Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 11:29
  #1
Medlem
Har barn med en tjej som jag bodde ihop med i närmare 10år.
Vi bodde då i min mammas lägenhet (hyresrätt)
Jag har bott där sen jag var 5år.


Nu är vi separerade och mitt ex kräver att vi ska byta den mot 2 mindre.
Jag är handikappad med nedsatt arbetsförmåga vilket innebär att jag kommer ha väldigt svårt att få en inkomst på papper för att kunna stå på ett nytt kontrakt.


Hon har jobb, står i bostadskö etc.



Känns som det borde va solklart att det är min lägenhet, men eftersom detta är den feministiska staten Sverige så blir jag nojig.


Vad gäller i ett fall som detta?
Citera
2017-04-28, 11:30
  #2
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Har barn med en tjej som jag bodde ihop med i närmare 10år.
Vi bodde då i min mammas lägenhet (hyresrätt)
Jag har bott där sen jag var 5år.


Nu är vi separerade och mitt ex kräver att vi ska byta den mot 2 mindre.
Jag är handikappad med nedsatt arbetsförmåga vilket innebär att jag kommer ha väldigt svårt att få en inkomst på papper för att kunna stå på ett nytt kontrakt.


Hon har jobb, står i bostadskö etc.



Känns som det borde va solklart att det är min lägenhet, men eftersom detta är den feministiska staten Sverige så blir jag nojig.


Vad gäller i ett fall som detta?

Antar att ni varit sambos och inte gifta? Om det är så och hon flyttat in med dig så är det din lägenhet och den behöver inte delas upp enligt sambolagen.
Citera
2017-04-28, 11:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
Antar att ni varit sambos och inte gifta? Om det är så och hon flyttat in med dig så är det din lägenhet och den behöver inte delas upp enligt sambolagen.


Ja precis, dock var lägenheten min mammas innan vi flyttade in.
Jag tog över kontraktet när vi flyttade in.


Är bara osäker då hennes bitch kompisar säger att hon ska ta den o slänga ut mig i princip.
Citera
2017-04-28, 11:47
  #4
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Ja precis, dock var lägenheten min mammas innan vi flyttade in.
Jag tog över kontraktet när vi flyttade in.


Är bara osäker då hennes bitch kompisar säger att hon ska ta den o slänga ut mig i princip.

Är ingen expert och jag vet inte var gränsen går egentligen. Sambolagen säger att om man skaffar ett ställe ihop inför att man ska flytta ihop så är det "bådas". Rent teknisk sätt så är det ju vad ni gjort men att du tagit över den från din mamma. Jag vet inte hur sambolagen/praxis ser på det då när den gått i släkten.

Men om man bara ska titta på det enligt paragraf 3(3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning) så har ni skaffat lägenheten för gemensam användning. Då får man helt enkelt titta på vem som har mest användning för den/vem har bäst möjligheter att flytta.
Citera
2017-04-28, 11:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
Är ingen expert och jag vet inte var gränsen går egentligen. Sambolagen säger att om man skaffar ett ställe ihop inför att man ska flytta ihop så är det "bådas". Rent teknisk sätt så är det ju vad ni gjort men att du tagit över den från din mamma. Jag vet inte hur sambolagen/praxis ser på det då när den gått i släkten.

Men om man bara ska titta på det enligt paragraf 3(3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning) så har ni skaffat lägenheten för gemensam användning. Då får man helt enkelt titta på vem som har mest användning för den/vem har bäst möjligheter att flytta.


Glömde nämna att jag bott i lägenheten sen jag var barn.
Dock bodde jag ihop med min sambo några månader innan vi flyttade tillbaka till min mammas lägenhet.

Kommer inte ihåg om jag nånsin inte stod skriven där.
Finns dwt någon man kan kontakta för såna här frågor?
Citera
2017-04-28, 12:00
  #6
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Glömde nämna att jag bott i lägenheten sen jag var barn.
Dock bodde jag ihop med min sambo några månader innan vi flyttade tillbaka till min mammas lägenhet.

Kommer inte ihåg om jag nånsin inte stod skriven där.
Finns dwt någon man kan kontakta för såna här frågor?

Ja din situation är inte glasklar. Hade jag varit dig och det är värt dig en krona eller 2 så hade jag tagit kontakt med ett företag som erbjuder juridiskrådgivning och pratat med dom.
Citera
2017-04-28, 12:25
  #7
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Glömde nämna att jag bott i lägenheten sen jag var barn.
Dock bodde jag ihop med min sambo några månader innan vi flyttade tillbaka till min mammas lägenhet.

Kommer inte ihåg om jag nånsin inte stod skriven där.
Finns dwt någon man kan kontakta för såna här frågor?

Om ni bott tillsammans innan och sedan flyttat in i din mammas lägenhet tillsammans så är det gemensam lägenhet.
Då kan den mycket väl behöva delas vid separation. Möjligt att du kan anses ha mer nytta av den då du är "handikappad" om det är så att lägenheten är anpassad efter detta osv.
Citera
2017-04-28, 13:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Ja precis, dock var lägenheten min mammas innan vi flyttade in.
Jag tog över kontraktet när vi flyttade in.

Är bara osäker då hennes bitch kompisar säger att hon ska ta den o slänga ut mig i princip.

Edit:
Enligt denna jurist och sambolagen så ska den som behöver den bäst behålla lägenheten. Och eftersom en hyresrätt inte har något egentligt värde (som en bostadsrätt eller hus) så ska det inte räknas av på bodelningen.

http://lawline.se/answers/12408

Paragraf i sambolagen:

16 § Med ledning av de andelar som har beräknats för samborna skall samboegendomen fördelas mellan dem på lotter.
Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Har ni ansökt om bodelningsförättare?
__________________
Senast redigerad av helofin 2017-04-28 kl. 13:12.
Citera
2017-04-28, 13:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Edit:
Enligt denna jurist och sambolagen så ska den som behöver den bäst behålla lägenheten. Och eftersom en hyresrätt inte har något egentligt värde (som en bostadsrätt eller hus) så ska det inte räknas av på bodelningen.

http://lawline.se/answers/12408

Paragraf i sambolagen:

16 § Med ledning av de andelar som har beräknats för samborna skall samboegendomen fördelas mellan dem på lotter.
Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Har ni ansökt om bodelningsförättare?

Jag vet inte om den paragrafen är aktuell.

TS skriver ju att han bott i lägenheten sedan han var 5 år och att han tog över kontraktet av morsan. Vet inte om ett sådant övertagande (när man bor i lägenheten under hela tiden) gör lägenheten till samboegendom.

Det som kan bli aktuellt är ju annars paragraf 22:

Citat:
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.

Anspråk på att ta över hyres- eller bostadsrätten skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter. Fristen på ett år gäller inte om den sambo som innehar bostaden avlider och den efterlevande sambon bor kvar i bostaden.

Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. Det får ske genom att bostadens värde avräknas vid bestämmandet av sambornas andelar i bodelningen, om den som lämnar bostaden kan tillgodoses på det sättet. I annat fall skall vad som fattas betalas med pengar. Ställs godtagbar säkerhet för betalningen, kan sambon få skäligt anstånd med denna.

Jag har svårt att se hur det skulle bedömas som skäligt att tjejen skulle överta lägenheten - eller tvinga fram ett byte.
Citera
2017-04-28, 13:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag vet inte om den paragrafen är aktuell.

TS skriver ju att han bott i lägenheten sedan han var 5 år och att han tog över kontraktet av morsan. Vet inte om ett sådant övertagande (när man bor i lägenheten under hela tiden) gör lägenheten till samboegendom.

Det som kan bli aktuellt är ju annars paragraf 22:

Jag har svårt att se hur det skulle bedömas som skäligt att tjejen skulle överta lägenheten - eller tvinga fram ett byte.

Man måste veta lite mer detaljer för avgöra vad som gäller. Bättre TS kontaktar hyresnämden än att vi spekulerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback