Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-16, 12:01
  #25
Medlem
Manuset till Emily Brontes andra roman misstänks vara förstört efter hennes död.
Citera
2017-05-20, 18:16
  #26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Vet inte om det passar in på ämnet för tråden men tydligen så ska Dostojevskijs Bröderna Karamazov ha varit en slags inledning till en framtida roman av mästaren innan han hann gå bort. Såhär skriver Göran Hägg i sin 1001 böcker man måste läsa: "Tänkt som inledning till ett ännu större aldrig skrivet verk är den teoretiskt sett ofullbordad men ändå i praktiken fulländad."

Har för mig att jag läst något liknande att Dostojevskij hade planer på att Onda andar, Ynglingen och Bröderna Karamazov tillsammans med en eller ett par framtida icke skriva böcker skulle ha bildat en slags tematisk enhet, att han hade tänkt sig ett storverk med dessa romaner som fristående delar i en serie. Men som sagt så hann han inte fullborda detta innan han gick bort.
Jo, det stämmer att Bröderna Karamazov är ofullbordad åtminstone.
Sedan har vi ju Jaroslav Haseks enda mästerverk Den tappre soldaten Svejk, som inte heller hann bli färdigt innan han dog.
Citera
2017-05-21, 12:00
  #27
Medlem
Ambelains avatar
Till motvikt mot allt det gråt tråden tycks brista ut i över de förlorade skrifterna, så borde det väl vara glädjande att istället tänka litet på de texter som faktiskt har Hittats igen ... =)

Tex Nag Hammadi-biblioteket, som hittades av en slump under 40-talet, nergrävt i öknen.

Försvunna texter från den gnostiska läran, som den unga kyrkan gjorde allt för att utplåna från historien.
Men tji fick de, iaf två tusen år senare ...
Då hittades en hel bunte av just gnostiska texter
Citera
2021-04-22, 15:16
  #28
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
I allmänhet drabbas jag alltid av smärta och sorg när jag läser om förlorade verk. Var gång jag kommer att tänka på branden i Alexandria drar en sorgens rysning genom varje ben och märg i min kropp. Alla dessa skrifter, all denna lärdom, hela den för sin tid samlade mänskliga lärdomen förintad. Det är så man vill lipa alltså. Jag lockas alltid av att spekulera om vilka böcker som fanns där, vilket esoteriskt vetande som fanns att uppsöka.

Skogsbranden utanför Kapstaden, som spred sig in på universitetets campus, föranleder denna tråd att resa sig ur askan. Branden förtärde bland annat stora delar av biblioteket, Jagger Library, som härbärgerade en enorm samling dokumentation knutet till African Studies. Böcker, manuskript, gamla tidningar, affischer, kartor, folklore, tidiga lexikon för lokalspråk som xhosa och zulu, militär- och kolonialhistorisk dokumentation... ja, mycket av detta befaras ha brunnit upp eller blivit vattenskadat. En del var digitaliserat, men mycket var inte det. En fruktansvärd förlust, på sätt och vis jämförbar med branden i Alexandria, för afrikansk kulturhistoria.

http://www.lib.uct.ac.za/news/loss-j...-uct-libraries
https://www.washingtonpost.com/world...ity-cape-town/
Citera
2021-04-23, 00:19
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Till motvikt mot allt det gråt tråden tycks brista ut i över de förlorade skrifterna, så borde det väl vara glädjande att istället tänka litet på de texter som faktiskt har Hittats igen ... =)

Tex Nag Hammadi-biblioteket, som hittades av en slump under 40-talet, nergrävt i öknen.

Försvunna texter från den gnostiska läran, som den unga kyrkan gjorde allt för att utplåna från historien.
Men tji fick de, iaf två tusen år senare ...
Då hittades en hel bunte av just gnostiska texter
Judas Iskariots Evangelium, en annan gnostisk tidigkristen text,överlevde i en enda kopia (översatt till koptiska). Texten upptäcktes 1983 och gavs ut i engelsk översättning för femton år sedan (och med läsvärda kommentarer av översättaren). Jag köpte själv ett ex på Amazon.

Stora delar av boken består av föregivna samtal mellan Jesus och den lärjunge som såsmåningom kommer att förråda honom och därmed begå det yttersta brottet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Judas

En bok som hade varit en ovärderlig historisk källa om den bevarats är den antike generalen Hieronymus av Kardias verk i 40 böcker (ca 3-4000 sidor i modernt tryck) om det "världskrig" som utspelade sig under de 40-50 åren efter Alexander den Stores död. Hieronymus var ungefär jämnårig med Alexander, blev omkring hundra år gammal (död 250 f Kr) och var ett ögonvittne och initierad deltagare till den epok han skrev om. Han var också en ovanligt samvetsgrann historisk forskare, bemödade sig verkligen om att få fram viktigt material och att jämföra olika vittnesbörd om samma händelser: mer historiker i modern mening än retoriker och dramatiserande författare (annars vanligt hos många antika historieskrivare). Den epok han skrev om hade förstås tillräckligt med dramatik ändå.

Han var dessutom en av de allra första grekiska historiker som noterade det avlägsna Rom och försökte ge grekerna en uppfattning om den kommande stormakten; det är också troligt att han skrev om det nyupptäckta Indien som grekerna hade fått kontakt med genom Alexanders fjärran fälttåg. Det finns en del citat och referat av kortare bitar hos några senare antika historiker men verket som sådant är tyvärr förlorat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hieronymus_of_Cardia
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2021-04-23 kl. 00:24.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback