Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 09:23
  #193
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Är det för att de egentligen är bittra över sitt val att skaffa barn?

Kan vara så att vissa med barn är avundsjuka på den frihet som de tvingas ge upp.
De vill alltså både äta kakan och ha kvar den. Själv kan jag känna en viss sorg att jag missat mycket som jag velat göra och idag är mina barn nästan självgående men nu börjar jag bli gammal och har inte samma törst efter äventyr och åka världen runt. Dock vill jag inte efter pensionen sitta ensam i en lgh och vänta på döden. Då ser jag betydligt mer fram emot att tillbringa min ålderdom med barn och kommande barnbarn.

Dock anser jag att det var en större uppoffring att stadga mig med min frun för över 20 år sedan och under denna tid behövt kompromissa om nästan allt jag velat göra själv på min fritid samt att jag fått säga nej till flera inviter från riktigt sexiga kvinnor genom åren. Snart är jag även för gammal här och den tiden när sexiga kvinnor spanade in mig är förbi.

Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jag personligen tycker det är mest jobbigt när föräldrarna inte gör nånting åt ungens skrikande eller beteende.
Ibland är det bättre att låta barnen få vara arga och skrika av sig och ignorera deras galande tills de lugnat ner sig. Så gör jag hemma. Ute bland folk så går jag iväg med skrikande barn med hänsyn till omgivningen och vissa WT struntar i hänsyn.

Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vill jag och sambon gå ut och käka och lira lite biljard så kan vi göra det. Hade gärna velat rest mer också men har inte riktigt ekonomin än, ja det går att resa med barn men det ska anpassas efter dem och det ska bos på "familjevänliga" hotell..


Man kan lämna bort barnen till sina föräldrar och vara barnfria. Dock vill jag aldrig vara borta några längre stunder ifrån mina barn för min egen skull och även om vi åkte på långresor med dem så undvek vi familjehotell just för att undvika andra ouppfostrade ungar. Det är något som provocerar mig hur vissa missar en sund barnuppfostran. Eller skaffar så många barn så de kan inte hålla koll på dem.


V
Citera
2018-03-14, 09:27
  #194
Medlem
Nej. Alla passar inte för att vara föräldrar, det är väl jättebra att man inser det och inte skaffar barn bara för att det är någon sorts norm.
Att bli förälder är ett mycket stort ansvar och inget som passar alla.
Förr var det väldigt vanligt med barnlösa vuxna. Min mamma hade tex flera mostrar, fastrar, morbröder som var ogifta och barnlösa.
Citera
2018-03-14, 15:45
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Har mörkt att i många sådana här diskussioner när det kommer till oss barnfria så har de med barn ett väldigt starkt behov av att försvara sitt val att skaffa familj. De kan minsann leva som innan, de reser också och att vi utan barn inte förstår dem. De blir arga då folk anser att barnskrik och ouppfostrade ungar är jobbigt. Vi vet minsann ingenting, de kan vara barn med diagnoser och det är jobbigt för föräldrarna med. I många fall är det också väldigt svart eller vitt. Antingen familjeliv eller så är du en egoist som enbart tänker på karriären. Finns massor av barnfria som har vanliga jobb på butik eller vården men som av olika anledningar väljer bort familjelivet.

Är det för att de egentligen är bittra över sitt val att skaffa barn? Givetvis förstår de flesta av oss att man kan göra mycket som familj som man även kan göra barnfri, att det är jobbigt för föräldrar då ungar skriker och att en möjlig diagnos försvårar saker och ting givetvis. Jag personligen tycker det är mest jobbigt när föräldrarna inte gör nånting åt ungens skrikande eller beteende. Saker och ting förändras när en får barn, det krävs mer planering av saker och ting, ökade kostnader och ens frihet blir onekligen mindre. Jag har valt bort barn för att det helt enkelt inte lockar tillräckligt mycket, visst de kan va söta men där också riktiga skrik och grinmaskiner. Jag vill ha min frihet och förutom jobb inga direkta måsten inbokade. Vill jag och sambon gå ut och käka och lira lite biljard så kan vi göra det. Hade gärna velat rest mer också men har inte riktigt ekonomin än, ja det går att resa med barn men det ska anpassas efter dem och det ska bos på "familjevänliga" hotell. Nej tack säger jag.


Varför provoceras över någon annans val som inte drabbar en själv?


Nej, det handlar nog inte om det utan om att de försöker få dig att förstå vad du missar.

Det känns som att barnlösa bara får se och höra om avigsidorna med barn. De hör vänner och kollegor klaga över förlorad sömn, vabbande och de ser ungar uppträda illa osv. Men ni får ju aldrig tillgång till det magiska i att ha egna barn.

Jag gillade aldrig ungar förut och jag gör det inte idag heller. Det är verkligen "mina barn, andras ungar". Det går inte att föreställa sig hur det känns innan man har egna biologiska barn. För mig är mina barn meningen med livet. Varken mer eller mindre. När jag tänker på mina barn blir jag helt lugn i kroppen. Ren kärlek. Det måste vara ungefär detsamma som religiösa finner i sin tro.

I det perspektivet så blir ju tomma argument om att "kunna gå ut och käka och spela biljard när man vill" faktiskt rätt provocerande på sätt och vis. På samma sätt som min beskrivning av föräldraskapet säkert provocerar dig som barnlös.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback