Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-27, 22:51
  #1
Medlem
Ja jag har ett stort problem, jag hatar lök. Det är inget löjligt som konsistensen eller liknande som är problemet utan det är smaken. Smaken av lök, i princip alla sorter är enormt äckligt för mig. Jag har inga problem att äta mat med lök i så länge den är kryddad tillräckligt så jag inte känner löksmaken, dock så försvinner ju mening med lök om man gör så... och ja allt har ju lök i sig. Jag gillar att laga mat men skippar så klart all lök men det känns som om man missar en hel värld om man inte använder lök. Finns det tips på hur man kan börja gilla det? Maträtter som kanske kan guida mig till att gilla lök? Jag vet inteärligt talat om det ens går att fixa men livet hade ju varit bra mycket lättare...
Citera
2017-04-27, 23:05
  #2
Medlem
Lök i t.ex köttfärssås har du inte i för att ge löksmak, utan det tillför en viss helhet. kan knappast säga att jag känner smak av lök i köttfärssås, utan den blir helt enkelt godare överlag.

Ett tips, börja använda lök i matlagningen. Du lär knappast tycka att det smakar sämre. Sen kan du väl kasta in lite rödlök i någon sallad och se om det växer fram ett tycke o smak.

tomat, rödlök, olja, salt o peppar och liten skvätt rödvins vinäger är en perfekt sallad till något grillat.
Citera
2017-04-27, 23:18
  #3
Medlem
Furiennas avatar
Eller så undviker du lök? Jag gör så, för jag tycker inte heller om lök.
Citera
2017-04-27, 23:34
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Finns det tips på hur man kan börja gilla det?

Kognitiv beteendeterapi?

Skämt åsido (eller inte) - vet du ens vad du inte gillar? Det är en enorm skillnad på smak på rå gul lök, picklad rödlök, lök i en gryta, gräddstuvad purjo, rostad lök respektive gräslök. Ogillar du alla former av lök?

Gillar du t.ex thaimat? Köttbullar? Janssons frestelse? Falukorv? Fisksoppa? Ärtsoppa? Pasta med köttfärssås? Gräddsås? Bearnaise? Pljeskavica? Antingen gillar du i princip ingenting eller så gillar du lök så länge du inte vet om att det är lök.

Ett konkret tips är att laga köttbullar. Laga en sats med lök och en sats utan lök. Smaka.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-04-27 kl. 23:36.
Citera
2017-04-27, 23:42
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Kör löken i mixer så den blir riktigt finhackad.
Citera
2017-04-27, 23:51
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
varför vill du lära dig äta nått du inte tycker om?
Visst, det är lök i många maträtter.
Men de flesta funkar utan.
Citera
2017-04-27, 23:54
  #7
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kör löken i mixer så den blir riktigt finhackad.

Fast det kan innebära mer bitterhet och beska.
Lök bör hackas för hand med en bra och vass kniv.
Citera
2017-04-27, 23:56
  #8
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fast det kan innebära mer bitterhet och beska.
Lök bör hackas för hand med en bra och vass kniv.

Har man en bra mixer så brukar det bli bra, iaf till saker som tex köttbullar.
(är dock inget att rekomendera om man ska ha löken rå)
Citera
2017-04-27, 23:58
  #9
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
varför vill du lära dig äta nått du inte tycker om?
Visst, det är lök i många maträtter.
Men de flesta funkar utan.

Visst "funkar" det att göra köttbullar utan lök. Men det blir inte lika gott.

För att inte snacka om "fläsk och potatis" - hur fan hade det smakat utan löksås?
Och vad är egentligen en maträtt? Kan man ens göra "fläsk och potatis" utan löksås? Är fläsk med löksås samma maträtt som fläsk med kokt grädde?
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-04-28 kl. 00:08.
Citera
2017-04-28, 00:12
  #10
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Visst "funkar" det att göra köttbullar utan lök. Men det blir inte lika gott.

För att inte snacka om "fläsk och potatis" - hur fan hade det smakat utan löksås?
Och vad är egentligen en maträtt? Kan man ens göra "fläsk och potatis" utan löksås? Är fläsk med löksås samma maträtt som fläsk med kokt grädde?

Haft en taskig dag madtop?
Citera
2017-04-28, 00:13
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Och.
Fläsk och potatis utan löksås går att göra som oändligt många goda maträtter.
Citera
2017-04-28, 00:16
  #12
Avstängd
F.Hansens avatar
När jag gick kockutbildning så sa en av lärarna att om man smakade på ett livsmedel 30 gånger så började man gilla det.
Du kan ju testat det, jag har inte testat det själv, jag gillar nästan all mat och livsmedel.

Du kan pröva att ha vitlök i t ex quacamole, det är nice.

Om du tar vitlöksklyftor och kokar dem snabbt i 2-3 min så kan du äta dem eller lägga in dem, t ex i en burk med oliver om du inte orkar annat, all vass smak försvinner.

Du kan lukta på lök medans du har sex eller har skoj på egen hand, så kanske du betingas med en positiv känsla till lök.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback