Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-27, 12:00
  #1
Medlem
Jag äger en villa som jag bor i och hyr ut en våning som en lägenhet. Om jag säljer huset. Har hyresgästen rätt att bo kvar då?

Att sälja ett villa med en hyresgäst i är ju mycket svårare så jag ser hellre att hyresgästen åker ut samtidigt.

Det finns ett hyreskontrakt med tillsvidare hyrestid.
Citera
2017-04-27, 17:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Jag äger en villa som jag bor i och hyr ut en våning som en lägenhet. Om jag säljer huset. Har hyresgästen rätt att bo kvar då?

Att sälja ett villa med en hyresgäst i är ju mycket svårare så jag ser hellre att hyresgästen åker ut samtidigt.

Det finns ett hyreskontrakt med tillsvidare hyrestid.

Tas detta upp i kontraktet? Om inte är det väl bara att du säger upp hyresgästen och sedan börjar sälj-processen med huset?

Dock bör hyresgästen vara utflyttad innan visningar osv börjar, annars kan denne ev kräva hyresnedsättning osv.
Citera
2017-04-27, 18:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notstallet123
Tas detta upp i kontraktet? Om inte är det väl bara att du säger upp hyresgästen och sedan börjar sälj-processen med huset?

Dock bör hyresgästen vara utflyttad innan visningar osv börjar, annars kan denne ev kräva hyresnedsättning osv.

Om man inte avtalat bort besittningsskyddet (ska vara skriftligt i en från hyreskontraktet separat handling) så är det knepigare än att bara säga upp hyresgästen (eller man kan ju försöka och hoppas att denne inte sätter sig på tvären)
Citera
2017-04-27, 22:00
  #4
Medlem
När började du hyra ut våningen?

Det kom ju en ny lag som gäller vi uthyrning av egen bostad där besittningsskyddet är svagare än vid vanlig uthyrning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120978.htm

Citat:
3 § Hyresavtalet gäller för obestämd tid, om inte en bestämd hyrestid avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Ett sådant avtal får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt.
Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalar något annat.

Citat:
1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2013.
Citera
2017-04-27, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När började du hyra ut våningen?

Det kom ju en ny lag som gäller vi uthyrning av egen bostad där besittningsskyddet är svagare än vid vanlig uthyrning.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120978.htm

Den nuvarande hyresgästen flyttade in 2016.
Citera
2017-04-27, 23:03
  #6
Medlem
Har ni avtalat om att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten?

Annars har den besittningsrätt efter 2 år.
Citera
2017-04-27, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Har ni avtalat om att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten?

Annars har den besittningsrätt efter 2 år.

Nej det har vi inte. Skulle detta gälla när han hyr i min bostad?
Citera
2017-04-28, 08:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Den nuvarande hyresgästen flyttade in 2016.

Då gäller den nya lagen.

Då kan du enkelt säga upp hyreskontraktet.

Med den nya lagen så kan inte hyresgästen få besittningsrätt.

http://www.hyresnamnden.se/Besittnin...kydd---Bostad/

Citat:
OBS! Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”) saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Så är till exempel fallet när en privatperson upplåter en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus, inom en ägarlägenhetsfastighet eller upplåter en bostadsrättslägenhet i andra hand. Parterna behöver alltså inte avtala om avstående från besittningsskydd vid sådana upplåtelser. Om hyresvärden däremot upplåter två lägenheter gäller ”privatuthyrningslagen” bara för den första upplåtelsen. För den andra upplåtelsen gäller reglerna om besittningsskydd i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Den som hyr ut mer än två lägenheter anses normalt bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller hyreslagens regler om besittningsskydd för samtliga upplåtelser.
Citera
2017-04-28, 08:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Då gäller den nya lagen.

Då kan du enkelt säga upp hyreskontraktet.

Med den nya lagen så kan inte hyresgästen få besittningsrätt.

http://www.hyresnamnden.se/Besittnin...kydd---Bostad/

Fantastiskt. Systemet fungerar

Tack för hjälpen!
Citera
2017-05-03, 22:10
  #10
Medlem
Följdfråga.

Kan jag säga upp ett hyreskontrakt med två olika skäl samtidigt?

Jag behöver verkligen bli av med min jobbiga hyresgäst så snabbt som möjligt. Hyresgästen har missköt betalning av hyra. Efter 8 dagar kan jag meddela om uppsägning av kontrakt och efter 3 veckor till träder uppsägningen i kraft om han inte betalat.

Om han dock kommer med pengarna i sista sekunden så kan han bo kvar. Därför vill jag samtidigt säga upp kontraktet med 3 månaders tidsfrists som en plan B. Hur gör jag bäst det här?
Citera
2017-05-04, 08:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Följdfråga.

Kan jag säga upp ett hyreskontrakt med två olika skäl samtidigt?

Jag behöver verkligen bli av med min jobbiga hyresgäst så snabbt som möjligt. Hyresgästen har missköt betalning av hyra. Efter 8 dagar kan jag meddela om uppsägning av kontrakt och efter 3 veckor till träder uppsägningen i kraft om han inte betalat.

Om han dock kommer med pengarna i sista sekunden så kan han bo kvar. Därför vill jag samtidigt säga upp kontraktet med 3 månaders tidsfrists som en plan B. Hur gör jag bäst det här?

Du behöver inte ange något skäl till uppsägningen.
Citera
2017-05-05, 18:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du behöver inte ange något skäl till uppsägningen.

Sant men han har samtidigt missköt hyran och uppsägning för utebliven hyra är en mycket kortare process so jag kör gärna båda parallellt om möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback