Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 07:37
  #1
Medlem
Jag kör på gratis virusskydd den här månaden då jag inte har råd att förnya förrän nästa månad. Jag installerade både avast och avira, som jag inte gillade, innan jag kom på att jag kunde använda Nortons testversion. Jag trodde att datorn automatiskt skulle ta bort avast och avira när den installerade Norton, men de är kvar och drar ner hastigheten i alla fall. Jag kan inte ens hitta någonstans där man kan inaktivera programmen.

När jag installerade avast så dök det upp en ruta där jag skulle avinstallera Mcafee, men den funktionen hittar jag ingenstans på datorn nu. Inget av de båda programmen har en uninstall-grej i mappen.

Det måste finnas något program på datorn för avinstallering. Var är den?
Citera
2017-04-29, 07:42
  #2
Medlem
sasos avatar
beror på vilken operativsystem du kör.
Windows har i kontrollpanelen läggtill/tabort program
Citera
2017-04-29, 08:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
beror på vilken operativsystem du kör.
Windows har i kontrollpanelen läggtill/tabort program

Ah, hittade det nu. Tack!

Avira trilskas som fan med avinstalleringen. De påstår att de inte kan avinstalleras för att de är ett antivirusprogram, men det ska nog gå på något vis.
Citera
2017-04-29, 08:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ah, hittade det nu. Tack!

Avira trilskas som fan med avinstalleringen. De påstår att de inte kan avinstalleras för att de är ett antivirusprogram, men det ska nog gå på något vis.

Ifall Avira trilskas allt för mycket kanske länk nedan kan vara till hjälp.

https://www.avira.com/en/support-dow...-removal-tool/
Citera
2017-04-29, 08:45
  #5
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2017-04-29, 09:42
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag kör på gratis virusskydd den här månaden då jag inte har råd att förnya förrän nästa månad. Jag installerade både avast och avira, som jag inte gillade, innan jag kom på att jag kunde använda Nortons testversion. Jag trodde att datorn automatiskt skulle ta bort avast och avira när den installerade Norton, men de är kvar och drar ner hastigheten i alla fall. Jag kan inte ens hitta någonstans där man kan inaktivera programmen.

När jag installerade avast så dök det upp en ruta där jag skulle avinstallera Mcafee, men den funktionen hittar jag ingenstans på datorn nu. Inget av de båda programmen har en uninstall-grej i mappen.

Det måste finnas något program på datorn för avinstallering. Var är den?

Gratis Av är nästan alltid lika bra som betal, det man betalar för är extra funktioner.

För framtida avinstallationsproblem - http://support.eset.com/kb3527/?page...nt&id=SOLN3527

Kör inte mer än 1 Av i taget för om deras funktioner krockar med varandra så kan skyddet försämras.
Citera
2017-04-29, 09:49
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Många tillverkare erbjuder ett annat program, som helt tar bort spår från "dåligt skrivna program".

Exempelvis Norton har:
https://support.norton.com/sp/sv/se/...rProfile_en_us

Jag rekommenderar att köra såna program, då speciellt antivirusprogram inte tas bort som de ska...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback