Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 16:56
  #1
Medlem
Hade bilen på firma som felsökte diselvärmaren i min passat, felkoden släcktes och diselvärmaren funkar igen. Var mest troligt att jag försökte slå på värmaren flera gånger med för lite disel.


Senare samma dag kör jag ut på motorvägen och accelererar kraftigt, då hugger det till och engine fault kommer upp och bilen går in i "safe mode"

Tillbaka till firman där den felsöks igen, lågt bränsle tryck tydligen.

Frågan är om problemet kan ha uppstått när dom var in med datorn och felsökte + släckte koden? Eller bara en tillfällighet det hände samma dag? Bilen har annars gått riktigt bra
Citera
2017-04-28, 21:04
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Beror väl på hur dom "släckte" felkoden... du kan själv köpa en pryl för +300 kr för att enbart ta bort felkoden...

Men lagade dom felet så visst kan dom väl gjort något som "fel"...

Hur som helst "släcka koden" är typ enbart att rensa en "logg" på din dator i bilen. Så var det enbart det dom gjorde så ser jag det som en tillfällighet att din bränslepump blivit sunkig (eller vad det nu kan vara)

Dom kan ju ha kommit åt något också som hindrat bränsleflödet...
Citera
2017-04-28, 22:25
  #3
Medlem
Det kan ha kommit vatten med i bränlet när du körde ner på reserven o det är bara att göra rent pumpen från is så brukar det fungera men du måsta oftast in o reseta värmaren , kör aldrig en diesel under 1/4 tank o ha gärna tanken full på vinterhalvåret , annars är det en service av en brännare o byta packningar, glödsil o ev glödstift ibland, styrdon kan även paja.
Småkör inte en bil med bränslevärnare utan låt brännaren gå minst 15min oavbrutet ,alltså inte bra att köra 3 km till dagis o sen 3 km hemmåt igen
Citera
2017-04-28, 22:35
  #4
Medlem
Även bränslepumpen i tanken till motorn kan ha fått is i silen och/eller gått sönder.Bränslepumpen till motorn kommer att gå sönder dubbelt så ofta jämfört dieselvärmarens doseringpump (brukar rosta
sönder) Du skriver inte vilken årsmodell det är så det underlättar(commonrail eller pd)bästa motorn är pd- bara att byta olja, commonrail bra när det är nytt men efter garantitiden kan det bli dyrt.
Citera
2017-04-29, 00:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Även bränslepumpen i tanken till motorn kan ha fått is i silen och/eller gått sönder.Bränslepumpen till motorn kommer att gå sönder dubbelt så ofta jämfört dieselvärmarens doseringpump (brukar rosta
sönder) Du skriver inte vilken årsmodell det är så det underlättar(commonrail eller pd)bästa motorn är pd- bara att byta olja, commonrail bra när det är nytt men efter garantitiden kan det bli dyrt.

Är en 2010 r-line, diselvärmaren är igång och fungerar nu efter dom släckte koden,.

Men funderingen är om man på något sätt kan klanta till det med datorn så att problemet med engine fault uppstod?
Citera
2017-04-29, 02:31
  #6
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiettan
Men funderingen är om man på något sätt kan klanta till det med datorn så att problemet med engine fault uppstod?
Knappast troligt. Du har något fel på bränslesystemet.

Kan vara luft eller vad som helst.
Citera
2017-04-29, 11:32
  #7
Medlem
Om du inte bytt bränslefilter på ett tag, börja med det. Enkelt och billigt, samt bör göras oftare än tillverkarens intervall med dagens diesel. Dieselfilter sätts ofta igen numera av oxiderad RME (Rapsmetylester) som finns i Dieseln. Det blir som ett svart klegg som lägger sig som en hinna på filterelementet så det blir tätt.

Första symptomet på igenkletat dieselfilter är att bilen går i nödläge vid hård acceleration, eftersom det är då bränslesystemet behöver som högst bränsletryck. Den kan gå bra vid normal körning ganska länge, men tillslut om man inte byter filtret kan bilen till och med bli svårstartad och dö på tomgång.

Om de har gjort andra saker än bara varit inne med datorn finns det väl alltid en risk att någon har dragit ur en kontakt för att komma åt något bättre och glömt sätta tillbaka den.

Att bränsletrycket plötsligt skulle bli lågt pga att någon bara släckt en felkod med datorn är inte möjligt precis som toby79 skrev, det har säkert inget med saken att göra.
Citera
2017-04-29, 14:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Om du inte bytt bränslefilter på ett tag, börja med det. Enkelt och billigt, samt bör göras oftare än tillverkarens intervall med dagens diesel. Dieselfilter sätts ofta igen numera av oxiderad RME (Rapsmetylester) som finns i Dieseln. Det blir som ett svart klegg som lägger sig som en hinna på filterelementet så det blir tätt.

Första symptomet på igenkletat dieselfilter är att bilen går i nödläge vid hård acceleration, eftersom det är då bränslesystemet behöver som högst bränsletryck. Den kan gå bra vid normal körning ganska länge, men tillslut om man inte byter filtret kan bilen till och med bli svårstartad och dö på tomgång.

Om de har gjort andra saker än bara varit inne med datorn finns det väl alltid en risk att någon har dragit ur en kontakt för att komma åt något bättre och glömt sätta tillbaka den.

Att bränsletrycket plötsligt skulle bli lågt pga att någon bara släckt en felkod med datorn är inte möjligt precis som toby79 skrev, det har säkert inget med saken att göra.

Bränslefiltret byttes men var marginell skillnad på trycket efteråt så problemet kvarstår. Men verkar som jag kan avskriva att felet kan ha uppkommit efter dom var in med datorn o släckte koden då 🤔
Citera
2017-04-30, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittiettan
Men verkar som jag kan avskriva att felet kan ha uppkommit efter dom var in med datorn o släckte koden då

Skulle jag ha avskrivit direkt iallafall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback