Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 22:53
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Om jag har förstått saken rätt är depression någon som man kan drabbas av utan att det finns en orsak, medan om det hänt något som gör att man mår dåligt så borde man istället kalla det livskris?
Citera
2017-04-27, 23:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Om jag har förstått saken rätt är depression någon som man kan drabbas av utan att det finns en orsak, medan om det hänt något som gör att man mår dåligt så borde man istället kalla det livskris?

Fel. En depression kan komma av många olika orsaker. Så där är du helt fel ute!
Citera
2017-04-27, 23:30
  #3
Medlem
Ingenting sker utan orsak, förutom big bang då.
Citera
2017-04-27, 23:35
  #4
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobaf3tt
Fel. En depression kan komma av många olika orsaker. Så där är du helt fel ute!
Ok, men det kan komma utan anledning också då?
Citera
2017-04-27, 23:36
  #5
Avstängd
Myshufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ok, men det kan komma utan anledning också då?

Ja, absolut.
Citera
2017-04-28, 00:27
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myshufvud
Ja, absolut.

Kan det?
Alla jag vet som haft depp, har alltid haft sina orsaker.
Citera
2017-04-28, 00:46
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Depression har nästan alltid orsaker från något som har hänt, men det är ofta svårt att identifiera orsaken. Det brukar en psykolog försöka hjälpa till med, även om det inte är säkert att det beror på händelser eller miljö.

Det kan också bero på t.ex. kost. Om du får i dig för lite magnesium så kan kroppen inte producera tillräckligt med serotonin (magnesium är en av beståndsdelarna i det), och serotonin är en av signalsubstanserna som får dig att trivas.

I väldigt ovanliga fall så kan det bero på en hjärnskada. Då kan t.ex. ett elektroniskt implantat hjälpa.


Men depression är inte beroende av orsak, så allt det där kan vara en depression.


Läkare brukar ordinera antidepressiva på tok för ofta, vilket jag tycker är fel. Det går alltid att bota. Antidepressiva kan möjligtvis hjälpa när det är riktigt akut, men det försvårar också behandlingen medans man tar det enligt min erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-28 kl. 01:09.
Citera
2017-04-28, 01:06
  #8
Medlem
swimmingpools avatar
Men såna som är bipolära t.ex., dom blir ju deprimerade ibland och då är det väl inte en orsak?
Citera
2017-04-28, 20:45
  #9
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Men såna som är bipolära t.ex., dom blir ju deprimerade ibland och då är det väl inte en orsak?

Biolära har "ups" and "downs" i sina stämningslägen som en del av sjukdomen, så där kan man inte prata om orsak i alla lägen. Min före detta var bipolär och hon kunde växla mellan att vara väldigt uppåt, glad och närmast euforisk, till att bli så djupt deprimerad att hon ville ta sitt liv.

Regelrätt depression är något annat och har för det mesta en orsak.
Citera
2017-04-29, 17:17
  #10
Medlem
loosecanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Läkare brukar ordinera antidepressiva på tok för ofta, vilket jag tycker är fel. Det går alltid att bota. Antidepressiva kan möjligtvis hjälpa när det är riktigt akut, men det försvårar också behandlingen medans man tar det enligt min erfarenhet.

Exakt. Det är synd att det skall vara så. "Här, ta dom här tabletterna och hoppas det blir bra. Next!!"
Citera
2017-04-29, 20:40
  #11
Medlem
Det har redan getts så bra svar, men depression är något som varar längre och nedsätter funktion mer varaktigt. Livskris kan såklart övergå i depression, precis som sorg kan övergå i depression. Sårbarhet, stress, och vilka stödjande omständigheter som finns, påverkar.
Citera
2017-04-29, 21:41
  #12
Medlem
nonameds avatar
EN depression så kan man inte riktigt rycka upp sig och sitter i 1-5 månader normalt. Inte samma sak som att vara nedstämd eller på dåligt humör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback