Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 22:51
  #1
Medlem
Jag tog mitt kort 99, och köpte en ny hoj direkt, sporthoj.

I min värld då fattade inte jag hur folk kunde köra omkring på 10 år gamla cyklar, men idag när man är lite äldre och klokare så inser man att man inte måste ha det senaste, och har idag en -98 som jag trivs utmärkt med.

Men, om man går ytterliggare ca 20 år tillval, till 79-80 ungefär, så känns det som ett mycket större tekniksteg mellan de generationerna.

Visst har nya hojar idag mer effekt och mycket teknik som ABS, antispinn, variabel effekt osv, men tittar man på ram, fjädring, bromsar tycker jag inte det skiljer sig så mycket.

Sporthojar från andra halvan av 90-talet har aluramar, upside-down gaffel, dubbla skivor, insprutning (en del i vart fall), medan hojar ifrån slutet an 70-talet inte var i närheten av den standarden.

Eller det är vad jag tror iallafall. Vad tycker ni andra, var det ett större tekniksprång då, eller är det jag som är för ung?
Citera
2017-04-28, 01:28
  #2
Medlem
INTPs avatar
Du har nog en poäng. Du kan t.o.m. gå ner bland mopparna och se utvecklingen där. ~1980 var t.ex Yamaha FS1 bland det hetaste man kunde köpa, med luftkylning, fyra växlar, brytartändning, oreglerat 6V elsystem och endast på några få hojar skivbroms fram, de flesta hade trummor både bak och fram. Honda MB5 började säljas just då också, och var bland de första svensksålda mopederna med elektronisk tändning men har i övrigt en ganska lik beskrivning som FS1.

Hoppa fram till sent 90-tal, vi har då fått Derbi Senda, Rieju Drac, Yamaha DT50R o.s.v. med 6 växlar, vattenkylning, skivbroms fram och bak, ett fullt reglerat 12V elsystem, underhållsfri elektronisk tändning...

Fortsätt fram till idag... motsvarande moppar passar praktiskt taget in på ovanstående beskrivning ord för ord. Elsystemen har fått lite mer elektronik, stötdämpningen har blivit nått bättre, designen har fortsatt utvecklas, men funktionsmässigt är det likvärdiga grejer.
Citera
2017-04-28, 23:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du har nog en poäng. Du kan t.o.m. gå ner bland mopparna och se utvecklingen där. ~1980 var t.ex Yamaha FS1 bland det hetaste man kunde köpa, med luftkylning, fyra växlar, brytartändning, oreglerat 6V elsystem och endast på några få hojar skivbroms fram, de flesta hade trummor både bak och fram. Honda MB5 började säljas just då också, och var bland de första svensksålda mopederna med elektronisk tändning men har i övrigt en ganska lik beskrivning som FS1.

Hoppa fram till sent 90-tal, vi har då fått Derbi Senda, Rieju Drac, Yamaha DT50R o.s.v. med 6 växlar, vattenkylning, skivbroms fram och bak, ett fullt reglerat 12V elsystem, underhållsfri elektronisk tändning...

Fortsätt fram till idag... motsvarande moppar passar praktiskt taget in på ovanstående beskrivning ord för ord. Elsystemen har fått lite mer elektronik, stötdämpningen har blivit nått bättre, designen har fortsatt utvecklas, men funktionsmässigt är det likvärdiga grejer.

Väl skrivet och före din tid fanns det Zundapp, Puch och Sachs som är en helt annan generation av mopeder med ett helt annat enklare trim.
Citera
2017-04-30, 10:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du har nog en poäng. Du kan t.o.m. gå ner bland mopparna och se utvecklingen där. ~1980 var t.ex Yamaha FS1 bland det hetaste man kunde köpa, med luftkylning, fyra växlar, brytartändning, oreglerat 6V elsystem och endast på några få hojar skivbroms fram, de flesta hade trummor både bak och fram. Honda MB5 började säljas just då också, och var bland de första svensksålda mopederna med elektronisk tändning men har i övrigt en ganska lik beskrivning som FS1.

Hoppa fram till sent 90-tal, vi har då fått Derbi Senda, Rieju Drac, Yamaha DT50R o.s.v. med 6 växlar, vattenkylning, skivbroms fram och bak, ett fullt reglerat 12V elsystem, underhållsfri elektronisk tändning...

Fortsätt fram till idag... motsvarande moppar passar praktiskt taget in på ovanstående beskrivning ord för ord. Elsystemen har fått lite mer elektronik, stötdämpningen har blivit nått bättre, designen har fortsatt utvecklas, men funktionsmässigt är det likvärdiga grejer.


Hade faktiskt en FS1 med skivbroms när jag körde moppe i början på 90-talet. Dock funkade inte frambromsen då jag inte på den tiden begrepp hur man luftade ett skivbromssystem...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback