Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 22:37
  #1
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Strax före kl. 22 på fredagskvällen den 8 januari 1988 steg en man in på polisstationen i Skärholmen centrum i södra Stockholm. Mannen, som var hemvärnsman, hade med sig ett mausergevär som han bad att få lämna in. Detta eftersom han skulle renovera i sin lägenhet, och då inte villa ha vapen och ammunition "drällande". Polisen förklarade att de ej hade befogenhet till detta, och uppmanade istället mannen att uppsöka sin hemvärnschef. Efter detta samtal lämnade mannen polisstationen.

Några timmar senare, strax före två på lördagsmorgonen, satt en av polismännen och arbetade vid en förstoringsapparat i ett rum innanför polishusets reception. Plötsligt såg han en man närma sig receptionen med ett gevär i händerna. Polismannen kastade sig instinktivt ner på golvet. Utan att säga ett ord avlossade mannen två skott. Ett av dem gick igenom förstoringsapparaten och in i väggen bakom, medan det andra skottet tog ovanför apparaten. Efter detta sade mannen:
-Hör ni inte att jag vill ha en bil era djävlar, och larma inte!
Sedan gick den beväpnade mannen ut från stationen, varpå den beskjutna polismannen larmade ledningscentralen på Kungsholmen.

Inom loppet av en halvtimme hade totalt 70 poliser i 30 fordon anlänt till Skärholmen. Hela Skärholmen centrum med tunnelbanestation samt angränsande kvarter spärrades av. GM kunde snabbt identifieras och spårades till en adress på Åspholmsvägen ovanför Skärholmen.
Vid åttatiden på lördagsmorgonen stormade ett 30-tal ur polisens insatsstyrka fastigheten där mannen bodde. Mannen, som låg och sov när polisen stormade in, greps och fördes till kriminalen endast iklädd ett par kalsonger. Det hela gick lugnt till och mannen ställde sig frågande till vad som var på gång. Han hade inget som helst minne av att det han nu anklagades för, försök till mord.

Är det någon som minns och vet mer? Vad hände sedan i detta fall?

Källa: Dagens Nyheter: "Gevärsmannen greps sovande" 1988-01-10
Citera
2017-04-27, 23:11
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Intressant. Låter för mig som att mannen var full. Och så hände följande historia... Inte hört om saken men jag är intresserad av att veta vad egentligen hände.
Citera
2017-04-28, 01:02
  #3
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Intressant. Låter för mig som att mannen var full. Och så hände följande historia... Inte hört om saken men jag är intresserad av att veta vad egentligen hände.
Han var mycket riktigt berusad. När insatsstyrkan stormade fastigheten möttes de av en kvinna som bodde granne med mannen. Hon hade ingen aning om det som inträffat på polisstationen, men berättade att hon sett mannen komma hem berusad.
När mannen tidigare på fredagskvällen besökt polisstationen för att lämna in sitt gevär, hade polisen inte märkt något särskilt med honom. Han hade aldrig tidigare haft med polisen att göra.
Är också intresserad av vad som egentligen hände.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback