Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 11:48
  #1
Medlem
bonobonos avatar
2013 kom ju den första modellen av Mercedes A45 AMG med en motor på 360hk.
2015 (sent?) kom en uppgradering, nu med en motor på 381hk och även en facelift.

Vad skiljer dom 2 åt mer förutom ca 20hk?

Har försökt att hitta något sätt att jämföra men hittar inget. Kanske är det någon här som har koll?

Jäkligt trevliga bilar som går riktigt bra!
Frågan är om man köper en begagnad om det är någon stor skillnad att köpa en nyare eller om de är samma bil som tidigare.
Citera
2017-04-28, 20:41
  #2
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
2013 kom ju den första modellen av Mercedes A45 AMG med en motor på 360hk.
2015 (sent?) kom en uppgradering, nu med en motor på 381hk och även en facelift.

Vad skiljer dom 2 åt mer förutom ca 20hk?

Har försökt att hitta något sätt att jämföra men hittar inget. Kanske är det någon här som har koll?

Jäkligt trevliga bilar som går riktigt bra!
Frågan är om man köper en begagnad om det är någon stor skillnad att köpa en nyare eller om de är samma bil som tidigare.

I grunden är det ju samma bil, men med facliften hösten 2015 fick modellen en del detaljförbättringar, bla är motorn vidareutvecklad och köregenskaperna är bättre, bla ska kurvegenskaperna ha förbättras liksom att kraften ska ha fått bättre grepp i asfalten, stabilare under acceleration etc.
Alla har avgasrening euro 6.
Partikelfilter monteras från 2017.
Citera
2017-04-28, 20:53
  #3
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
2013 kom ju den första modellen av Mercedes A45 AMG med en motor på 360hk.
2015 (sent?) kom en uppgradering, nu med en motor på 381hk och även en facelift.

Vad skiljer dom 2 åt mer förutom ca 20hk?

Har försökt att hitta något sätt att jämföra men hittar inget. Kanske är det någon här som har koll?

Jäkligt trevliga bilar som går riktigt bra!
Frågan är om man köper en begagnad om det är någon stor skillnad att köpa en nyare eller om de är samma bil som tidigare.

Har kört en A45 AMG, vilken alltså. En riktig pocketracer. Gick riktigt bra och kan tänka mig att du skulle trivas! Köp en som inte gått så mycket och haft få ägare om du ska ha begagnad. Kan tänka mig att de körs rätt hårt.
Citera
2017-04-28, 20:55
  #4
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I grunden är det ju samma bil, men med facliften hösten 2015 fick modellen en del detaljförbättringar, bla är motorn vidareutvecklad och köregenskaperna är bättre, bla ska kurvegenskaperna ha förbättras liksom att kraften ska ha fått bättre grepp i asfalten, stabilare under acceleration etc.
Alla har avgasrening euro 6.
Partikelfilter monteras från 2017.
Ungefär så långt har jag koll.
Med faceliften blev de väl även möjligt att göra egna inställningar och inte bara köra förprogrammerat för Ekonomi, Sport eller Manuellt, eller nåt sånt.
Citera
2017-04-28, 20:56
  #5
Medlem
Triremers avatar
Kolla hur effektkurvan ser ut. Tjugo extra hästar kan ge rejält mer skjuts om effektkurvan ser bättre ut.
Citera
2017-04-28, 20:56
  #6
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Har kört en A45 AMG, vilken alltså. En riktig pocketracer. Gick riktigt bra och kan tänka mig att du skulle trivas! Köp en som inte gått så mycket och haft få ägare om du ska ha begagnad. Kan tänka mig att de körs rätt hårt.
Håller på och tittar på några och de kan nog bli en inom snar framtid
Riktigt trevliga bilar att köra.
Gillar att som inte sticket ut förrns man trycker på gasen
Citera
2017-04-28, 20:58
  #7
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Kolla hur effektkurvan ser ut. Tjugo extra hästar kan ge rejält mer skjuts om effektkurvan ser bättre ut.
Vart hittar man den?
Visst är säkert fler hästar roligare men också dyrare.
Funderar på va man får mest av för pengarna. Är de små skillnader är de kanske bättre att spara in lite på att köpa en av -13 eller -14.
Citera
2017-04-28, 21:01
  #8
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Vart hittar man den?
Visst är säkert fler hästar roligare men också dyrare.
Funderar på va man får mest av för pengarna. Är de små skillnader är de kanske bättre att spara in lite på att köpa en av -13 eller -14.

Jag sitter inte på dem. Min poäng var att man inte rakt av kan säga att 20 hästar är "värt" si och så mycket utan att se hur effektkurvan ser ut. Tror det är Volvo som har någon Polestar-uppgradering som inte ger nämnvärt mer effekt men som ändrar karaktären på motorn rejält.
Citera
2017-04-28, 21:10
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ungefär så långt har jag koll.
Med faceliften blev de väl även möjligt att göra egna inställningar och inte bara köra förprogrammerat för Ekonomi, Sport eller Manuellt, eller nåt sånt.

Här har du mer info plus en massa bra bilder:http://blog.mercedes-benz-passion.co...llpflege-w176/
Citera
2017-04-28, 22:02
  #10
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag sitter inte på dem. Min poäng var att man inte rakt av kan säga att 20 hästar är "värt" si och så mycket utan att se hur effektkurvan ser ut. Tror det är Volvo som har någon Polestar-uppgradering som inte ger nämnvärt mer effekt men som ändrar karaktären på motorn rejält.
Förstod att du inte hade den men tänkte om du kanske hade koll på någon sida där de fanns.
Förstår hur du menar. De kan både ge mycket men även bara va en siffra. En kurva säger nog mer än va de bara står i boken.
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här har du mer info plus en massa bra bilder:http://blog.mercedes-benz-passion.co...llpflege-w176/
Tack, ska kolla där!
Citera
2017-04-28, 22:05
  #11
Medlem
bonobonos avatar
Kanske en dum fråga men kan man köpa till paket på en bil även om den är begagnad?
Säg att man tex vill ha Keyless, går de att beställa och sätta i i efterhand?
(känns som en dum fråga då ja vill tro att de inte ska vara några problem och har svårt att förstå varför de skulle va svårt att fixa)
Citera
2017-04-28, 22:15
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Kanske en dum fråga men kan man köpa till paket på en bil även om den är begagnad?
Säg att man tex vill ha Keyless, går de att beställa och sätta i i efterhand?
(känns som en dum fråga då ja vill tro att de inte ska vara några problem och har svårt att förstå varför de skulle va svårt att fixa)

Ja, den möjligheten finns.
Men det kostar!

c:a priser komplett, inkl. montering och arbetskostnad:
- Keyless-go 5.000 euro
- Distronic plus 5.000 euro
- Dödvinkel assistent 1.800 euro
etc..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback