Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 13:18
  #1
Medlem
Vilka föreningar i en kommun kan man starta för att gynna både kommun och kanske sysselsätta olika grupper, som är berättigade till ekonomisk hjälp eller bidrag av kommunen?
Ex. idrottsförening, religiösa grupper, grannsamverkan, självförsvarsklasser eller fritidsrelaterade aktiviteter.


Jag funderar då främst på vilka kriterier som man ska uppfylla för att vara en av dessa grupper inom olika kommuner som får hjälp.
Är det olika för olika kommuner i Sverige eller är det samma för alla små och stora städer i landet?
Citera
2017-04-27, 13:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EllisPrez
Vilka föreningar i en kommun kan man starta för att gynna både kommun och kanske sysselsätta olika grupper, som är berättigade till ekonomisk hjälp eller bidrag av kommunen?
Ex. idrottsförening, religiösa grupper, grannsamverkan, självförsvarsklasser eller fritidsrelaterade aktiviteter.


Jag funderar då främst på vilka kriterier som man ska uppfylla för att vara en av dessa grupper inom olika kommuner som får hjälp.
Är det olika för olika kommuner i Sverige eller är det samma för alla små och stora städer i landet?

Olika beroende på kommun.
Googla "föreningsbidrag <kommun>" så lär något av de översta resultaten ta dig till kommunens hemsida där man har information om hur man söker ekonomiskt stöd till sin förening och vilka kriterier som gäller.

Grundkriteriet brukar vara att föreningen är de facto skapad/registrerad, vilket i sig ställer några få enkla krav beroende på föreningsform. Till exempel har jag för mig att en ideell förening måste vara öppen för vem som helst att gå med i, en ekonomisk förening måste ha revisor som inte får vara släkt med styrelsen och lite andra regler beroende på typ och form.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback