Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-31, 12:45
  #37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror vingårdens herre kommer att straffa alla människor i all framtid, för något som några få människor gjorde. Vad tror du?
Varför tror du det?

Jorden är en farlig plats. Då och då ökas jordens massa med ännu en asteroid och en del av jordens arter utrotas. Och som det verkar regelbundet, så får en supervulkan ett utbrott och förmörkar solen i årtionden. Förra gången supervulkanen i Neapel fick utbrott så försvann (ungefär samtidigt) Neandertalmänniskan från jorden.

Jorden är också en fantastisk plats. Tack vare månens bildande fick vi årstider och tidvatten, vilket kom att gynna livsformer på land. Osv. Gud kan ha skäl att skydda jorden ofh dess arter från vulkanutbrott och asteroidnedslag, men han också ha skäl att låta allt ha sin gilla gång.
Citera
2017-05-31, 12:49
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför tror du det?

Jorden är en farlig plats. Då och då ökas jordens massa med ännu en asteroid och en del av jordens arter utrotas. Och som det verkar regelbundet, så får en supervulkan ett utbrott och förmörkar solen i årtionden. Förra gången supervulkanen i Neapel fick utbrott så försvann (ungefär samtidigt) Neandertalmänniskan från jorden.

Jorden är också en fantastisk plats. Tack vare månens bildande fick vi årstider och tidvatten, vilket kom att gynna livsformer på land. Osv. Gud kan ha skäl att skydda jorden ofh dess arter från vulkanutbrott och asteroidnedslag, men han också ha skäl att låta allt ha sin gilla gång.
Egentligen tror jag inte det. Men Gud skulle nog reagerat så, och alla kristna skulle hylla honom som en god Gud.
Citera
2017-05-31, 13:08
  #39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Egentligen tror jag inte det. Men Gud skulle nog reagerat så, och alla kristna skulle hylla honom som en god Gud.
Varför säger ni Herre, herre när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? Vore jag er herre skulle ni lyda mig. När den dagen kommer ska många säga: Herre, herre, har vi inte predikat i ditt namn och drivit ut demoner och gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem som det är: Jag känner er inte. Gå härifrån, ni ogärningsmän.

Även om ni nu är som barn som sitter i mitt knä, men inte lever efter mitt budskap och gör min faders vilja, så kommer jag att säga till er: Gå härifrån, ni ogärningsmän. Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem, han är lik en man som gräver djupt och bygger ett hus på fast berggrund. När floden svämmar över och vattnet vräker sig mot huset, så rubbas inte huset eftersom det är väl byggt. Men den som hör och inte handlar, han är lik en man som bygger ett hus på lös sand utan att gräva ner till berget. När floden kommer och sköljer bort sanden, så rasar huset ihop och förödelsen blir stor.
Citera
2017-05-31, 13:13
  #40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Många försök att få människor att leva rättfärdigt har gjorts. Att skicka någon Gud håller av för att dö för att människor inte tål budskapet om rättfärdighet är den ultimata varningen.

Ni börjar du flytta målstolparna från planhalvan av vad subjektiv tro är och vart/hur denna kan appliceras till att insinuera en objektiv tro, som skulle vara allmängiltig.

Och det där med att dö för sin tro är kanske legitimt inom subjektiv tro (det bestämmer den troende själv och omkring konsekvenserna för sig själv), men definitivt inte legitimt på planhalvan av insinuerat objektiv, allmängiltig tro.
Citera
2017-05-31, 13:19
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför säger ni Herre, herre när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? Vore jag er herre skulle ni lyda mig. När den dagen kommer ska många säga: Herre, herre, har vi inte predikat i ditt namn och drivit ut demoner och gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem som det är: Jag känner er inte. Gå härifrån, ni ogärningsmän.

Även om ni nu är som barn som sitter i mitt knä, men inte lever efter mitt budskap och gör min faders vilja, så kommer jag att säga till er: Gå härifrån, ni ogärningsmän. Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem, han är lik en man som gräver djupt och bygger ett hus på fast berggrund. När floden svämmar över och vattnet vräker sig mot huset, så rubbas inte huset eftersom det är väl byggt. Men den som hör och inte handlar, han är lik en man som bygger ett hus på lös sand utan att gräva ner till berget. När floden kommer och sköljer bort sanden, så rasar huset ihop och förödelsen blir stor.
Jag gillar inte lydande för lydandets skull.
Citera
2017-05-31, 13:26
  #42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför säger ni Herre, herre när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag gillar inte lydande för lydandets skull.

För min del kan AMAJ gärna ha sin underkastelses-teologi ... bara den inte ledar till drastiska konsekvenser för andra än honom själv.
Citera
2017-05-31, 13:28
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del kan AMAJ gärna ha sin underkastelses-teologi ... bara den inte ledar till drastiska konsekvenser för andra än honom själv.
Ja, helt ok för mig också. Men antagligen vill hen förmedla något med sina små berättelser och frågeställningar?
Citera
2017-05-31, 17:54
  #44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Sammanfattningsvis då, den som har förtroende för Gud skulle aldrig förneka sin tro. Det finns två sätt, att trampa på andra eller att ha förtroende för den goda makten. Ingen kan vara mittemellan. Att överge sin tro för att börja leva på det andra sättet är en totalt vansinnig tanke. Ingen med tro skulle någonsin uppfatta det som ett attraktivt alternativ för att uppskjuta döden i X minuter.
Citera
2017-05-31, 18:09
  #45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sammanfattningsvis då, den som har förtroende för Gud skulle aldrig förneka sin tro. Det finns två sätt, att trampa på andra eller att ha förtroende för den goda makten. Ingen kan vara mittemellan. Att överge sin tro för att börja leva på det andra sättet är en totalt vansinnig tanke. Ingen med tro skulle någonsin uppfatta det som ett attraktivt alternativ för att uppskjuta döden i X minuter.

" Det finns två sätt, att trampa på andra eller att ha förtroende för den goda makten."

Denna dikotomi du presenterar är endast legitim med dina premisser.
Citera
2017-05-31, 18:10
  #46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Då får jag först och främst gratulera till barnbarnet! Riktigt roligt!
Tack!
Jo, det känns speciellt.
Citat:
Jag förstår precis hur du menar men jag tror inte jag hade mått bra av att förneka Herren, precis som Petrus förnekade Jesus tre gånger och grät bittert. Sedan tror jag också att om jag skulle kallas hem som martyr så har Gud en bra plan för min son och familj. Han har också ett stort nätverk. Men som sagt, jag förstår dina synpunkter som är vettiga!
Jag förstår också hur du tänker.

Men betänk detta.
Jesus fick lida han med, det gjorde han som det yttersta offret för mänskligheten.
Hade det varit menat att vanliga människor skulle göra samma offer hade andra följt hans väg in i döden tillsammans med honom. Istället sade han att människan skulle vända andra kinden till och bli vän med sina fiender. Det är det svåra med att vara kristen och jag är säker på att du om inte dagligen så i alla fall ofta ser andra kristna misslyckas i sina försök i detta fast, det är kärnan i Jesus budskap.

Han sade inte att man skulle följa med honom in i döden utan härda ut.
När han kallar, då kommer man ändå, vare sig man vill eller inte, och det är inte genom ett val man själv gör, utan det kommer ändå.

Så tolkade jag den delen av kristendomen när jag fortfarande hade tro.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback