Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 13:09
  #1
Medlem
Tjena har plockat ut en del fonder jag fått av mina farföräldrar under senaste åren och nu under våren fick min mamma brev från försäkringskassan där de krävde tillbaka pengar eftersom mina vinster och utplock av dem räknas som hushållets inkomst.
Hon får bostadsbidrag då hon är ensam med 4 barn och jag bor hemma.

Kan jag deklarera på så sätt att jag kommer undan detta alternativt omplacera pengarna?


Mvh
Citera
2017-04-28, 13:28
  #2
Medlem
Lazyboness avatar
Nej.

Som jag förstår reglerna så skulle vinsten inte räknas in i den bidragsgrundande inkomsten om du var under 18 och bara tidvis bodde med din mamma. Som det är nu finns det inget du kan göra, vilket också är helt rimligt. Bostadsbidraget har gått till ditt boende och du har egna medel, så att begära att övriga skattebetalare ska ta din nota är oetiskt.
Citera
2017-04-28, 13:29
  #3
Medlem
sinewaves avatar
Du har lärt dig din första läxa i livet verkar det som: Läs på.
Citera
2017-04-28, 14:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Nej.

Som jag förstår reglerna så skulle vinsten inte räknas in i den bidragsgrundande inkomsten om du var under 18 och bara tidvis bodde med din mamma. Som det är nu finns det inget du kan göra, vilket också är helt rimligt. Bostadsbidraget har gått till ditt boende och du har egna medel, så att begära att övriga skattebetalare ska ta din nota är oetiskt.


Tycker inte de är oetiskt i hennes situation men förstår hur du tänker.

Man kan inte skriva sig hos sin far då som inte tar några som helst former av bidrag?
Citera
2017-04-28, 14:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du har lärt dig din första läxa i livet verkar det som: Läs på.


Är lite rädd att de blir så, jävligt tråkigt att det ska kosta 40 000....
Citera
2017-04-28, 14:21
  #6
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikhockey94
Tycker inte de är oetiskt i hennes situation men förstår hur du tänker.

Man kan inte skriva sig hos sin far då som inte tar några som helst former av bidrag?
Jag menade inte att det skulle vara oetiskt av henne, utan av dig.

Det är försent att skriva dig på annan plats nu i vilket fall. FK kommer gå efter var du bott under aktuell period.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback