Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 15:32
  #1
Medlem
Hej,
Håller på leka med mätningar som jag gjort på min bil. LongFT ligger runt 0% i long körning vilket är normal. Men när jag tittar på SHRTFT ser jag att bensin insprutningen är positiv och går till det negativa sällan. Kan nog beror på körstilen men som jag vet så är motorn programmerad så att den håller sig ändå rätt så nära 0. men på et ställe såg jag att SHRFT mellan -25 och +25 är normal. Någon annanstans såg jag att om SHRFT går till två siffrigt positivt och negativt nummer är det ett fel som ska analyseras. Nu om man tittar på arean under kurvan ser man att det positiva arean är större än det negativa men intervallet är fortdarande mellan -25 och +25. Har jag en lean eller rich beteende.

För de som inte vet så står : SHRFT står för short term feul trim dvs. den momentana ändringen i bensintillsprutningen. och LONGFT står för long term feul trim dvs bensintillsprutningen under en längre sträcka, ett medelvärde. SHRFT ändras negative och positive. negative värde indikerar ett mindre bensinflöde till motorn, och inte att den inte använder ngt alls.

Graf:

Klicka här

Mjukvara: Scan XL Pro
Bil: Suzuki Liana 2003 1,6 : gått 14300 mil, oljebytt vid 14000
__________________
Senast redigerad av imgood 2017-04-27 kl. 15:35.
Citera
2017-04-27, 18:18
  #2
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Short term är inget att ta fasta på direkt. Long term börjar justeras när short term stått i ändläge åt något håll för länge, dvs ligger short term på +25 för länge börjar long term justera iväg åt det positiva hållet. Börjar sedan short term reglera igen när long term når säg +10 så kommer long term stanna där och short term återigen reglera. Når long term ändvärde och stannar där för länge kommer du få felkod på detta, och motorlampan tänds.
Så titta på beteendet på long term, det räcker.

Du kan översätta termerna med grovjustering och finjustering så kanske det klarnar lite. Short term skall justera konstant det är dess funktion.
__________________
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2017-04-27 kl. 18:20.
Citera
2017-04-27, 23:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Short term är inget att ta fasta på direkt. Long term börjar justeras när short term stått i ändläge åt något håll för länge, dvs ligger short term på +25 för länge börjar long term justera iväg åt det positiva hållet. Börjar sedan short term reglera igen när long term når säg +10 så kommer long term stanna där och short term återigen reglera. Når long term ändvärde och stannar där för länge kommer du få felkod på detta, och motorlampan tänds.
Så titta på beteendet på long term, det räcker.

Du kan översätta termerna med grovjustering och finjustering så kanske det klarnar lite. Short term skall justera konstant det är dess funktion.
Det är så att jag får motorlampan på ibland. Har köpt en ny sond men det verkar inte det. Misstänkte på att det kan vara katten som är fel på. Men problemet kommer och går. Så jag tänkte det kan vara bra att titta på short term.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Börjar sedan short term reglera igen när long term når säg +10 så kommer long term stanna där och short term återigen reglera. Når long term ändvärde och stannar där för länge kommer du få felkod på detta, och motorlampan tänds.
Kan du utveckla detta? varför
Citera
2017-04-28, 19:01
  #4
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Det är så att jag får motorlampan på ibland. Har köpt en ny sond men det verkar inte det. Misstänkte på att det kan vara katten som är fel på. Men problemet kommer och går. Så jag tänkte det kan vara bra att titta på short term.

Kan du utveckla detta? varför
Hm tja hur skall man beskriva detta..

Systemet eftersöker alltid balans, fuel trim är bara en justering från det förväntade optimala värdet. Du kan tänka på long term som heltal och short term som decimaler. Sålänge det slår mellan -0.9 och +0.9 stannar long term på 0, men börjar short term dra iväg mot ett ändläge och över komer long term följa. ++0.9 till +1.9 tex, då blir ju long term följdaktligen 1. Räcker denna justering och short term nu kan reglera +-0.9 relativt till long term stannar justeringen där. Men ligger short term övervägande till den positiva sidan fortfarande så kommer long term tvingas ta ett kliv till. Och sådär håller det på.

Problem med fuel trim är avvikelse av förväntad luftmassa, ofta pga tjuvluft eller annan omätt störning i blandningsförhållandet.
Citera
2017-04-29, 02:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Hm tja hur skall man beskriva detta..

Systemet eftersöker alltid balans, fuel trim är bara en justering från det förväntade optimala värdet. Du kan tänka på long term som heltal och short term som decimaler. Sålänge det slår mellan -0.9 och +0.9 stannar long term på 0, men börjar short term dra iväg mot ett ändläge och över komer long term följa. ++0.9 till +1.9 tex, då blir ju long term följdaktligen 1. Räcker denna justering och short term nu kan reglera +-0.9 relativt till long term stannar justeringen där. Men ligger short term övervägande till den positiva sidan fortfarande så kommer long term tvingas ta ett kliv till. Och sådär håller det på.

Problem med fuel trim är avvikelse av förväntad luftmassa, ofta pga tjuvluft eller annan omätt störning i blandningsförhållandet.
tack så mkt för din förklaring. Så var för slutsater kan man få av long samt short? jag fick höra att de är användbara värden för att sätta diagnos på en bil? har du bra länk att presentera så kan jag fördjupa mer i saken , blir tacksam
Citera
2017-04-29, 02:27
  #6
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
tack så mkt för din förklaring. Så var för slutsater kan man få av long samt short? jag fick höra att de är användbara värden för att sätta diagnos på en bil? har du bra länk att presentera så kan jag fördjupa mer i saken , blir tacksam
Dr.Jan.Itor skrev ganska bra vad det är som man kan dra för slutsatser av värdet.


Om du presenterar felkoden så kan du få bättre hjälp.
Betänk att när det gäller motorstyrning så går det oftast att mäta upp misstänkta komponenter eller deras anslutningar. Så slipper man byta delar på känn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback