Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 16:45
  #13
Medlem
Flaskhalsats avatar
Får man fråga vart du köpte målningarna? 10/10!

Det andra har jag ingen aning om, jag kan inte konst.
Citera
2017-04-28, 16:47
  #14
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Får man fråga vart du köpte målningarna? 10/10!

Det andra har jag ingen aning om, jag kan inte konst.

https://bottleneckgallery.com/produc...gs-trilogy-set

Nej, jag kan inte ett skit om konst heller, och det är ju ett så fruktansvärt subjektivt ämne egentligen, men har bestämt mig bara för att njuta av motiven som är helt underbara i mina ögon
__________________
Senast redigerad av Samesh 2017-04-28 kl. 16:50.
Citera
2017-04-28, 16:55
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Att den ska vara snedskuren är vi överens om, tycker det ser ut som den vinglar lite dock. Men det kan vara originalbilden också.



Då är det i sin ordning eftersom du beställt de så. Gällande snedheten se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Mycket möjligt, har inte detaljstuderat.

Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
https://bottleneckgallery.com/produc...gs-trilogy-set

Nej, jag kan inte ett skit om konst heller, och det är ju så fruktansvärt subjektivt ämne egentligen, men har bestämt mig bara för att njuta av motiven som är helt underbara i mina ögon

Har nu lagt lite mer tid på granskande och om vi nu bortser från motiven, vilket som sagt är subjektivt (skulle inte klankat ner på det tidigare, förlåt), så är passepartoun snyggt gjord. Det enda felet är att den inte ligger lite över originalbilden och pressar den mot baksidan. Detta gör att övergången "vinglar" som elmheden så riktigt påpekar. Det är alltså originalbilden som inte ligger helt 100 mot baksidan vilket gör övergången passepartout - bild lite ojämn.
Citera
2017-04-28, 17:03
  #16
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har nu lagt lite mer tid på granskande och om vi nu bortser från motiven, vilket som sagt är subjektivt (skulle inte klankat ner på det tidigare, förlåt), så är passepartoun snyggt gjord. Det enda felet är att den inte ligger lite över originalbilden och pressar den mot baksidan. Detta gör att övergången "vinglar" som elmheden så riktigt påpekar. Det är alltså originalbilden som inte ligger helt 100 mot baksidan vilket gör övergången passepartout - bild lite ojämn.

Jag litar på dig
Citera
2017-04-28, 20:49
  #17
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har nu lagt lite mer tid på granskande och om vi nu bortser från motiven, vilket som sagt är subjektivt (skulle inte klankat ner på det tidigare, förlåt), så är passepartoun snyggt gjord. Det enda felet är att den inte ligger lite över originalbilden och pressar den mot baksidan. Detta gör att övergången "vinglar" som elmheden så riktigt påpekar. Det är alltså originalbilden som inte ligger helt 100 mot baksidan vilket gör övergången passepartout - bild lite ojämn.

Ingen ursäkt behövs, som sagt innan så är ju det här med konst helt hopplöst, idag så kan man ju slänga avföring på en tom duk och voilá så har man konst som kan säljas för hundratusentals kronor. Ska ta en titt noggrannare imorgon på bilden och hur den ligger gentemot baksidan, i så fall så får jag kontakta företaget och få det korrigerat.

Tack till er alla för hjälpen/feedback, önskar er alla en trevlig helg!
Citera
2017-04-28, 21:52
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Ingen ursäkt behövs, som sagt innan så är ju det här med konst helt hopplöst, idag så kan man ju slänga avföring på en tom duk och voilá så har man konst som kan säljas för hundratusentals kronor. Ska ta en titt noggrannare imorgon på bilden och hur den ligger gentemot baksidan, i så fall så får jag kontakta företaget och få det korrigerat.

Tack till er alla för hjälpen/feedback, önskar er alla en trevlig helg!

Några exempel...

Översta länken. Titta rakt ut till vänster från den runda hobbitdörren. Bilden verkar nedtryckt (limmad?).
Samma länk. Hörnet allra längst upp till vänster. Bilden är nertryckt.
Mittenlänken. Hörnet allra längst upp till vänster. Bilden är nertryckt.
Undre länken. C:a 10 cm ner från övre vänstra hörnet. Bilden är nertryckt.
Undre länken. Hörnet allra längst ner till vänster. Bilden är nertryckt.

Kort sagt. Passepartoun skulle exakt ha dolt den vita ramen på respektive bild för att slippa allt detta. Sedan beror ju hela saken även på hur kommunikationen var vid inlämnandet. Tyvärr är det ju så att om man inte är helt hemma på det man beställer, så kan det bli otydligheter och missförstånd. Det gäler inte bara i sådana här fall, utan även i övrigt när man ska anlita någon person. Alla talar olika språk och olika initierat.
Citera
2017-04-28, 22:30
  #19
Medlem
Fredrik81s avatar
Tror att den som skurit till passpartoun har haft motivet med en blixt i ena hörnet i åtanke. Att det ska bli mer effektfullt/ framhävas mer. Sedan behållit den röda tråden med lite av motivets vita kanter på alla bilderna.

Förstår hur han som gjort jobbet tänkt, dock inte säkert att det är rätt.

Kan du inte gå tillbaka till butiken och be att dom provar på en av tavlorna. Dvs utan motivets vita kanter synlig imellan passpartoun?
Citera
2017-04-29, 10:52
  #20
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
https://bottleneckgallery.com/produc...gs-trilogy-set

Nej, jag kan inte ett skit om konst heller, och det är ju ett så fruktansvärt subjektivt ämne egentligen, men har bestämt mig bara för att njuta av motiven som är helt underbara i mina ögon
Det hade nog passat bättre med svart passpertout som på bilderna. Anledningen till att den vita ramen syns lär väl vara signaturen eller vad det är nere i högra hörnet och att den tunna vita ramen i sig ska vara en del av bilden. I övrigt ser det bra ut i mina ögon trots att jag inte är ett lotr-fan.
Citera
2017-04-29, 11:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Hej!

Tänkte bara höra med er vad ni tycker angående passepartout på dessa tavlor, det är tre motiv från sagan om ringen som jag har fått inramat. I butiken så frågade dom om jag ville ha passepartout eller inte, visste inte något om sådant (första gången får något inramat) så jag sa ja.

Jag hämtade tavlorna idag och känner mig en anings osäker på om det blev bra eller inte, vill gärna höra intryck från er som är mer kunniga.

https://www.pixeltopic.com/image/adoqwnushdyjxcc/
https://www.pixeltopic.com/image/fkjcjkemdopgmkh/
https://www.pixeltopic.com/image/ultwobrtpskuomc/
Ett klåparjobb. Passepartouten ska täcka pappret som bilden är utskriven på nu är det en stor glisa. Eftersom motivet ligger så nära papprets kant så borde passepartouten gått kant i kant med motivet och hur man än gör blir det mindre lyckat.
Citera
2017-05-02, 18:56
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag hämtade tavlorna idag och känner mig en anings osäker på om det blev bra eller inte, vill gärna höra intryck från er som är mer kunniga.

Jag tycker passepartouten ser ut att följa grundreglerna och kan inte se några konstigheter. Självklart ska passepartouten inte följa bilden, konstnärens signatur ska självklart synas samt numrering. Passepartouten är bredare i nederkant vilket den ska vara...

Det enda jag hade gjort annorlunda är att jag hade valt lite, lite störa ramar annars ser arbetet helt okej ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback