Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 21:52
  #37
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Fildelning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-04-27, 22:28
  #38
Medlem
sebnies avatar
Det hela handlar om uppsåt. Vet du att du tittar på olaglig streaming så är det olagligt. (enligt förhandsavgörandet då)

Den första artikeln handlar om att förhandsavgörandet säger att det är olagligt att aktivt bereda sig tillgång till en stream (tänk lite ungefär som tittförbudet för barnporr) men det är inte olagligt att titta på en stream på t.ex. Youtube, även om denna råkar vara utlagd olagligt, eftersom då har man inte uppsåt.

Den andra artikeln, den som TLNTH postat, handlar om samma avgörande, men där handlar det om det är lagligt att tillhandahålla mjukvara eller hårdvara som är avsedd för piratkopiering. Det finns ett explicit förbud mot mjukvara eller hårdvara som är avsedd för att kringgå kopieringsskydd, men då är frågan om det är olagligt att tillhandahålla samma sak utan att det kringgås kopieringsskydd.

Jag misstänker att båda dessa avgöranden kommer ha följande effekter på svensk lag:
1: Att streaming blir förbjudet. Helt enkelt, att lagen som undantar tillfälliga exemplar förses med ett undantag som förbjuder framställan av tillfälliga exemplar om det ursprungliga exemplaret tillgängliggjorts utan upphovsinnehavarens tillstånd.

2: Att upphovsrättslagen får motsvarande förbud för mjukvara/hårdvara som är avsedda för att framställa exemplar av förlagor där den ursprungliga förlagan tillgängliggjorts utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd, som förbudet mot att kringgå kopieringsskydd har.
Citera
2017-04-27, 22:37
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Jag misstänker att båda dessa avgöranden kommer ha följande effekter på svensk lag:
1: Att streaming blir förbjudet. Helt enkelt, att lagen som undantar tillfälliga exemplar förses med ett undantag som förbjuder framställan av tillfälliga exemplar om det ursprungliga exemplaret tillgängliggjorts utan upphovsinnehavarens tillstånd.

2: Att upphovsrättslagen får motsvarande förbud för mjukvara/hårdvara som är avsedda för att framställa exemplar av förlagor där den ursprungliga förlagan tillgängliggjorts utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd, som förbudet mot att kringgå kopieringsskydd har.
Svensk lag kommer inte att förändras alls i och med detta. Det sker först efter att ett nytt direktiv kommit. Det här handlar om tolkning av befintliga lagtexter och direktiv.
Citera
2017-04-27, 23:11
  #40
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Svensk lag kommer inte att förändras alls

Nu förstår jag inte? Om ett direktiv är feltolkat iom tillämpningen av direktivet i svensk lag, och EU-domstolen kommer med ett avgörande, så måste väl sverige korrigera denna tillämpning?
Citera
2017-04-27, 23:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nu förstår jag inte? Om ett direktiv är feltolkat iom tillämpningen av direktivet i svensk lag, och EU-domstolen kommer med ett avgörande, så måste väl sverige korrigera denna tillämpning?
Detta rör som sagt hur befintligt direktiv och lag ska tolkas gällande exemplarframställning och tillfälliga kopior. Det är inte nödvändigtvis något som behöver ändras i lagtexten bara för den sakens skull. På sikt är jag dock övertygad om att vi kommer få nya regler kring detta. Det är dock inte helt oproblematiskt att fingra på undantaget gällande tillfälliga kopior.
Citera
2017-04-27, 23:56
  #42
Medlem
Imirons avatar
I praktiken misstänker jag att streamare inte lär jagas. Internetbolagen har allt att vinna på att motarbeta dem och de kan inte få mer än kanske 20-100kr per film. Kostnaden för att låta någon jaga dig är högre än så. Ännu mer om jurister ska in etc. Precis som innan kommer fokus vara på de som spride
Citera
2017-04-28, 01:35
  #43
Medlem
Jag borde alltså vara fortsatt säker när jag streamar på arbetsplatsens dator?
Citera
2017-04-28, 04:54
  #44
Avstängd
Kontakt112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Katastrof. Folk kommer ta sina liv om detta skulle leda till massarresteringar:-) I would.
Är det inte bättre att livet av dom som knycker dina pengar och vill låsa in dig?
Citera
2017-04-28, 06:40
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
I praktiken misstänker jag att streamare inte lär jagas. Internetbolagen har allt att vinna på att motarbeta dem och de kan inte få mer än kanske 20-100kr per film. Kostnaden för att låta någon jaga dig är högre än så. Ännu mer om jurister ska in etc. Precis som innan kommer fokus vara på de som spride
Framför allt är det svårare för en tredje part att ta reda på vilka som tar del av en stream då denna information inte annonseras publikt, till skillnad från bittorrent.
Citera
2017-04-28, 08:08
  #46
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Framför allt är det svårare för en tredje part att ta reda på vilka som tar del av en stream då denna information inte annonseras publikt, till skillnad från bittorrent.
Exakt!
Dessutom har vi fortfarande "dilemmat" att IP-adress inte är lika med en person. Så, att bevisa att någon viss person har streamat något kan vara marigt.

Dessutom, hur ska man visa på uppsåt? Jag kan streama upphovskyddat material från SVT-play och det är helt ok. Det finns många liknande tjänster som också är ok. Mitt i allt detta finns det som inte är ok. Jag jobbar heltid med IT och IT-säkerhet och jag skulle inte vilja ta på mig uppgiften att säkert dra en gräns mellan vad som är ok och inte.
Allt heter ju inte "piratestream" eller något som är lika uppenbart....
Citera
2017-04-28, 09:48
  #47
Medlem
Är det fortfarande lagligt streama genom Netflix eller blir det också olagligt?
Jag tror seriöst folk kommer sluta titta på film i framtiden.
Visst storfilmerna kommer ju säkert gå bra, men vem fasen betalar typ 150 spänn för att gå se en halvhyfsad rulle på bio ? Man kan ju typ se SHL finalen för samma pengar.
__________________
Senast redigerad av pederN 2017-04-28 kl. 10:01.
Citera
2017-04-28, 09:59
  #48
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Är det fortfarande lagligt streama genom Netflix eller blir det också olagligt?

Du betalar till dem det är självklart lagligt. Detta gäller piratsidor. Om du nu inte trollade med din fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback