Citat:
Ursprungligen postat av
testasova
Min poäng är att bli rik är oftast inte en ren slump, Oavsett om du tar den "ärliga eller oärliga vägen" det kräver hårt arbete och säkert en gnutta smarthet men även ödmjukhet.
Något jag upplever vissa på flashback saknar.
Japp, Bernie Madoff hade säkert ödmjukhet i överflöd. Att han jobbade hårt betvivlar jag inte heller. Verkligen en sann förebild.
Jag är personligen mer intresserad av hur samhällen och ekonomier blir rika än hur individer blir det, speciellt när det som i Peter Carlssons, Harald Mix', Carl-Erik Lagercrantz, Anders Sundströms med fleras fall sker på samhällets bekostnad.
Det är i allra högsta grad kineserna också, men det är inte amerikaner och inte svenskar heller. Här är det individen som gäller till 100% och ekonomiska brottslingar och bluffmakare, speciellt de som är smarta nog att säga vad folk vill höra (kom ihåg ur Peter Carlsson bokstavligen kallades "gröne Jesus"), höjs till skyarna. (Bernie Madoff sattes i fängelse eftersom han begick misstaget att
bedra andra judar; de som låg bakom finanskrisen fick en liten smäll på fingrarna och sedan fick de vada bokstavligen i biljoner dollar. Inte en enda av de främst ansvariga satt en dag i fängelse.)
Ironiskt nog skapar Kina både fler miljardärer och (i alla fall sedan finanskrisen ungefär) en långt jämnare spridning av rikedomarna, eftersom de faktiskt bygger upp infrastruktur, utbildning och en reell ekonomi istället för att ägna all sin tid och all sin energi åt blåsa varandra (kom ihåg att ekonomiska brottslingar av olika slag och korrupta tjänstemän - till och med högt uppsatta partimedlemmar -
avrättas i Kina, istället för att hyllas som "smarta" och "drivkraftiga" och belönas på alla tänkbara sätt). Ditt inlägg är dock den första gången jag har sett bedragare och sol-och-vårare berömmas för att "antagligen besitta inte bara smarthet utan också en smula ödmjukhet".
Förutom det som beskrivits ovan så producerar Kina en miljon ingenjörer, fysiker osv. varje år istället för som i USA (eller vad det nu är för siffra) en miljon advokater och företagsekonomer, med målsättningen att just bluffa och bedra sig fram till rikedom, makt och status. Du kan hata Kina hur mycket du vill, och hata mig för att jag stödjer dem, men det finns väldigt djupt rotade skäl till att de tuffar på och kör om västvärlden på område efter område, och till att de har trotsat alla profetior om deras förestående kollaps som gjorts i årtionden nu, medan västvärlden redan har tagit sig utför avgrunden och nu är i fritt fall.