Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 17:55
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en "Ockelbo 21 kabin" - en träöverbyggnad byggd på ett DC21 skrov från -70. Motor vp 4.3 gxi mer dps-drev -03.

Upptäckte i somras när jag lyfte på durken mellan stolarna (där kylboxen brukar sitta i DC21) att sidoväggarna där i facket har spruckit längst ner och släppt från botten.

Har läst nånstans att en sak att se upp med vid köp av gammal Ockelbo är att balkarna släpper från botten.

Dessa sprickor är dock till synes begränsade till facket framför tanken i min båt. De går båda ca en halvmeter framåt in under hytten.

Undrar nu om det är värt arbetet att plocka ur båtens inredning och golv för att sedan slipa och plasta detta, eller om det bara kommer släppa igen?

Har ändå haft planer sedan jag köpte båten på att bygga om hela träinredningen och kanske även överbyggnaden. Så detta kan få markera startskottet.

Jag tror att skadan uppstått av kombinationen gammal båt och höga vågor samt möjligtvis lite vatten som legat och frusit.

Jag tror mig uppleva att båten känns lite mer fladdrig/vibrerande i höga vågor nu än förut.

Vill gärna ha svar och tankar om detta då jag annars har en annan (redig windy 24 cc) båt på g att flytta över min motor till, dock för 29 000.
Citera
2017-04-27, 18:53
  #2
Medlem
INTPs avatar
Jag är inte säker på hur det är konstruerat i den båten, men har den bärande konstruktionen börjat ge med sig ser jag bara två alternativ - laga det SERIÖST så ursprungsstyrkan återställs, eller att sluta använda båten. Skador som ignoreras växer sakta men säkert.

Ja, en korrekt gjord lagning bör hålla utmärkt. Det är det fina med glasfiberarmerad plast, man kan slipa bort skadat material och ersätta med nytt och få ett resultat som är likvärdigt med originalkonstruktionen. Med ganska små ändringar kan man många gånger förbättra konstruktionen så skadan inte kan uppstå igen - när man har räknat ut varför det hände från början är det oftast enkelt att lösa problemet permanent.
Citera
2017-04-27, 19:16
  #3
Medlem
(Disclaimer: Det var mycket text så jag kan ha missförstått något av läget...)

Mina 10c:

- "Sprickor" i skrovet eller dess bärande är mycket allvarligt och är ett allvarligt tecken på fel i laminatet eller att båten är "helt slut".

- Om det istället "bara" är så att förstyvningar/stringers/spant har släppt i infästningen mot skrovet så är det betydligt mindre allvarligt: Båten går fortfarande att rädda, men skadorna behöver absolut fixas innan båten används fullt ut. (Dvs GRP-delar är "dåligt limmade" mot varandra.)

- Om det inte ens är plast-mot-plast som lossnat utan träinredningens infästningar i plastskrovet som har gett upp, så är det "nästan bara kosmetiskt". Dvs kan vara mycket irriterrande och skapa onödiga missljud under körning. Men säkerhetsmässigt näst intill ofarligt så länge du inte kan göra dig illa på vassa kanter eller överraskande kan förlora fotfästet ombord.

- Det kryllar av 40 - 50 år gamla plastskrov så ska du renovera ett sånt så behöver du gilla det som en ganska dyr hobby. Någon "investering" är det absolut inte.

- Personligen skulle jag i alla väder och farter över 7 knop föredra en DC21 före en Windy 24.
Citera
2017-04-27, 23:09
  #4
Medlem
Tack för svaren! Jag tror nog också att det ska gå att laga. Är som sagt två längsgående väggar under durken, rätt långt fram, som släppt från botten.

Varför tar du en Ockelbo dc21 före en Windy 24 cc i farter över 7 knop?
Windyn är en tung och tjock (i plasten) kabinbåt på 7,50 x 2,80 och 2,5 ton, som brukar ha en gammal 270 hk v8. Windy har väl bra rykte för sina sjöegenskaper?

Ber i förväg om ursäkt för detta försök att lägga upp bilder på skadorna. Kommer säkert bli trassel med åtkomst men testar ändå.


https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk
Citera
2017-04-28, 07:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
Tack för svaren! Jag tror nog också att det ska gå att laga. Är som sagt två längsgående väggar under durken, rätt långt fram, som släppt från botten.
Terminologi:
Dessa kallar vi på swengelska för stringer vilket på svenska blir längsgående förstyvning.
En tvärsgående förstyvning har det på svenska utmärkta namnet spant (på engelska spar).

Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
Varför tar du en Ockelbo dc21 före en Windy 24 cc i farter över 7 knop?
Windyn är en tung och tjock (i plasten) kabinbåt på 7,50 x 2,80 och 2,5 ton, som brukar ha en gammal 270 hk v8. Windy har väl bra rykte för sina sjöegenskaper?
Sorry, glömde förtydliga att jag bara menade min värdering av skrovets "sjöegenskaper", dvs den planande båtens gång i olika farter, last och vågförhållanden. Jag lägger ingen som helst bedömning av båtarnas praktiska utformning ombord eller utseenden - alldeles för subjektivt och situationsberoende för att tycka något åt andra...

Men sjöegenskaperna är starkt kopplade till skrovutformningen. Och då gäller det även att alla förstyvningar sitter som konstruktören tänkt sig.
Jag tyckte att en ny och fin Windy24 var en vackert-väder-båt, medan en ny och fin DC21 var en allvädersbåt som också reagerade förutsägbart på tung last. (Har inte ägt någon av dem, bara åkt och kört - Båtägare tenderar att inta "försvarsställning" för sina klenoder.)


Jag hade inga problem att öppna bilderna och de är ungefär så bra man kan begära av rimlig fotografering:
Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
Ber i förväg om ursäkt för detta försök att lägga upp bilder på skadorna. Kommer säkert bli trassel med åtkomst men testar ändå.

https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/0Bw8...w?usp=drivesdk
Man behöver dessutom knacka, banka, känna och med stor kraft (domkraft/hävstång!) trycka dina stringers i sidled för att kunna avgöra om de har lossnat från skrovet.
Eller om det faktiskt bara är ytskiktet/färgskiktet/spacklet/gelcoaten som krackelerat lite "i hörnen".
Citera
2017-04-28, 09:56
  #6
Medlem
Vad bra att bilderna gick att se! Jag kunde dock inte hålla kameran längre ned så att man såg sprickorna ordentligt. Man måste titta lite underifrån för att se (Det var omöjligt att trycka kameran genom botten på båten, vilket ju är bra iaf).

Men kan säga att det är helt sprucket/har släppt från skrovet. Minst en halvmeter på varje sida Jag behöver inte trycka med domkraft för att märka det. Kan till och med få in fingrarna i sprickan. Är tomt där inne och känns som plywood på insidan. Ganska torrt känns det iaf!

Tackar för terminologin! Tror att om jag plastar mina stringers (synd att man inte kommer åt från insidan också) så vore det lämpligt med ett extra litet skott, som avgränsning in under hytten när man ändå håller på. Kan ju inte va fel iaf.

Ska starta en separat tråd om windy 24 cc och om min motor räcker till i denna, är svår att passa in mm.

Vad av dessa kunskaper? Har iconicatab jobbat mycket med båtar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback