Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-27, 00:48
  #1
Medlem
Hej. Lite jobbigt att behöva skriva till så många som kan läsa.. min provatekonomi är kaoz.
Jag är sjuk så jobbar bara 56% dock fick jag lön på ca 5700kr denna månaden?!
Jag har räkningar på över 10.000...
Har panik över detta, vill inte komma till inkasso eller kronofogden.
Vet att jag gjort dåliga beslut ibland med inköp men detta vill jag inte ha något negativt om.
Alla hanterar sin ångest på olika sätt tyvärr har jag gjort de igenom att köpa inredning under en längre period.
Så snälla.. har ni något tips på hur jag kan lösa detta? kan inte ens sova.. mår sjukt dåligt över detta.
Citera
2017-04-27, 00:59
  #2
Medlem
Det är inte så smart att köpa saker man inte har råd med. Men det vet du ju redan, så det blir inte bättre av att du mår dåligt av det. Fokusera på att lösa problemet i stället.

Så du har ett akut problem och ett budgetproblem. Ta hand om det akuta problemet först. Du måste betala dina räkningar. Det är prio ett. Låna pengar av familjen, sälj allt du kan sälja, försök få in pengar på alla sätt du kan. I värsta fall kan du ringa till fordringsägare och be att få uppskov ett tag.

Sedan försöker du ta tag i situationen och se till att den inte uppstår igen. Vilka utgifter är helt nödvändiga? Kan du öka dina inkomster? Byta bostad? Leva på potatis och kranvatten tills ekonomin är ordnad?

När du känner att du vill köpa något, skriv ned det. Vänta en vecka och se om du klarar dig utan prylen. Målet är att aldrig köpa något utan att ha väntat en vecka först. Eller en månad. Whatever.
Citera
2017-04-27, 01:07
  #3
Medlem
De stämmer att jag vet att det inte är bra.
Jag har nyligen flyttat till ett ställe med billigare hyra. På ca 3900. Den är betald samt bilen och lite andra grejer.

Jag har inte velat berätta för anhöriga angående min ekonomi, då jag vet hur arga dom kommer bli.. så är lite svårt. Annars hade jag frågat dom

Jag ska sluta handla. Måste rätt till allt som går fel nu. Men vet verkligen inte hur. Ska ringa runt imorgon och hoppas på det bästa.
Citera
2017-04-27, 02:01
  #4
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmzannie
Hej. Lite jobbigt att behöva skriva till så många som kan läsa.. min provatekonomi är kaoz.
Jag är sjuk så jobbar bara 56% dock fick jag lön på ca 5700kr denna månaden?!
Jag har räkningar på över 10.000...
Har panik över detta, vill inte komma till inkasso eller kronofogden.
Vet att jag gjort dåliga beslut ibland med inköp men detta vill jag inte ha något negativt om.
Alla hanterar sin ångest på olika sätt tyvärr har jag gjort de igenom att köpa inredning under en längre period.
Så snälla.. har ni något tips på hur jag kan lösa detta? kan inte ens sova.. mår sjukt dåligt över detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Emmzannie
De stämmer att jag vet att det inte är bra.
Jag har nyligen flyttat till ett ställe med billigare hyra. På ca 3900. Den är betald samt bilen och lite andra grejer.

Jag har inte velat berätta för anhöriga angående min ekonomi, då jag vet hur arga dom kommer bli.. så är lite svårt. Annars hade jag frågat dom

Jag ska sluta handla. Måste rätt till allt som går fel nu. Men vet verkligen inte hur. Ska ringa runt imorgon och hoppas på det bästa.
Bra för ekonomin och bra för sinnesstämningen är att sälja det du köpt som är onödigt. Lägg upp annonser i t.ex. en köp-/säljgrupp på Facebook.
Citera
2017-04-27, 02:40
  #5
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Bra för ekonomin och bra för sinnesstämningen är att sälja det du köpt som är onödigt. Lägg upp annonser i t.ex. en köp-/säljgrupp på Facebook.
Då förloras det ju mycket pengar?
Citera
2017-04-27, 03:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmzannie
... jobbar bara 56% dock fick jag lön på ca 5700kr denna månaden?!
Jag har räkningar på över 10.000...

Citat:
Ursprungligen postat av Emmzannie
... flyttat till ett ställe med billigare hyra. På ca 3900. Den är betald samt bilen ...
Du är ju rätt på det med att ha ett billigt boende. Men varför har du bil? Sälj den så kan du betala fler räkningar och så får du färre på köpet. Bil är inget för fattiga!
Citera
2017-04-27, 03:13
  #7
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Då förloras det ju mycket pengar?
Ja, men vems fel är det? Se det som lärpengar!
Citera
2017-04-27, 03:18
  #8
Medlem
Jofs avatar
Mycket blir ett attitydproblem. Att lära sig leva snålt som fan, utan att tycka synd om sig själv.
Minns att jag kunde det som student. Var inte olycklig då. ALLT jag köpte bokfördes. En gång i månaden en lyxutgift.
Citera
2017-04-27, 03:18
  #9
Medlem
Sälj bilen först och främst - den är ett svart hål som slukar pengar åt alla håll. Du har inte råd att lyxa till med bekvämligheter nu när du måste lösa din situation. Så det är inget att ens fundera över. Agera och gör det nu!

Har du rätt till bostadsbidrag?

Har du möjlighet att ta in en inneboende för extra inkomst?

Att du sen inte vill berätta om din situation för nära och kära kan jag till viss del förstå. Men kanske måste du svälja stoltheten och hålla dom informerade om din situation. Om det är några som ska ställa upp för dig i svåra tider så är det väl dom, inte sant? Tror inte att dom skulle uppskatta om du helt plötsligt står utanför deras dörr med en resväska och säger överraskningen att du blivit vräkt (hoppas så klart att det inte ska gå så illa, men du förstår poängen).
Citera
2017-04-27, 03:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Då förloras det ju mycket pengar?

En Orrefors-vas i bokhyllan matar inte munnen eller betalar elräkningen. Det är inte läge att vara kräsen när man sitter i en riktigt dålig ekonomisk sits.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-04-27 kl. 03:27.
Citera
2017-04-27, 03:28
  #11
Medlem
08oss avatar
Jag har för mig att det går att låna av socialtjänsten i situationer som denna. Det kanske kan vara en lösning att prata med dem?
Citera
2017-04-27, 03:33
  #12
Medlem
Kverulant1ns avatar
Ibland behövs det att man går på en smäll för att man ska ta tag i något.
Som någon var inne på, sälj ngt av det du inte verkligen behöver. Att prioritera är en konst man tvingas öva på sådana gånger. Att du får mindre för det du säljer än du betalade är dessvärre något man får leva med som regel. Det kan möjligen hjälpa dig att komma ihåg nästa gång duvor i köptagen att tänka till en gång extra, behöver du verkligen det här? Krisar det och du behöver sälja det en gång är det kanske bättre att du har de pengarna kvar på sparkontot istället? Tradera är inte dumt, rekommenderas. Att begå misstag är sånt som sker, att inte lära sig av sina misstag är en annan sak.

Lycka till :0)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback