Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-14, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanadale
Hur är stämningen i Skellefteå nu med tanke på händelseförloppet?

Stämningen är inte särskilt bister, skulle jag påstå. Visst pratas det om Northvolt och deras misslyckande, men ingen verkar särskilt bekymrad, allra minst de lokala politikerna.

Bostadsmarknaden är bistrare däremot. Allting säljs under utropspris, mer eller mindre, och jag vet från goda källor att många tänkta försäljningar inte läggs ut över huvud taget, eftersom att man förstår läget.

Kommunpolitikerna lovade nyligt att "de" ska satsa 1 miljard på Skellefteå vartenda år, de kommande 15 åren. "Oavsett hur det går för Northvolt så kommer det inte att påverka Skellefteås framtida utveckling", sa kommunalråden, för Skellefteå är ju "ledande inom den gröna omställningen".

På frågan vad kommunen gör i nuläget i Northvolt frågan så skriver man bland annat på sin hemsida:
Citat:
Ursprungligen postat av Skellefteå Kommun
"Näringslivskontoret har utökat sin tillgänglighet med öppet hus för näringslivet samt utökad digital närvaro och spridning av information."
Vilket är otroligt betryggande att höra såklart. Kan bara tänka mig hur många småföretagare som måste ha stått och köat med mössan i hand, utanför kommunhuset för att få chansen att fråga en kommunal tjänsteman vad de ska göra åt det faktum att de just tappat 50% av omsättningen.

Som om det inte vore nog så förklarar kommunen även:
Citat:
"Bara några dagar efter beskedet arrangerade måltidsavdelningen speeddejting för att träffa personer som kan bli aktuella för anställning."
Helt rätt. Varför skulle de utländska batteringenjörerna inte vilja jobba som mattanter på någon grundskola, för en tredjedel av vad de tjänat på Northvolt?

...och kommunen ger sig inte där, utan fortsätter lista andra exempel på kraftfulla åtgärder man vidtagit för att täcka igen det enorma ekonomiska hålet som plötsligt uppstått i kommunbudgeten:
Citat:
"Extern och intern kommunikationsgrupp har skapats tillsammans med Länsstyrelsen, Region Västerbotten och kommunen. Bevakning dygnet runt i alla kanaler pågår, även utifrån informationspåverkan."
Det känns skönt att veta att vi betalar ob-ersättning så att någon på kommunen kan sitta och scrolla på facebook dygnet runt och rapportera inlägg som kritiserar kommunen.
Citera
2025-01-14, 13:53
Medlem
[quote=Autonic|90696542]Stämningen är inte särskilt bister, skulle jag påstå. Visst pratas det om Northvolt och deras misslyckande, men ingen verkar särskilt bekymrad, allra minst de lokala politikerna.

Bostadsmarknaden är bistrare däremot. Allting säljs under utropspris, mer eller mindre, och jag vet från goda källor att många tänkta försäljningar inte läggs ut över huvud taget, eftersom att man förstår läget.
QUOTE]

Husförsäljning går dåligt då. Hur är det med lägenheter, har så många lämnat att det har blivvit lättare för ungdomar att flytta hemifrån och folk som vill byta typ av storlek etc. funkar det eller är det också under isen på grund av Northvolt?

Det har väl kommit dit en del företag hur går det för dem som tog sig dit och startade upp där rent generellt eller i synnerhet något speciellt som frisörer eller metallhandlare??
Citera
2025-01-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FasterAster
Husförsäljning går dåligt då. Hur är det med lägenheter, har så många lämnat att det har blivvit lättare för ungdomar att flytta hemifrån och folk som vill byta typ av storlek etc. funkar det eller är det också under isen på grund av Northvolt?

Det har väl kommit dit en del företag hur går det för dem som tog sig dit och startade upp där rent generellt eller i synnerhet något speciellt som frisörer eller metallhandlare??
Hyresrätter finns det gott om. I Kåge står minst 60 tomma och noll ansöker till dem. I Bureå finns det många där inflytt är efter överenskommelse. Dessa är nyproduktion och hyran ligger på 7k+ för en etta. Dyrare än i själva stan. I stan finns äldre hyresrätter för 4k+ och uppåt.

Samtidigt ska kommunala Skebo bygga 1000 lägenheter, mestadels i stan, i år och budgeten ligger på 1 miljard de kommande fem åren. Kanske en upprepning från 90-talet när det byggdes ohyggligt och gamla lägenheter revs? I slutändan tömmer de väl stan på billiga hyrerätter vilket i sin tur jagar bort ungdomar.

På blocket fanns det senast jag kollade 60+ boenden till uthyrning. Tidigare fanns det några enstaka.
Citera
2025-01-14, 18:27
Medlem
Enligt Sveriges Radio säger Kronofogdemyndigheten att Northvolt har pengar på sina konton men förstår inte varför de inte betalar sina skulder.

Kronofogdemyndigheten driver in skulderna nu.

Det talas om obetalda skulder på 650 miljoner kronor men det framgår inte vad det är för sorts skulder.

Jag har för mig att skulderna är mycket större än så här så möjligen avser detta vad som gått till Kronofogden.
Citera
2025-01-14, 18:52
Medlem
JustTrollings avatar
Jesus vilka pissluffare...

Så sent som under tisdagen gjorde Kronofogden en utmätning av 4,8 miljoner kronor från Northvolt AB för att betala vidare till företag som har krav hos Northvolt.

Under måndagen utmätte myndigheten 6,9 miljoner kronor från Northvolts dotterbolag Revolt. Det innebär att Kronofogden beordrat banken att betala ut pengar från Northvolts konto.

– Pengarna har inte betalats ut ännu, men det brukar de göra när vi gör utmätning eftersom banken blir betalningsansvarig annars...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a-miljonbelopp
Citera
2025-01-14, 20:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Sveriges Radio säger Kronofogdemyndigheten att Northvolt har pengar på sina konton men förstår inte varför de inte betalar sina skulder.

Kronofogdemyndigheten driver in skulderna nu.

Det talas om obetalda skulder på 650 miljoner kronor men det framgår inte vad det är för sorts skulder.

Jag har för mig att skulderna är mycket större än så här så möjligen avser detta vad som gått till Kronofogden.

Ja det är 650 mimjoner som gått till Kronofogden i
och som nu undan för undan kommer gå till indrivning.
Citera
2025-01-14, 21:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jesus vilka pissluffare...

Så sent som under tisdagen gjorde Kronofogden en utmätning av 4,8 miljoner kronor från Northvolt AB för att betala vidare till företag som har krav hos Northvolt.

Under måndagen utmätte myndigheten 6,9 miljoner kronor från Northvolts dotterbolag Revolt. Det innebär att Kronofogden beordrat banken att betala ut pengar från Northvolts konto.

– Pengarna har inte betalats ut ännu, men det brukar de göra när vi gör utmätning eftersom banken blir betalningsansvarig annars...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a-miljonbelopp

Vad är detta för svammel av Matti Kataja?

Citat:
”På grund av de åtaganden Northvolt har enligt Chapter 11-förfarandet i USA är det inte möjligt att betala gamla skulder”.

Vad jag vet så gäller väl Svenska lagar i Sverige?
Citera
2025-01-14, 22:44
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad är detta för svammel av Matti Kataja?

Vad jag vet så gäller väl Svenska lagar i Sverige?
Lagarna gäller så kronofogden kan ta det de kommer åt, men uppenbarligen anser sig företaget bundet av chapter 11 i usa.
När det är klart är tanken att chapter 11 ska överföras till sverige och bli gällande här också. Möjligen kommer de försöka med något för att fördröja indrivningar från och med nu.
Citera
2025-01-15, 07:16
Medlem
glimmandes avatar
Surrealistiskt. NVs verksamhet i USA är helt marginell. Blir ju helt rubbat om företag kan åberopa andra länders konkurslagstiftning bara för att de öppnar upp nåt brevlådeföretag i utlandet.

Vi lever i väldigt konstiga tider.
Citera
2025-01-15, 08:43
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Surrealistiskt. NVs verksamhet i USA är helt marginell. Blir ju helt rubbat om företag kan åberopa andra länders konkurslagstiftning bara för att de öppnar upp nåt brevlådeföretag i utlandet.

Vi lever i väldigt konstiga tider.
Eller hur.. vi måste försvara vår suveränitet, grön omställning är en enorm pengaförskingring.
Citera
2025-01-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FasterAster

Finns massor med lediga lägenheter nu. Dock så är de flesta med northvoltpriser: marknaden har inte anpassat sig till det nya ekonomiska läget, anser jag…

12k i månaden för en 2:a är det få som kan / vill betala idag…

Men det riktiga raset har ju inte startat än: hittills är det bara 800 anställda som fått gå - det är fortfarande 2800 anställda som får lön från Northvolt.

Min gissning är att arbetslösheten ökar med 5% över en natt när Northvolt går i konkurs, så och sedan med 5% till över de kommande månaderna när underleverantörer / närliggande företag tvingas kasta in handduken.
Senast redigerad av Autonic 2025-01-15 kl. 08:58.
Citera
2025-01-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autonic
Finns massor med lediga lägenheter nu. Dock så är de flesta med northvoltpriser: marknaden har inte anpassat sig till det nya ekonomiska läget, anser jag…

12k i månaden för en 2:a är det få som kan / vill betala idag…

Men det riktiga raset har ju inte startat än: hittills är det bara 800 anställda som fått gå - det är fortfarande 2800 anställda som får lön från Northvolt.

Min gissning är att arbetslösheten ökar med 5% över en natt när Northvolt går i konkurs, så och sedan med 5% till över de kommande månaderna när underleverantörer / närliggande företag tvingas kasta in handduken.

Ajdå det kommer att bli en konkurs mest troligt då? Om ett år eller går det snabbare? Undrar om folk flyttar söderut eller hem då det blir konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in