Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-22, 16:26
  #37
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SystembolagetAG
Instämmer helt. Har för mig att de har en stopploss nivå så du inte börjar förlora bankens pengar. Tror också att dessa alltid går att köpa och sälja gentemot aktier där du måste vänta på en köpare eller säljare, eftersom du gör det direkt mot den som ställer ut derivatet, ex BNP Paribas, Goldmann Sachs eller Nordea. Däremot betalas ju alltid en liten ränta på dessa men det brukas räknas med i kurspriset.

Liten ränta? Om man ligger mer än över dagen så är räntan helt enorm.
Citera
2017-07-23, 19:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Korrelerade inte korta räntor med aktier under det senaste stora börsnedgången år 2008?


När något kraschar, så kraschar allt. Korrelation vid kraftig och hastig nedgång närmar sig 1.
Citera
2017-08-04, 22:13
  #39
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag läste så långt tills att skrev att 8,6% är ungefär detsamma som 10%. Skillnaden är i mina ögon enorm och även fast det i verkligheten bara är 1,4 procentenheter kommer skillnaden över 25 år vara enorm.
Citera
2017-08-07, 06:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Tror du glömde återinvesterad utdelning i din kalkyl. Där får du många % över tid.

Såhär tycker jag:

Du har ditt sparkapital, det sparkapital som ska användas till investeringar (100%).

Du har 75-80% av detta kapital i investeringar, aktier.

De resterande 20-25% kvar av detta sparande som är avsett för investeringar köper du fler aktier i dippar med. Sedan skalar du av när aktierna har stigit så du ligger på 75-80% investerat igen. 8-12 olika aktier.

Exempel:

Du äger 8 aktier och är investerad 80%.

HM som du inte äger dippar från 250 till 220. Du går in med 10%. Nu är du investerad 90%.

Veckan efter går Sandvik som du äger upp 3% på bra rapport, du säljer så du ligger på 80% investerat igen, och väntar in tillfälle att köpa andra aktier, eller Sandvik igen.

Bra ide, bra exemplifierat!
Citera
2017-08-10, 05:47
  #41
Medlem
Ligger man med väldigt lång sparhorisont och börjar komma upp i kapital känns det bara dumt att ligga över 20% i räntor, tycker 10%-20% räcker då har man ändå skapligt mycket att handla i dipp för.
Citera
2017-08-10, 06:22
  #42
Medlem
Blir ännu mer spännande om man jämför nominellt värde med reelt värde tar vi ett exempel med sparkonto med flesta räntor < 1% drar ifrån senaste inflationssiffran jag såg 1.9% ptja.....

Tror inte vi har haft mycket realtillväxt under min livstid iaf
Citera
2017-08-10, 08:54
  #43
Medlem
Mycket bra trådstart. Det här är ett ämne som Graham tar upp i sin bok "The Intelligent Investor" som bland annat Warren Buffet prisar som bibeln inom värdeinvestering.

Warren har dock nämt att då räntor är rekordlåga blir också multiplarna på aktier rekordhöga vilken även resulterar i att räntor blir mer eller mindre värdelösa deso mindre ränta på obligationer desto högre risk ..... nu kan man diskutera det här i oändlighet men det är en orsak till varför så mycket kapital har åkt in i fastigheter på sistone.

Jag personligen tror att räntan kommer gå upp men tills dess ligger jag ganska överviktad mot aktier. Däremot följer mitt månadsspar slaviskt Grahams metod och har 30%+ räntor tillsamans med aktiefonder.

Man ska även komma ihåg att långa räntefonder/obligationer kommer avkasta BETYDLIGT mindre kommande 5 åren än vad de gjort historiskt.
Jag har korta räntor men jag skulle lika gärna kunna ha cash.... däremot brukar jag ha svårt att inte köpa aktier för pengarna....

Det är absolut inte dumt att ha korta räntor. Aktiemarknaden är inte längre logisk. Man reagerar 1 % - på ett eventuellt kärnvapenkrig. Det säger en hel del. Man tar även nya all time highs då man får en president som heter Donald Trump.
När / om aktiemarknaden dyker nedåt, då reagerar man betydigt bättre med cash.
Citera
2017-09-29, 22:29
  #44
Medlem
Alltid 100%. Min tidshorisont är att behålla det jag köper för evigt och kamma in utdelningar. Då känns det rätt dumt att ligga ute med 40% för att eventuellt köpa till reapris någon dag. Risken är ju dessutom stor att man missar den stora uppgången om man ligger utanför. Hörde någonstans att procentuellt är det ett fåtal dagar som står för uppgången på ett år.
För min del är det inte ens säkert att man kommer kunna handla om börsen dyker. Man kan sitta på möten, på resande fot mm.

Man vill ju å andra sidan kunna handla på readagar, så funderar på att förbereda möjlighet att belåna den dagen det dippar.
Citera
2017-10-02, 23:48
  #45
Medlem
Spaders avatar
För jag är långt ifrån pensionen
För att jag har alla pengar uppsplittade per funktion (t.ex. konto med utdelningsaktier, fonder)
För att jag har stop-losses på allt utom utdelningsaktierna
För att jag justerar risk efter hur det ser ut i omvärlden (världsindex, UNRATE, osv)
För att jag har regler för allt
För att när det blir crasher så sker det inte över dagen - marknader eftersläpar alltid på nyheter

Förstår ärligt talat inte unga människor som sitter tunga i räntor. Antingen har de kort sparhorizont som fan (och således borde spara på sparkonto) eller så är de bara obildade.

Vill jag gå lite mera safe så köper jag på min höjd någon företagsobligationsfond.
Citera
2017-10-06, 16:15
  #46
Medlem
Mycket intressant diskussion. Går ofta allin när man ser flytet och har intelen. Följer denna debatt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback