Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 10:40
  #1
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Är svårt att hitta intressanta aktiva globalfonder till en överkomlig avgift.

Storebrand Global Multifaktor är den enda jag hittat som passar kriterierna, men top 10 innehaven innehåller varken Apple, Microsoft, Amazon eller nåt storbolag vilket skapar lite tvivel.

Några bra tips?
Citera
2017-04-28, 11:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Är svårt att hitta intressanta aktiva globalfonder till en överkomlig avgift.

Storebrand Global Multifaktor är den enda jag hittat som passar kriterierna, men top 10 innehaven innehåller varken Apple, Microsoft, Amazon eller nåt storbolag vilket skapar lite tvivel.

Några bra tips?

Varför inte köpa denna Storebrand Global och komplettera med en seperat USA fond då?
Citera
2017-04-28, 12:42
  #3
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Är svårt att hitta intressanta aktiva globalfonder till en överkomlig avgift.

Storebrand Global Multifaktor är den enda jag hittat som passar kriterierna, men top 10 innehaven innehåller varken Apple, Microsoft, Amazon eller nåt storbolag vilket skapar lite tvivel.

Några bra tips?
Länsförsäkringar Global Indexnära. 0.2% i avgift och innehåller de du eftersöker. Har dom själv.

Edit: Såg att du eftersökte en aktiv globalfond. Denna är dock passiv men går riktigt bra.
Citera
2017-04-28, 17:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Är svårt att hitta intressanta aktiva globalfonder till en överkomlig avgift.

Storebrand Global Multifaktor är den enda jag hittat som passar kriterierna, men top 10 innehaven innehåller varken Apple, Microsoft, Amazon eller nåt storbolag vilket skapar lite tvivel.

Några bra tips?
Ms invf global opporturnity går som en spjut. Avgiften får du avgöra själv ifall den är värt det eller ej.
Citera
2017-04-28, 19:22
  #5
Medlem
AP7, synd bara att den inte är valbar utanför PPM.
Citera
2017-05-03, 19:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Ms invf global opporturnity går som en spjut. Avgiften får du avgöra själv ifall den är värt det eller ej.
5.75% teckningsavgift låter saftigt. Gäller denna avgift även om man köper till fler andelar till redan befintligt innehav i fonden?
Citera
2017-05-03, 20:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AestheticG
5.75% teckningsavgift låter saftigt. Gäller denna avgift även om man köper till fler andelar till redan befintligt innehav i fonden?
Osäker om den avgiften gäller, i alla fall på Avanza. Plattformar förhandlar ju ofta om saker såsom minsta investeringsbelopp, köp-/säljavgift osv. På avanza står det att det inte finns någon köpavgift. Vad som tillkommer, som Avanza inte är så tydliga med, är en växlingsavgift för att fonden handlas i USD.
Citera
2017-05-03, 21:45
  #8
Medlem
Farmstars avatar
Storebrands smart-beta fond är väl inte direkt aktiv. Håller dock med om att det är svårt att hitta några bra (aktiva) globalfonder. Då kanske man lika gärna kan exponera sig mot en eller flera faktorer om man inte vill köpa något försök till indexkramande.
Citera
2017-05-04, 17:54
  #9
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Ms invf global opporturnity går som en spjut. Avgiften får du avgöra själv ifall den är värt det eller ej.
Gillar innehaven och fördelningen. Tyvärr är avgiften för hög och den handlas i USD.
Citera
2019-12-03, 20:19
  #10
Medlem
AMF Aktiefond Global

edit: Insåg inte datumet.. Bör nog gå och lägga mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback