Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-28, 00:12
  #1
Medlem
Hej,

Fått tag i en Hitachi TRK-9100E och fungerar klockrent med både radio och kassett.
Men så snart jag ska köra via RCA till AUX i mobilen så låter det som att det "spelar över", alltså krassligt och eländigt (jag har även provat med andra telefoner utöver min med samma resultat om inte värre).
Volymen kan vara hög som låg men oljudet finns ändå där.
Provat att ställa allt på equalizern till lägst/högst men ingen skillnad.
Det låter som att högtalarna tappar kraft samtidigt som den slår över, svårt som bare den att förklara då jag aldrig varit med om något liknande.
Alla kablar är hela och rena så begriper inte vad det är som spökar.

Någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa mig få det att fungera?
Har sett flertal videos på Youtube där de spelar via iPod, mobil, retc via RCA till AUX.

All hjälp uppskattas!
Citera
2017-04-28, 00:50
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det kan ju tyvärr vara så att någon komponent i signalvägen har gett upp. 30 år på nacken sätter sina spår.

Har du ingen annan källa du kan prova att mata den med? Chromecast Audio?
Citera
2017-04-28, 00:53
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det ser ut att vara vred som du väljer ingång med. Har du provat att vrida dem fram och tillbaka, i fall att det bildats oxid på kontaktblecken?
Citera
2017-04-28, 00:56
  #4
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvet
Hej,

Fått tag i en Hitachi TRK-9100E och fungerar klockrent med både radio och kassett.
Men så snart jag ska köra via RCA till AUX i mobilen så låter det som att det "spelar över", alltså krassligt och eländigt (jag har även provat med andra telefoner utöver min med samma resultat om inte värre).
Volymen kan vara hög som låg men oljudet finns ändå där.
Provat att ställa allt på equalizern till lägst/högst men ingen skillnad.
Det låter som att högtalarna tappar kraft samtidigt som den slår över, svårt som bare den att förklara då jag aldrig varit med om något liknande.
Alla kablar är hela och rena så begriper inte vad det är som spökar.

Någon som har erfarenhet av detta som kan hjälpa mig få det att fungera?
Har sett flertal videos på Youtube där de spelar via iPod, mobil, retc via RCA till AUX.

All hjälp uppskattas!
AUX ingången är för att få en oförstärkt signal medans hörlursutgången är en förstärkt signal därför får du ett dåligt ljud, det kan hjälpa om du sänker volymen på telefonen till minimum men ofta hjälper inte ens det.
Jag har inte sett någon adapter som fixar det men man ska aldrig säga aldrig så det kanske kommer någon med en sådan in i tråden.
Citera
2017-04-28, 01:01
  #5
Medlem
Polyklorfenols avatar
Mitt tips om Chromecast Audio kvarstår. Suverän liten pryl för 390 spänn!
Citera
2017-04-28, 01:08
  #6
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Mitt tips om Chromecast Audio kvarstår. Suverän liten pryl för 390 spänn!
Tänkte inte på denna typ av lösning! Smart, ibland går tanken över ån för att hämta vatten!
Citera
2017-04-28, 01:13
  #7
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Tänkte inte på denna typ av lösning! Smart, ibland går tanken över ån för att hämta vatten!

Visst är det så! Speciellt när man tänker i banorna kring gamla prylar.
Citera
2017-04-28, 11:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
AUX ingången är för att få en oförstärkt signal medans hörlursutgången är en förstärkt signal därför får du ett dåligt ljud, det kan hjälpa om du sänker volymen på telefonen till minimum men ofta hjälper inte ens det.
Jag har inte sett någon adapter som fixar det men man ska aldrig säga aldrig så det kanske kommer någon med en sådan in i tråden.

Jag har testat att sänka så lågt det är möjligt på telefonen och det bidrar inte till någon förbättring alls.
Skulle ett kassettband till AUX fungera mån tro?
Citera
2017-04-28, 11:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det ser ut att vara vred som du väljer ingång med. Har du provat att vrida dem fram och tillbaka, i fall att det bildats oxid på kontaktblecken?

Jag har skruvat fram och tillbaka ett ex antal gånger utan resultat.
Finns 4 olika alternativ; Tape/Off, Radio, Line In och Phones.
Vid läget "Phones" tar det hus i h*****e, "skrap skrap, pang pang".
"Line In-"läget finns det inga störningar på men volymen är så låg att man hör knappt fast fullt utslag på både kassettbandspelaren och telefon.
Finns det något man kan göra där mellan för att få förstärkt ljud?

För övrigt, tack för alla snabba svar!
Uppskattas verkligen.
Citera
2017-04-28, 21:22
  #10
Medlem
janwindahls avatar
Övrig hemelektronik --> TV-, bild- och mediautrustning
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback