Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 09:27
  #1
Medlem
Jag är ute efter lite expertis i området. Jag har köpt en gokart som är tänkt till min lillgrabb men det fanns inget ok till den när jag köpte den. Vi har monterat ett bilok från en Saab 9-3. Men kommer detta funka rent tekniskt? Vi har inte köpt några bromsklossar än men känns som om huvudcylindern inte riktigt räcker till eller vad tror ni? Oket kanske inte rör sig tillräckligt mkt för att kunna nypa åt riktigt?
Citera
2017-04-27, 10:00
  #2
Medlem
Är inte expert på just gokarts men hade det inte varit bättre att montera hydrauliska bromsar från en moped/mc istället?
Citera
2017-04-27, 11:02
  #3
Medlem
Om du menar att huvudcylindern är "för klen", så riskerar du möjligen motsatt effekt istället.

En "hydraulisk hävstång" funkar ju så att huvudcylindern rör sig en längre väg med mindre kraft, för att påverka slavcylindrarnas större area med en större kraft.
Att klossarna inte öppnar särskilt mycket efter inbromsning kan knappast vara av större betydelse på en gokart.

Viktigare är ju en korrekt upphängning av ett flytande ok (EN cylinder) till skillnad från ett ok med dubbla slavcylindrar. (Jag kan inte minnas om jag bytt klossar på en 9-3.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback