Citat:
Stämningen är inte särskilt bister, skulle jag påstå. Visst pratas det om Northvolt och deras misslyckande, men ingen verkar särskilt bekymrad, allra minst de lokala politikerna.
Bostadsmarknaden är bistrare däremot. Allting säljs under utropspris, mer eller mindre, och jag vet från goda källor att många tänkta försäljningar inte läggs ut över huvud taget, eftersom att man förstår läget.
Kommunpolitikerna lovade nyligt att "de" ska satsa 1 miljard på Skellefteå vartenda år, de kommande 15 åren. "Oavsett hur det går för Northvolt så kommer det inte att påverka Skellefteås framtida utveckling", sa kommunalråden, för Skellefteå är ju "ledande inom den gröna omställningen".
På frågan vad kommunen gör i nuläget i Northvolt frågan så skriver man bland annat på sin hemsida:
Citat:
Vilket är otroligt betryggande att höra såklart. Kan bara tänka mig hur många småföretagare som måste ha stått och köat med mössan i hand, utanför kommunhuset för att få chansen att fråga en kommunal tjänsteman vad de ska göra åt det faktum att de just tappat 50% av omsättningen.
Ursprungligen postat av Skellefteå Kommun
"Näringslivskontoret har utökat sin tillgänglighet med öppet hus för näringslivet samt utökad digital närvaro och spridning av information."
Som om det inte vore nog så förklarar kommunen även:
Citat:
Helt rätt. Varför skulle de utländska batteringenjörerna inte vilja jobba som mattanter på någon grundskola, för en tredjedel av vad de tjänat på Northvolt?
"Bara några dagar efter beskedet arrangerade måltidsavdelningen speeddejting för att träffa personer som kan bli aktuella för anställning."
...och kommunen ger sig inte där, utan fortsätter lista andra exempel på kraftfulla åtgärder man vidtagit för att täcka igen det enorma ekonomiska hålet som plötsligt uppstått i kommunbudgeten:
Citat:
Det känns skönt att veta att vi betalar ob-ersättning så att någon på kommunen kan sitta och scrolla på facebook dygnet runt och rapportera inlägg som kritiserar kommunen.
"Extern och intern kommunikationsgrupp har skapats tillsammans med Länsstyrelsen, Region Västerbotten och kommunen. Bevakning dygnet runt i alla kanaler pågår, även utifrån informationspåverkan."