2024-11-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Det är fullkomligt bisarrt att ett svenskt bolag sitter och "upplöser" sina avtal med borgenärerna med hjälp av en domstol i Texas? Scania har alltså gått in och snott Västerås-fastigheten ur bolaget som borde vara någon annans säkerhet. Att detta ens har rättsverkan i en svensk domstol visar bara att vi är en lydstat till USA tillika bananrepublik.

Tror ni jag kan få igenom samma princip privat? Att jag slutar betala på mitt villalån, men att villan skrivs över på min kusin i Albanien? Även om banken äger panterna i min villa, så lånade jag pengar av kusinen i Albanien för mina spelskulder, med min villa som säkerhet. Banken får infinna sig i att albansk lag står över svensk lag i Sverige.

Men alternativet hade ju varit konkurs och förmodligen noll återbetalning. Hela finansieringsrundan har nog varit en katt och råttalek där befintliga finansiärer har väntat på att någon annan ska betala. Scania är ju den enda som får leveranser och ser därför en affär i att lägga in mer pengar.
Citera
2024-11-23, 19:02
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Men alternativet hade ju varit konkurs och förmodligen noll återbetalning. Hela finansieringsrundan har nog varit en katt och råttalek där befintliga finansiärer har väntat på att någon annan ska betala. Scania är ju den enda som får leveranser och ser därför en affär i att lägga in mer pengar.

Jag tror inte du fattar hur lagar,
ägandrrätt och banksäkerheter fungerar. Du hör ju själv på namnet vad en "säkerhet" betyder. Hur man min säkerhet övergå till nån annan genom beslut i albansk domstol?

Lagar och banksäkerheter är inte något vi upphäver när vi får en ny idé. Jag kan inte få
din bil med hänvisning till att du bara sliter
ut den, och att äganderätten därför ska övergå till mig för att jag ska investera i tvätt och ny motorolja.
Senast redigerad av Skojarn 2024-11-23 kl. 19:07.
Citera
2024-11-23, 19:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Vilka leveranser får dom och är det NV batterier eller kinesiska batterier med en NV logga påklistrad?

Scania borde kunna visa upp i vilka produkter och bilar dessa batterier sitter i oxå.. men det gör dom inte.

Luktar bluff och båg lång väg. Mitt förtroende för NV och dess ledning är = noll, men det var den ju redan från början.
Har man sett en bubbla spricka (IT-bubblan) så känner man igen symptomen på långt håll.

Men folk är ju så korkade, fattar ingen teknik och tror på luftslott..
Citera
2024-11-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enanvandare45
Northvolt kommer att gå i konkurs. Precis inga fakta tyder på motsatsen.

Det är naturligtvis inte kört för Skellefteå om Northvolt går omkull. Northvolt har en ny och ytlig historia i trakten. Jag hade varit mer orolig om jag bodde i Umeå. Det är nämligen i Umeå alla de som förespråkat och banat väg för Northvolt sitter. Måste inte dessa förlora jobbet, alla dessa byråkrater som banat väg för ett megahaveri? Vad gör exempelvis alla dessa människor på Samhällsvetenskapliga fakulteten på Umeå Universitet? Bör inte dessa ställas till svars hur de kunde tillåta en sådan brutal analknullning av norrland utan att reagera. Vad har vi dessa människor till om vi ändå ska bli analknullade?

De tillhandahåller väl vaselinet? Och en ideologi som definierar övergreppet som något positivt och önskvärt...
Citera
2024-11-23, 19:31
Medlem
Smarree88s avatar
Skulle nog bli ett spännande avsnitt i programmet Uppdrag Granskning på SVT om Northvolt 😊
Citera
2024-11-23, 19:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det enda »stora« med Northvolt är att det är det största luftslott som någonsin blåsts upp och ännu större är att det fortsätter hyllas trots att luften gått ur det vid flera tillfällen. I stället för att fly fältet sitter investerare och funderar på om de ska slänga in mer. När PC sålde för 200 miljoner så köpte AMF för 200 miljoner. Tänk att »naivitet« blivit ett honnörsord i Sverige på 2000-talet.

Apropå storlek, det kommer rök ur öronen på mig varje gång jag ser Northvolt få epitetet "batterijätten" i svensk media. Det är inte ens "bara" osant, det är motsatsen till sant - Northvolt är en mikrotillverkare av batterier, en icke-aktör på marknaden, en flugskit vars produktion är ett avrundningsfel hos riktiga tillverkare.

Men den oinsatte mediakonsumenten som skummar rubriker som hastigast kommer vilseledas att tro att det verkligen stämmer (och bli mottaglig mer galenskap, om hur Northvolt saboteras av kineser, och allt som krävs är att politiker ställer upp med mer pengar, etc).

Northvolt är möjligtvis en jättebyggarbetsplats med jättelokaler. Allra mest en jätteskandal eller en jättebluff, men alltså under inga omständigheter ingen batterijätte!
Citera
2024-11-23, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
De tillhandahåller väl vaselinet? Och en ideologi som definierar övergreppet som något positivt och önskvärt...

Tyvärr har du rätt i det.
Citera
2024-11-23, 20:08
Medlem
Smarree88s avatar
Har man inte pengar att betala lönen nu på måndag är det ju riktigt illa ställt!
Trodde inte det var så illa ställt 😱

Allt verkar hänga på att Chapter 11 ansökan godkänns för att dom ska få nog med pengar till lönerna.

* Men det kanske är kö innan ansökan handläggs, då blir det ju ingen lön på Tisdag!
* Det heter ju ändå ansökan, det borde ju betyda att den kan bli nekad?
Då vet man ju aldrig om eller när lönen kommer!
Citera
2024-11-23, 20:11
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Apropå storlek, det kommer rök ur öronen på mig varje gång jag ser Northvolt få epitetet "batterijätten" i svensk media. Det är inte ens "bara" osant, det är motsatsen till sant - Northvolt är en mikrotillverkare av batterier, en icke-aktör på marknaden, en flugskit vars produktion är ett avrundningsfel hos riktiga tillverkare.

Men den oinsatte mediakonsumenten som skummar rubriker som hastigast kommer vilseledas att tro att det verkligen stämmer (och bli mottaglig mer galenskap, om hur Northvolt saboteras av kineser, och allt som krävs är att politiker ställer upp med mer pengar, etc).

Northvolt är möjligtvis en jättebyggarbetsplats med jättelokaler. Allra mest en jätteskandal eller en jättebluff, men alltså under inga omständigheter ingen batterijätte!

Batterijätte? Jag blir lack varje gång media kallar Northvolt för "batterifabrik". Om anoden och katoden köps in externt från den öppna marknaden, vad gör Northvolt till en batterifabrik?

En katodtillverkare kopplar rimligen ihop den med anoden själv och säljer ett färdigt batteri. Man skänker inte bort sina förädlingsmarginaler till en konkurrent. Däremot kan ju konkurrenten få köpa ens gamla katodteknik som inte utgör ett konkurrenshot längre.

Northvolt är alltså en omlastningscentral för gammal kinesisk teknik som kanske fungerar till ficklampor och dylikt. Av någon anledning, eller rättare sagt av uppenbar anledning, så vill ingen fordonstillverkare skämma ut sig genom att visa eller försälja ett fordon med Northvolt-batterier.
Citera
2024-11-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det du säger är i och för i sig sant, men vad är det som gör Northvolt till ett så kritiskt intresse för USA? (Jämför med Julian Assange, eller att FRA-lagen skulle gå igenom, eller NATO-inträdet, osv.) Varför skulle de ens bry sig om vad händer med Northvolt?

Hade de varit en (och därmed också den enda) västerländsk batteritillverkare med egen teknik i världsklass och stor produktionskapacitet, något i stil med ASML men på batteriområdet, då hade de kanske varit det, men nu är de knappt ens en västerländsk batteritillverkare överhuvudtaget. De köpte maskinparken och tekniken från Kina, fick dem aldrig att fungera och är nu reducerade till att köpa in alla komponenter och material från Kina och bara skruva ihop allt. Northvolt gör inte väst mindre beroende av Kina och kommer aldrig göra det.
NorthVolt skulle ha varit en konkurrent till Tesla, USAs egna batterier.
Om du inte har märkt det än, men tex sen 2000 har EU med sina 400 miljoner invånare, högt utbildade, avancerad ekonomi, och under 20 år ändå inte lyckats konkurrera med USA på något område. Märkligt, eller? Men titta närmare så ser du att USA hotar även lilla Sverige med sanktioner om inte thepiratebay med sin nya revolutionerande p2p teknik och sökmotor, stoppas. Kort sagt, all teknik som kommer utanför USA är ett hot och ett svårt brott många lagar och traditioner, allt som USA äger är helt suveränt OK.
Citera
2024-11-23, 20:20
Medlem
Citat:
Drygt 400 miljarder
Men det är väl lugnt, inte så farligt. Bara två-tre gånger Maud Olofssons EON affär ungefär.
Citera
2024-11-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
NorthVolt skulle ha varit en konkurrent till Tesla, USAs egna batterier.
Om du inte har märkt det än, men tex sen 2000 har EU med sina 400 miljoner invånare, högt utbildade, avancerad ekonomi, och under 20 år ändå inte lyckats konkurrera med USA på något område. Märkligt, eller? Men titta närmare så ser du att USA hotar även lilla Sverige med sanktioner om inte thepiratebay med sin nya revolutionerande p2p teknik och sökmotor, stoppas. Kort sagt, all teknik som kommer utanför USA är ett hot och ett svårt brott många lagar och traditioner, allt som USA äger är helt suveränt OK.

USA må vara orsaken till många problem i världen. Men det blir nog svårt att skylla dem för att välbetalda automationstekniker inte ser någon anledning att flytta till Skellefteå som ligger i en väldigt oattraktiv klimatzon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in