Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-27, 21:49
  #1
Avstängd
Myshufvuds avatar
Jag misstänker att denna firma funnits länge, men inte haft nån aktivitet. Hur vet jag om det är en aktiv firma och inte bara tomt så att säga?
Citera
2017-04-27, 22:11
  #2
Medlem
Om den som driver firman gör ett överskott kanske det syns i hens slutskattebesked.
Det går också att ta reda på om hen har f-skatt och är momsregistrerad.
I övrigt är det svårt.
Citera
2017-04-27, 22:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om den som driver firman gör ett överskott kanske det syns i hens slutskattebesked.
Det går också att ta reda på om hen har f-skatt och är momsregistrerad.
I övrigt är det svårt.

Tag reda på företagets momsredovisning, ger en vink om verksamhetens nivå, så länge det är momspliktig bransch förstås, går dåligt om det gäller en tandläkare eller någon annan som inte är momspliktig givetvis.

"syns i hens" Skriv på svenska: Hans, hennes eller dennes.
Citera
2017-04-27, 22:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tag reda på företagets momsredovisning, ger en vink om verksamhetens nivå, så länge det är momspliktig bransch förstås, går dåligt om det gäller en tandläkare eller någon annan som inte är momspliktig givetvis.

"syns i hens" Skriv på svenska: Hans, hennes eller dennes.

Är momsdeklarationen offentlig och inte sekretessbelagd?

Hen finns med i SAOL.
Citera
2017-04-27, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är momsdeklarationen offentlig och inte sekretessbelagd?

Hen finns med i SAOL.

Den är inte sekretessbelagd. Vissa företagssidor estimerar omsättningen med ledning av momsredovisningen. Det finns mig veterligt dock ingen sida på nätet att utläsa momsen, det krävs att kontakt tages med Skatteverket.
Citera
2017-04-27, 22:59
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Du får nog inte ut så mycket mer än inkomstuppgifterna. Om du vet att det är personens enda inkomst vet du i alla fall vilket överskott denne får, även om överskottet är större innan sociala avgifter och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Är momsdeklarationen offentlig och inte sekretessbelagd?

Hen finns med i SAOL.

Incest finns också med i SAOL men inte ligger jag med mina bröder för det.
Citera
2017-04-28, 01:56
  #7
Avstängd
Myshufvuds avatar
jag lyckas inte hitta sidan igen, men det var nåt i stil med ratsit, och där kunde man se att företaget under flera år hade inkomst i stil med "0-300 000", och jag misstänker att det är en kategori som betyder "företaget gör inget".
Citera
2017-04-30, 13:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den är inte sekretessbelagd. Vissa företagssidor estimerar omsättningen med ledning av momsredovisningen. Det finns mig veterligt dock ingen sida på nätet att utläsa momsen, det krävs att kontakt tages med Skatteverket.

Stämmer inte. Beslutet om mervärdesskatt blir offentligt men innehållet i deklarationen är absolut sekretess. Jag har stämt av med Skatteverket.
Citera
2017-04-30, 14:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Stämmer inte. Beslutet om mervärdesskatt blir offentligt men innehållet i deklarationen är absolut sekretess. Jag har stämt av med Skatteverket.

Det är väl precis det jag skrev. Vad är det som inte stämmer?
Citera
2017-04-30, 18:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är väl precis det jag skrev. Vad är det som inte stämmer?
Att momsdeklarationen inte är sekretessbelagd.
Citera
2017-04-30, 21:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Att momsdeklarationen inte är sekretessbelagd.

Sen när blev den det?
Citera
2017-04-30, 22:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sen när blev den det?
Jag kan inte sekretesslagens historia men det är väl troligt att skattedeklarationer alltid varit sekretessbelagda. Vad tror du själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback