Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 21:21
  #1
Medlem
Hej, eftersom Sverige är ett CE land har många drönare en begränsad flygdistans. Exempelvis vet jag att Phantom 4 advanced har en flygdistans på 3.5 km i Sverig medan i FCC länder som USA kan man flyga den i 7 km. Så min fråga till er Mavic ägare är hur långt ni har lyckat flyga et Mavic pro då jag inte ser något om att den skulle ha distansbegränsningar i CE länder. Har ni som har Mavic Pro också något som ni inte är nöjda över med er mavic?
Citera
2017-04-27, 08:15
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Hej, eftersom Sverige är ett CE land har många drönare en begränsad flygdistans. Exempelvis vet jag att Phantom 4 advanced har en flygdistans på 3.5 km i Sverig medan i FCC länder som USA kan man flyga den i 7 km. Så min fråga till er Mavic ägare är hur långt ni har lyckat flyga et Mavic pro då jag inte ser något om att den skulle ha distansbegränsningar i CE länder. Har ni som har Mavic Pro också något som ni inte är nöjda över med er mavic?

Distansbegrönsningen ligger i att Mavic använder GPS för att se vilket land den är i, och väljer maximal sändareffekt utefter detta. Det är anledningen till att man kommer längre i (exempelvis) USA då de tillåter högre effekt och inte har LBT-krav på det sätt som vi har i EU. Det finns alltså ingen GPS-begränsning eller liknande.

Med standardantennerna tycker jag att 2.5km känns som ett mer realistiskt värde i områden där det finns mycket annan radiotrafik. Rundar jag tillexempel en viss radiomast som bara är några hundra meter bort så tappar den länk direkt.

Jag gillar den som "släpamedöverallt" maskin, min största invändning är väl att gimbalen verkligen inte gillar kraftig vind.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-27 kl. 08:18.
Citera
2017-04-27, 15:10
  #3
Medlem
Zot^s avatar
Så den gamla goda tiden när man kunde vrida åt en skruv lite extra i kontrollen för att ändra sändar läge (phantom 2 anyone?) är förbi med andra ord? Tråkigt, men vad spelar det för roll egentligen, tycker aldrig jag flyger mer än 1km från där jag står hur som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback