Citat:
Ursprungligen postat av
FartyDog
Jag kan inte förstå att inte alla Svenska fordringsägare går till Kronofogden för att kräva in sina fodringar. Detta är en legalt giltig och säker väg så länge Northvolt inte är försatta i konkurs eller ansökt om och fått rekonstruktion i Sverige beviljad.
Så länge det pumpas in kapital i företaget så kan ju de Svenska företagen få ersättning. Väntar man till konkurs eller rekonstruktion kan det vara kört.
Det andra jag inte förstår är varför företag tar uppdrag åt Northvolt utan förskottsbetalning. De visar ju gång efter annan att de inte hedrar ingångna avtal.
Det tredje jag inte heller förstår är vart alla belackare som jagar t.ex Tesla om kollektivavtal är när Northvolt (deras gröna bebis) inte betalar underentreprenörer och inte följer svensk lagstiftning utan istället hotar med juridiska repressalier.
Inte säkert att det går att sätta företaget i konkurs pga chapter 11. Även om den sker i usa då är det upp till tingsrätten att bedömma om konkurs ska ske eller inte. Och sätts det i konkurs ändå blir kanske inte ett öre av ens fordringar betalda.
Sedan förmodar jag att nya leveranser får betalt medan Northvolt vill bli av med dina gamla skulder, åtminstone räkna av dem ordentligt. Och leverantörer som kräver förskott får förmodligen långfingret som svar.
För det tredje sitter de i båten tillsammans. Börjar man bråka blir man oönskad och kan glömma framtida leveranser. Affärslivet kan vara hårt.