Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-04, 06:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf92
Men jag kommer väl upp för en brantare backe med min vikt? Sedan för att jämföra såg jag att en kymco super 8 hade 2,5 kW men 4,9 nM (båda vid 7000rpm) hur kan den ha så stor nM medans kW är ganska låg? Är det bra eller dåligt med mina önskningar i tanke

2,5 kW är 3,4 hk. Om dom angett 2,5 kW och 4,9 Nm vid 7000 varv så är det felaktigt. Har du 4,9 Nm vid 7000 varv blir det ungefär 4,8 hk.

Som många försökt förklara är det effekt över det register som används som är viktigt.
Har man nån typ av CVT automat kan man ha ett väldigt snävt register med toppeffekt som den kan hålla sig inom. Med vanlig växellåda så blir det ett bredare register den kommer arbeta på.

Men vilken du ska välja och som är snabbast är svårt att säga med siffror enbart. Helst vill man se effektkurvorna men annars så är riktiga tester såklart bäst att gå på. Och i dessa små effekter och vikter så gör några kilon hit och dit en del =)

Egentligen är det kanske inte så simpelt som "effekt över ett register" och det är lite mer som påverkar beroende på vilket vrid, varvtal och vikt du har. Men i det stora hela är man ute efter ett bra register med effekt.
__________________
Senast redigerad av Robzyd 2017-05-04 kl. 06:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback