Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-27, 07:30
  #1
Medlem
Bakgrund/Info: Född 85, Tills jag va 20 tränade jag regelbundet, lagsporter och gym. Under perioden 20-28 års ålder endast lite lagsport och sedan försvann tiden. Aldrig varit överviktig, utan alltid varit i relativt atletisk form även om det fanns en period mellan 16-19 års ålder då jag var verkligt stark och vältränad. En skada för ett par år sedan gjorde att jag var borta länge från all form av fysisk aktivitet förutom enklare, långsamma promenader men är sedan December 2016 fullt återställd.

Under den längre sjukskrivningen lade jag på mig ca 11 kilo pga. passivitet och för högt intag av dålig mat. Journalens egentliga starttid var Feb. 2017.


Förberedelse: Jag började med att röra på mig lågintensivt och arbeta igen med mitt fysiska jobb. Successivt började jag plocka bort den dåliga kosten, började med kampsport och till sist började jag äta enligt LCHF vid middagar och lunch och helt skuriv av på brödintag.

Resultatet såhär långt är att pluffsighet i form av allt socker jag tidigare tankat i mig och övergödning nästan helt är borta. Hängpattarna till taxöron är borta, undersidan av överarmarnas häng är borta, ansiktet är smalare, ländryggen inte fettig som fan och magen är inte som en ballong. Jag får heller inga ränder under bröstet när jag sitter längre Däremot blir det en mindre vid magen. Nåväl. Den totala viktnedgången är ca 8 kilo.

Under den senaste 14 dagars perioden har jag hållt ett "extremt" kostschema/underskott bestående av i regel Naturella Cashewnötter, Ägg, Naturell Kvarg (som ibland blandats ut med lite bär), Vatten, Grönsallad, Kycklingfilé. När jag nu steppat upp träningen enligt nedan kommer detta behövas ändras, kroppen säger ifrån ordentligt efter en timmas träning, vi talar i princip om nära att svimma. Jag måste äta mer, och växla in mer kolhydrater för att orka träningen.


Mål och förväntan:

Att inom ett år ha skaffat mig ett blått bälte och vara i betydligt bättre form än idag, rent generellt.
Att hitta ett kostschema och variation som tillåter mig att äta helt vanliga middagar med familjen, men att tillexempel skära ned på pasta om det serveras och öka salladsintaget.
Att behålla kontinuiteten som jag gjort nu de senaste tre månaderna utan att börja tumma på det.
Att öka i muskelmassa en del och få bort det sista överflödet på magen.
Citera
2017-04-27, 07:36
  #2
Medlem
Dag 1 för journalen: Startade med en väldigt kort men intensiv promenad pga. tidsbrist om ca 2,5km - alltid före frukost. Frukost idag blev för första gången på tre veckor två vanliga polarmackor med Bregott Mellan och skinka samt en Nocco till.

Planerade måltider under dagen är Mellanmål 250g med naturell kvarg och lite nötter, köttfärsås med grönsallad till lunch samt någon frukt på eftermiddagen. Till middag blir det ungsstekta grönsaker och kycklingfile. Såhär mycket har jag inte ätit på väldigt länge, skall försöka hålla detta under ca 10 dagars tid nu, men till skillnad mot innan - gången och träningspassen på klubben - skall jag köra vissa basövningar på gymmet två gånger i veckan varav ett sådant pass kommer ske idag. För att ens orka det jag kört tidigare kommer jag verkligen behöva äta mer, men jag är orolig för att jag kommer svälla upp igen

Gårdagen var väldigt, väldigt hård med 12 km gång i relativt raskt tempo, fördåligt intag av mat och sedan gymnastik och påföljande kampsports träningspass vilket gjorde att jag i praktiken däckade av utmattning och bara ville spy. Det var då beslutet togs att börja äta mer.
Citera
2017-04-29, 14:07
  #3
Medlem
Blev två vilodagar då jag hamrat sönder underdelen av överarmen samt höger lår.

Endast lätt och kort powerwalk, och även växlat upp maten.


Testade att äta något sött för första gången på 13 veckor och kommer aldrig mer vara sugen på godis är jag helt säker på. Så sjukt vidrig.


Är bortrest över helgen med så blir lite si och så med träningen.
Citera
2017-05-03, 13:43
  #4
Medlem
Efter en extra lång vila och lite fuskande är jag tillbaka på banan med en hejdundrande förkylning!


Har börjat liga på endast 500kcl underskott nu och mår så otroligt mycket bättre, utan att ha svällt upp igen.¨

Var till gymmet och körde 5x5 basövningar på ca 60% av vad min max för 1 rep var och det kändes så sjukt tungt och deprimerande att jag inte för mitt liv kan förstå hur jag någonsin skall kunna bli starkare i armarna, stabilare bröst, rygg och bål. Jag hade tänkt känna mig pepp men det här var bara nedslående.

Tänkte köra 5x5 varannan dag, cardion varje dag och helt enkelt se vad som händer ett par veckor framöver och se om jag kommer bort från de här negativa tankarna gällande styrkan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback