallafall. Tack för svaret!

Mvh

Glömde att skriva att till abstinensen hör även att man får en tryckande känsla över bröstkorgen,
och man kan få svårt att andas. Den här känslan kan också gå ner över magen. Men det sitter
inte i själva magen, utan i bukfettet.
Citera
2017-05-12, 22:18
  #10
Medlem
ShouldBeFines avatar
Vad är din vilopuls vanliga fall? Jag har runt 90-100 och när jag stressar upp mig själv kan jag lätt hamna på liknande siffror som din.

Rent spontant tror jag att du stressar över din livssituation och att det ökar din puls, panikångest som någon sa. Iom att du slutade med Imovanen ett tag (jag uppfattade det som att du börjat igen rätta mig om jag har fel) så lär du ju vilja bli fri från den/annat missbruk men faller tillbaka, det där tär på psyket.

Enda rådet jag har att ge är att testa att meditera till guidad meditation för att få ner pulsen. Det fungerar på mig och många andra jag känner. Det räcker med 5-10 minuter i början, efter ett tag kan du kanske byta ut Imovanen mot meditation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback