Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-27, 22:39
  #13
Medlem
Borde du inte anlita en jurist som är expert på fastighetsjuridik än att fråga folk på Flashback? Kostar kanske några tusen.

Är du snål?
Citera
2017-04-27, 22:44
  #14
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Borde du inte anlita en jurist som är expert på fastighetsjuridik än att fråga folk på Flashback? Kostar kanske några tusen.

Är du snål?
Snål eller ej, TS får väl fråga ändå. Dessutom kan svaren vara intressanta för andra här.
Citera
2017-04-27, 22:45
  #15
Medlem
Kan det vara en jordbruks eller skogsbruksfastighet?

Då blir du automatisk företagare, som enskild firma, när du blir delägare.

Finns även vissa krav på samägd skogsbruksfastighet med fler än två delägare.

Är det ingen av de andra delägarna som vill köpa hela din del?

Marknadsvärdet på 1/4-del i en samägd fastighet kan vara låg, vem vill gå in som delägare där förutom de som redan är ägare? Finns det krav på hembud i gåvobrevet?
Citera
2017-04-27, 22:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Dessutom kan svaren vara intressanta för andra här.

Efter läst de inläggen som redan är gjorda så säger jag, nej. inte det minsta.
Citera
2017-04-27, 23:00
  #17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Kan det vara en jordbruks eller skogsbruksfastighet?

Då blir du automatisk företagare, som enskild firma, när du blir delägare.

Finns även vissa krav på samägd skogsbruksfastighet med fler än två delägare.

Är det ingen av de andra delägarna som vill köpa hela din del?

Marknadsvärdet på 1/4-del i en samägd fastighet kan vara låg, vem vill gå in som delägare där förutom de som redan är ägare? Finns det krav på hembud i gåvobrevet?


Precis, det låter som jord-eller skogsbruksfastighet (där man kan ha passiv näringsverksamhet). Jag tänker mig också att marknadsvärdet kanske inte korresponderar till exakta värdet av totala värdet på fastigheten i sin helhet. Är det någon av andelsägarna som driver verksamhet eller arrenderas något ut?
Citera
2017-04-27, 23:25
  #18
Medlem
Hej igen!

Liten uppdatering.
Det är inte en jordburksfastighet utan två stenhus.

Detta är bolagsformen, egentligen inte en bolagsform alls
http://www.bolagsverket.se/ff/foreta.../enkelt-1.2187

Enkel firma med näringsverksamhet, våra personnumer står som ägare och jag har defintivt lagfart.

Gäller paragraf §6 i samäganderättslagen detta till trots?

Ja, jag skall gå till advokat men det blir först nästa vecka när jag är hemma i Sverige.
Citera
2017-04-28, 15:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Efter läst de inläggen som redan är gjorda så säger jag, nej. inte det minsta.
Men ändå bemödar du dig att läsa OCH skriva ett inlägg?
Citera
2017-04-28, 15:17
  #20
Medlem
nimbras avatar
Om de andra delägarna värderar din 1/4 del till 2,5 mille så betyder det att dom anser fastigheten värd 10 mille vilket gör att du skall begära att få köpa ut dom för 7,5 mille, det hade jag gjort.
Citera
2017-04-28, 16:40
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
Om de andra delägarna värderar din 1/4 del till 2,5 mille så betyder det att dom anser fastigheten värd 10 mille vilket gör att du skall begära att få köpa ut dom för 7,5 mille, det hade jag gjort.

Haha precis det jag gjorde, men det var givetvis inte intressant....
Citera
2017-04-29, 15:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Tack för bra svar!

Jag förstår inte vilken bolagsform det skulle kunna röra sig om.
De sa enskilt bolag, eller näringsverksamhet.

Jag har själv flera aktiebolag.
Jag är inte registrerat på något nytt bolag, och har inte godkänt skapandet av något sådant eller överlåtandet av fastigheten.

Har sökt pa samtliga delägare på Ratsit och INGEN har några bolagsengagemang alls, så lite förvirrad.
Vi fick fastigheten av äldre släktingar via gåvobrev.
I gåvobrevet bör du kunna läsa om ev. "konstigheter". Vid gåva/arv/köp av svensk fastighet måste ju mottagaren skiva under, för att "erkänna" sig medveten om rättighet/risk/ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Jo, medveten om att jag kan ge bort fastigheten till mina barn.
Vill dock inte skjuta över detta på dem. De bor inte i Sverige heller, och av skattetekniska skäl vill jag inte att vi har någon egendom i moder Svea alls.
Om de är myndiga (helst över 25...) så prata ändå med dem - Efteråt är det ju för sent.

Jag har egentligen aldrig varit osams med mina föräldrar, men har ändå haft helt andra intressen/prioriteringar och gjort andra livsval än vad som var självklart för dem...
Citera
2017-04-29, 22:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
I gåvobrevet bör du kunna läsa om ev. "konstigheter". Vid gåva/arv/köp av svensk fastighet måste ju mottagaren skiva under, för att "erkänna" sig medveten om rättighet/risk/ansvar.

Om de är myndiga (helst över 25...) så prata ändå med dem - Efteråt är det ju för sent.

Jag har egentligen aldrig varit osams med mina föräldrar, men har ändå haft helt andra intressen/prioriteringar och gjort andra livsval än vad som var självklart för dem...

Jo, det finns inga konstigheter alls i gåvobrevet.

Tyvärr har nog tåget gällande osämja gått vilket gör mig ledsen.

Jag har i det längsta försökt vara medgörlig.
De är vuxna människor allihopa (40+). Vanliga knegare typ brevbärare och postkassörskor som haft turen att få denna fastighet i gåva...plus 7-8 miljoner var.

Då jag inte accepterade att bli utlöst till halva marknadspriset klippte dem banden med mig.
Kallade mig allt möjligt, ringde runt till mina gamla vänner och berättade vilket rikt osolidariskt svin jag var m.m.

Folk som uppför sig på det viset vill jag inte ha att göra med.
Citera
2017-04-29, 22:24
  #24
Medlem
Vad är det för verksamhet ni har i det enkla bolaget?

Eller är du inte med i det alls?

Bor någon av de andra delägarna i husen?

Vem står för alla kostnaderna?

Verkar som att enda vägen är att gå via jurist eller advokat om det inte går att prata med de andra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback