Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 14:12
  #1
Medlem
Kan ni rekommendera någon "termometer-sticka" som man använder för att kolla temperaturen på mat?
Behöver inte vara någon proffsvariant. Jag är ändå sämst på matlagning.
Citera
2017-04-27, 14:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan ni rekommendera någon "termometer-sticka" som man använder för att kolla temperaturen på mat?
Behöver inte vara någon proffsvariant. Jag är ändå sämst på matlagning.

Köpte första bästa jag hittade på konsum för några tior. Har fungerat väl.
Citera
2017-04-27, 15:14
  #3
Medlem
BaconMedBacons avatar
Har också någon billig variant som fungerar bra till kött som tillagas under lång tid. Ta random från nån mataffär, kolla bara med kokande vatten och isvatten så du vet hur mycket den diffar från verkligheten.

Men om du ska ha till att mäta temp i en tunn köttbit så behöver du nog en bättre som är snabb.
Citera
2017-04-27, 15:31
  #4
Medlem
Briasccas avatar
De termometrar du hittar i dagligvaruhandeln är helt OK (de med lång sladd).
Citera
2017-04-27, 16:49
  #5
Medlem
maxorrs avatar
En i rostfritt stål

https://www.test.se/stektermometrar/

eller

http://www.viivilla.se/kok/mobler/ra...i-villatestet/
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-04-27 kl. 16:56.
Citera
2017-04-27, 17:22
  #6
Medlem
En bekant köra med en digital IR-termometer. Om det funkar bra vet jag inte. Han är lite av en idiot. Antar att den inte mäter bra innuti tex en julskinka. Men för att göra vissa såser kanske det är behändigt.
Citera
2017-04-27, 18:56
  #7
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan ni rekommendera någon "termometer-sticka" som man använder för att kolla temperaturen på mat?
Behöver inte vara någon proffsvariant. Jag är ändå sämst på matlagning.
Har haft ett par stycken genom åren både dyr och billig har aldrig märkt att det skulle vara någon skillnad på dem. De billiga håller så hög kvalité idag så jag köper den snyggaste billiga jag kan hitta. Gärna av aluminium så hunden inte får för sig att det är hans nya tuggleksak som supersnälla husse måste ha köpt utan att tala om det...

Sedan underlättar det diskningen med.
Citera
2017-04-27, 22:31
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2017-04-28, 11:13
  #9
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notstallet123
En bekant köra med en digital IR-termometer. Om det funkar bra vet jag inte. Han är lite av en idiot. Antar att den inte mäter bra innuti tex en julskinka. Men för att göra vissa såser kanske det är behändigt.
ir-termometer är oumbärlig till stekpannor .. man vill ju inte ha bruna ägg ,eller kokt kött
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback