Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-10, 10:30
  #61
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Hur tänker du när det kommer till nedladdning då? Du kan applicera samma tankesätt där.
Nedladdning och streaming är rent tekniskt samma sak. Det enda som är skillnaden är att när du streamar så raderas materialet du tittat på, på automatisk väg.

Helt enkelt, använd sunt förnuft. Även om det inte heter "piratestream" så är det ganska uppenbart att om senaste biofilmen eller om avsnitt ur netflix kopierats och lagts upp så är det utan tillstånd och därmed olagligt.

Min poäng var att det sunda förnuftet kanske inte är skarpt nog i alla lägen, allt är ju inte "senaste biofilmen" och är så uppenbart. Ditt sunda förnuft sa ju t ex att allt på Youtube var ok, vilket ju är långt från verkligheten. Det visar ju problemet.

Det är lätt att råka göra fel, utan uppsåt att göra fel. (jag skrev INTE "råka"!)
Citera
2017-05-10, 10:38
  #62
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ditt sunda förnuft sa ju t ex att allt på Youtube var ok

Fast det är det jag menar, att sålänge som du inte medvetet söker efter sådant som du vet inte får läggas upp, så är det riskfritt att glo på YouTube.

Eftersom YouTube också snabbt tar ner förbjudet material på begäran, så finns det ingen anledning för filmbolagen att "gå vidare" mot de som tittar.


Det är en annan sak om du tittar på mer obskyra sidor. Då kan du inte hävda att du "råkade" stöta på förbjudet material, utan du "borde vetat".
Citera
2017-05-10, 10:45
  #63
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast det är det jag menar, att sålänge som du inte medvetet söker efter sådant som du vet inte får läggas upp, så är det riskfritt att glo på YouTube.

Eftersom YouTube också snabbt tar ner förbjudet material på begäran, så finns det ingen anledning för filmbolagen att "gå vidare" mot de som tittar.


Det är en annan sak om du tittar på mer obskyra sidor. Då kan du inte hävda att du "råkade" stöta på förbjudet material, utan du "borde vetat".
Jag vidhåller att det fortfarande inte är helt lätt. Du verkar veta exakt vad som är "obskyra sidor", men jag tror gemene man har problem att veta var gränsen går.

Notera att jag skrev råkar utan citattecken och just menar att det sker helt utan uppsåt.
Naturligtvis kan man spela dum och hävda att allt man gör är saker man "råkar" göra, men det är inte det jag menar.
Citera
2017-06-18, 01:56
  #64
Medlem
TheHatMans avatar
Domen handlar egentligen inte om piratsajter, utan om försäljning av en box, byggd för att strömma piratfilm. EU-domstolen skulle ta ställning till om det är olagligt att sälja en sådan. Och ja, holländaren som sålde den gjorde fel. Det är vad domen säger.
Citera
2017-06-20, 06:31
  #65
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHatMan
utan om försäljning av en box, byggd för att strömma piratfilm.

Det är vad den första delen handlar om.

Den andra delen av domen, där avgör man om det kan anses att "temporära kopior av verk som är utlagda utan upphovsmannens tillåtelse, om dessa är tillåtna eller ej".

Och då skriver man:

Citat:
In the present case and having regard, in particular, to the content of the advertising of the multimedia player and to the fact that the main attraction of that player for potential purchasers is the pre-installation of the add-ons concerned, the Court finds that the purchaser of such a player accesses a free and unauthorised offer of protected works deliberately and in full knowledge of the circumstances.

Furthermore, acts of temporary reproduction, on the multimedia player in question, of copyrightprotected works adversely affects the normal exploitation of those works and causes unreasonable prejudice to the legitimate interests of the copyright holders because it usually results in a diminution of the lawful transactions relating to those protected works.


Man anser altså att titta på olaglig streamad film, innebär att, om den som tittar är fullt medveten om att filmen lagts ut olagligt, att den temporära kopian då får ett eget kommersiellt värde, och därmed är den tillfälliga exemplarframställningen inte tillåten.

Det kvittar då om man tittar via en box som man är medveten om att den är olaglig, eller om man tittar via en streamingsida som man är medveten om att den är olaglig.

Det finns dock inte i svensk lag att den tillfälliga kopian anses vara av eget kommersiellt värde för att konsumenten är medveten om dess olagliga ursprung, och det är här jag misstänker att det kommer ske ändringar i framtiden.


-----


Sedan ni som pratar om att det är "svårt att få fram IP på folk som streamar olagligt" - inte så svårt. Raidar man en streamingsida så är det bara att titta i webbserverloggarna, och är dessa raderade, så kan man vända sig till streamingsidans adnätverk och begära ut IP-uppgifterna.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-06-20 kl. 06:44.
Citera
2017-09-14, 06:06
  #66
Medlem
TheHatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är vad den första delen handlar om.

Den andra delen av domen, där avgör man om det kan anses att "temporära kopior av verk som är utlagda utan upphovsmannens tillåtelse, om dessa är tillåtna eller ej".

Och då skriver man:




Man anser altså att titta på olaglig streamad film, innebär att, om den som tittar är fullt medveten om att filmen lagts ut olagligt, att den temporära kopian då får ett eget kommersiellt värde, och därmed är den tillfälliga exemplarframställningen inte tillåten.

Det kvittar då om man tittar via en box som man är medveten om att den är olaglig, eller om man tittar via en streamingsida som man är medveten om att den är olaglig.

Det finns dock inte i svensk lag att den tillfälliga kopian anses vara av eget kommersiellt värde för att konsumenten är medveten om dess olagliga ursprung, och det är här jag misstänker att det kommer ske ändringar i framtiden.


-----


Sedan ni som pratar om att det är "svårt att få fram IP på folk som streamar olagligt" - inte så svårt. Raidar man en streamingsida så är det bara att titta i webbserverloggarna, och är dessa raderade, så kan man vända sig till streamingsidans adnätverk och begära ut IP-uppgifterna.

De är därför man använder VPN
Citera
2017-10-20, 16:20
  #67
Medlem
AversisrevAs avatar
Nu får tusentals svenskar en faktura på 4 500 kr för att ha tittat på en streamad film, Cell. Fler fakturor för andra filmer följer.

Det ska ha skett via bittorrentbaseserad strömningstjänst. Är det typ dreamfilm?

https://www.expressen.se/dinapengar/...-hela-sverige/
__________________
Senast redigerad av AversisrevA 2017-10-20 kl. 16:24.
Citera
2017-10-20, 21:12
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Nu får tusentals svenskar en faktura på 4 500 kr för att ha tittat på en streamad film, Cell. Fler fakturor för andra filmer följer.

Det ska ha skett via bittorrentbaseserad strömningstjänst. Är det typ dreamfilm?

https://www.expressen.se/dinapengar/...-hela-sverige/
Popcorn time
Citera
2017-12-05, 14:25
  #69
Medlem
Om jag väljer att streama serier som går på kanaler jag redan betalar extra för, men tiderna passar inte mig, är det då olagligt? jag har ju betalat för att kunna se serierna men de visas på tider som inte passar mig som mitt i natten te.x walking dead.
Citera
2017-12-05, 14:47
  #70
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Om jag väljer att streama serier som går på kanaler jag redan betalar extra för, men tiderna passar inte mig, är det då olagligt? jag har ju betalat för att kunna se serierna men de visas på tider som inte passar mig som mitt i natten te.x walking dead.
Om du streamar från en tjänst annan än kanalen du betalar för då bör det vara olagligt. Du har betalat för kanalen. Du har inte betalat för att kunna hämta filmen eller avsnittet från valfri tjänst på nätet när som helst du vill.
Citera
2017-12-05, 18:37
  #71
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
går på kanaler jag redan betalar extra för, men tiderna passar inte mig?

Självklart är det olagligt. Det är samma t.ex. som att det är olagligt att kringgå DRM på abandonware (dvs där utvecklaren upphört och aktiveringsservrarna försvunnit) även om du köpt & betalat för programvaran.

Eller som att det är olagligt att ladda ner musiken på thepiratebay bara för att originalet blivit för repigt för att spelas.

Passar inte tiderna dig så får du finna dig i det. Eller så köper du en tjänst där du kan streama program när du vill.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback