2025-02-13, 11:35
Medlem
Fått tips att Northvolt säkrat ca 18 miljarder, från Asiatiska investerare.
Citera
2025-02-13, 12:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konult
Jag tror dig. Men hela affären är som ett skämt. Företaget har aldrig tillverkat ett enda batteri som sålts och kunden använder.

Ingen kan kasta bort pengar på det sättet. Det är 18 fantasiljarder. Om någon vill se pengarna tar Ursula fram piskan 😀
Citera
2025-02-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Javisst, men likafullt är det efterblivet att falla i kinesernas fälla och att som Roddarn vilja ge dem ännu mer inflytande är riktigt galet.

Kineserna har ju redan ett stort inflytande inte minst i fordonsindustrin i Sverige. Många glömmer att Volvo pv är Kinesiskt.
Citera
2025-02-13, 16:48
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel...ikansk-domstol
Citera
2025-02-13, 17:27
Medlem
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel...ikansk-domstol
Advokaterna i USA kommer nog lägga beslag på pengarna i arvode.
Citera
2025-02-13, 19:49
Medlem
Jag kan inte förstå att inte alla Svenska fordringsägare går till Kronofogden för att kräva in sina fodringar. Detta är en legalt giltig och säker väg så länge Northvolt inte är försatta i konkurs eller ansökt om och fått rekonstruktion i Sverige beviljad.

Så länge det pumpas in kapital i företaget så kan ju de Svenska företagen få ersättning. Väntar man till konkurs eller rekonstruktion kan det vara kört.

Det andra jag inte förstår är varför företag tar uppdrag åt Northvolt utan förskottsbetalning. De visar ju gång efter annan att de inte hedrar ingångna avtal.

Det tredje jag inte heller förstår är vart alla belackare som jagar t.ex Tesla om kollektivavtal är när Northvolt (deras gröna bebis) inte betalar underentreprenörer och inte följer svensk lagstiftning utan istället hotar med juridiska repressalier.
Citera
2025-02-13, 21:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Jag kan inte förstå att inte alla Svenska fordringsägare går till Kronofogden för att kräva in sina fodringar. Detta är en legalt giltig och säker väg så länge Northvolt inte är försatta i konkurs eller ansökt om och fått rekonstruktion i Sverige beviljad.

Så länge det pumpas in kapital i företaget så kan ju de Svenska företagen få ersättning. Väntar man till konkurs eller rekonstruktion kan det vara kört.

Det andra jag inte förstår är varför företag tar uppdrag åt Northvolt utan förskottsbetalning. De visar ju gång efter annan att de inte hedrar ingångna avtal.

Det tredje jag inte heller förstår är vart alla belackare som jagar t.ex Tesla om kollektivavtal är när Northvolt (deras gröna bebis) inte betalar underentreprenörer och inte följer svensk lagstiftning utan istället hotar med juridiska repressalier.
Inte säkert att det går att sätta företaget i konkurs pga chapter 11. Även om den sker i usa då är det upp till tingsrätten att bedömma om konkurs ska ske eller inte. Och sätts det i konkurs ändå blir kanske inte ett öre av ens fordringar betalda.
Sedan förmodar jag att nya leveranser får betalt medan Northvolt vill bli av med dina gamla skulder, åtminstone räkna av dem ordentligt. Och leverantörer som kräver förskott får förmodligen långfingret som svar.

För det tredje sitter de i båten tillsammans. Börjar man bråka blir man oönskad och kan glömma framtida leveranser. Affärslivet kan vara hårt.
Citera
2025-02-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Inte säkert att det går att sätta företaget i konkurs pga chapter 11. Även om den sker i usa då är det upp till tingsrätten att bedömma om konkurs ska ske eller inte. Och sätts det i konkurs ändå blir kanske inte ett öre av ens fordringar betalda.
Sedan förmodar jag att nya leveranser får betalt medan Northvolt vill bli av med dina gamla skulder, åtminstone räkna av dem ordentligt. Och leverantörer som kräver förskott får förmodligen långfingret som svar.

För det tredje sitter de i båten tillsammans. Börjar man bråka blir man oönskad och kan glömma framtida leveranser. Affärslivet kan vara hårt.
JAg var nog otydlig. Så länge inte företaget är försatt i konkurs har små fordringsägare chansen att kräva betalt ha kronofogden som kan göra utmätning (det är en möjlighet för dem). När konkursen är ett faktum står banker och den typen av långivare först i kön.

Nej, de betalar inte nya leveranser. Det har varit skriverier om detta i lokal media.

Man kan nog bråka utan att riskera framtida leveranser för det kommer inte bli några sådana under Northvolt-flagg.
Citera
2025-02-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog

Jag är mest förvånad över att inga ger sig på instrumentet DirektKonkurs - det skulle jag ha gjort här om min fordran inte skulle gå att reklamera
Citera
2025-02-14, 01:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Agendan att bortförklara Northvolt-bedrägeriet och det kompletta misslyckandet fortsätter. Nu är det Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, och Martin Lundstedt, vd på AB Volvo som tar till orda:
– Vi är industrialister i det här landet, vi har visat att vi kan nå ut i världen. Om vi inte vågar göra de här satsningarna kommer vi successivt att marginaliseras, säger Lundstedt till tidningen.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ot...87e73b20&ei=13
De verkar mest vara idioter.
Citera
2025-02-14, 04:04
Medlem
Citat:

Hur trovärdig är källan måntro?
Citera
2025-02-14, 07:51
Medlem
Jag har hört att alla arbetare gått hem från bygget av nya batterifabriken och gjorde så redan före jul. Ingen verkar ha fått betalt och det ska inte pågå något arbete för att färdigställa projektet. Har dock själv inte varit på plats så kan inte bekräfta. Så verkar som att Northvolt kört samma race nere i Göteborg som i Skellefteå där byggföretag inte heller fick betalt för utfört arbete. Volvo själva har ju lagt locket på och vill inte prata om byggnaden mer än att "den kanske kommer att användas till annan produktion" vad det nu innebär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in