Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 14:10
  #1
Medlem
Jag vet inte varför jag har fått för mig detta och som ni märker är jag inte särskilt van i köket, men t.ex kyckling och köttfärs har jag fått för mig att jag inte ska ta på med händerna. Stämmer det eller är jag ute och seglar?
Citera
2017-04-27, 14:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag vet inte varför jag har fått för mig detta och som ni märker är jag inte särskilt van i köket, men t.ex kyckling och köttfärs har jag fått för mig att jag inte ska ta på med händerna. Stämmer det eller är jag ute och seglar?


Seglar.
Citera
2017-04-27, 14:21
  #3
Moderator
tobess avatar
Du kan röra om sågott som alla livsmedel, skillnaden är t.ex. att god handhygien är viktigare vid vissa råvaror än andra.

Har du t.ex. rört om en (rå) kyckling så bör du absolut se till att du tvättar händerna efteråt (p.g.a. salmonellarisken).
Citera
2017-04-27, 14:37
  #4
Medlem
japanskbruds avatar
man ska inte peta på livsmedel som står för avsvalning , eller i inläggningar .. kan bli dåligt mkt fortare än vad man tänkt, eller korskontaminerat.
Citera
2017-04-27, 16:46
  #5
Medlem
maxorrs avatar
Ost säger dom för bakteriekulturen ändras om man har hudkontakt med den.. typ olika mjölksyrekulturer som tar "illa vid sig" vid smekning Dvs smaken ändras från orginalet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback