Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 19:35
  #1
Medlem
Köpte en ny laptop för ca 8 månader sedan, den har fungerat perfekt fram till för ett par veckor sen.
När jag skulle vrida upp skärmen så knäcker det till och plasten där gångjärnet till skärmen är fäst spricker, sprickan är ganska lång och går upp kring själva listen som sitter runt skärmen.

Jag åker till butiken, säljaren bedömer att man troligtvis kommer att åtgärda detta åt mig.

Två veckor senare hör dom av sig och meddelar att man ej kommer att laga datorn gratis då man hittat en vätskeskada men att man kan laga den för en kostnad på 6500:-.

Jag ber att få ut en rapport ifrån serviceteknikern med lite detaljer kring vad som är skadat i datorn och var den här vätskeskadan är. Det enda jag får som svar är att moderkortet, tangetbordet, bottenramen och kylfläkten är skadat och behöver bytas ut. Inga mer detaljer än så. Lägg märke till att man ej anger något om skärmen!

Som jag har förstått det så kan dom vägra rätten till garanti om dom bara hittar minst västskeskada. Men att man för reklamationen måste kunna visa att vätskeskadan faktiskt påverkat den komponent som man hävdar reklamation på?

Nu har jag tre alternativ.

Ringa upp dom imorgon och be dom snällt att ta en till titt på datorn.

Skrota datorn gratis

Ta tillbaka datorn och betala en mindre kostnad för undersökningen, sen kanske jag kan anmäla detta till ARN? Hur tror ni att ARN ställer sig till det här fallet.
Citera
2017-04-26, 20:19
  #2
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanAvOrdning
Köpte en ny laptop för ca 8 månader sedan, den har fungerat perfekt fram till för ett par veckor sen.
När jag skulle vrida upp skärmen så knäcker det till och plasten där gångjärnet till skärmen är fäst spricker, sprickan är ganska lång och går upp kring själva listen som sitter runt skärmen.

Jag åker till butiken, säljaren bedömer att man troligtvis kommer att åtgärda detta åt mig.

Två veckor senare hör dom av sig och meddelar att man ej kommer att laga datorn gratis då man hittat en vätskeskada men att man kan laga den för en kostnad på 6500:-.

Jag ber att få ut en rapport ifrån serviceteknikern med lite detaljer kring vad som är skadat i datorn och var den här vätskeskadan är. Det enda jag får som svar är att moderkortet, tangetbordet, bottenramen och kylfläkten är skadat och behöver bytas ut. Inga mer detaljer än så. Lägg märke till att man ej anger något om skärmen!

Som jag har förstått det så kan dom vägra rätten till garanti om dom bara hittar minst västskeskada. Men att man för reklamationen måste kunna visa att vätskeskadan faktiskt påverkat den komponent som man hävdar reklamation på?

Nu har jag tre alternativ.

Ringa upp dom imorgon och be dom snällt att ta en till titt på datorn.

Skrota datorn gratis

Ta tillbaka datorn och betala en mindre kostnad för undersökningen, sen kanske jag kan anmäla detta till ARN? Hur tror ni att ARN ställer sig till det här fallet.

Vilket företag gäller det?
Citera
2017-04-27, 09:10
  #3
Medlem
Om du nu ärligt inte vet hur den här vätskeskadan uppstått. Ta tillbaka datorn och anmäl till ARN.
Citera
2017-04-27, 10:18
  #4
Medlem
gammgubbes avatar
Plasten borde inte spricka pga du spillt vätska i datorn. Dessutom brukar datorer inte fungera alls om man spillt vätska så du borde ha märkt av det i så fall. Vad är det för märke på datorn? Kontakta supporten för det märke istället för butiken.

Som konsument har du rätt att vända dig till butiken men blir jobbigt om de trilskas. Gå till ARN kan man alltid göra men tar tid och du behöver förmodligen datorn.

För övrigt så borde nog denna tråd ligga i Juridik delen.
__________________
Senast redigerad av gammgubbe 2017-04-27 kl. 10:20.
Citera
2017-04-27, 13:54
  #5
Medlem
Om datorn fungerar bra i övrigt, så se till att få en specad deklaration på felsökningen,
Sedan hur fläkt och bottenram kan bli "skadad" av vätska är en gåta såtillvida du inte spillt syra, en fläkt fungerar väl eller inte, däremot kan det bli kosmetiska defekter.

Hur som, väljer du att inte ta fajten, så finns det reservdelar på ebay bla, för en spottstyver så du kan byta delarna själv och att byta ramen runt skärmen är enkelt.
Citera
2017-04-28, 21:10
  #6
Medlem
Tack för alla svar, jag tar tillbaka datorn och sen när den är i butiken igen så ska jag
prata med dom och visa den trasiga skärmen, sen be dom skicka datorn till en annan verkstad.

En fråga jag aldrig fick svar på, Kan dom vägra reklamation och garanti om dom hittar vätska?
Även om felet som jag lämnat in den för omöjligt kan ha med vätskan att göra.
Citera
2017-04-29, 08:36
  #7
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Jag skulle förklara läget, att problemet du upplever har med den spruckna plasten att göra och det är det enda du vill ha åtgärdat. Gärna på garanti då det (antar jag) hände under normal användning.

Jag tror faktiskt att dom kan vägra dig garanti / reklamation just med tanke på vätskeskadan men inte säker. Personligen skulle jag lugnt och sakligt förklara läget och se om det inte gå att åtgärda.

Som du själv säger så är ju en vätskeskada och en sprucken plast kåpa två helt orelaterade skador och det tycker man att dom skulle kunna förstå.

Be att få kontakta reparationsverkstaden direkt då butiken kanske är kassa på att förklara situationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback