Citat:
Ursprungligen postat av
Skojarn
Va? Du jobbar på nåt fackförbund eller så va? Sveriges industri var världens mest framgångsrika, att ett så litet land blev världsledande inom flera industrisektorer saknade historiskt motstycke. Sedan började politiska interventioner, löntagarfonder, hot om konfiskering, världens högsta skatter och nu även extrem byråkrati som hindrar gruvor, kalkbrott, skogsbruk, världens dyraste diesel, och EU's straffskatter på "brun" industri.
Din lösning på allt ovan är alltså mer byråkrati och mer facklig/politisk styrning av industrin, för att dom skarpaste företagarna är Miljöpartister?
Jag har aldrig jobbat fackligt och inte använt a-kassan många dagar i mitt liv.
Ja, staten och EU lägger sig i en massa och detaljstyr onödigt mycket. Men vissa grejer måste staten lägga sig i så vi slipper för mycket miljöskandaler. Det är inte särskilt många kalkbrott och gruvor som stoppats av staten. Skogsindustrin har också tjänat pengar, lyckats nästan utrota älgstammen till jägarnas förtret. Jag vet inte om vi fortfarande har världens dyraste diesel, den har ju nuvarande regeringen lyckats sänka. Höga skatter ja, men sjukvård, skolor, äldrevård, barnomsorg, försvar, bidragstagare och pensioner måste betalas. Dessutom ska vägar och järnvägar byggas och vi måste betala en massa till EU. Vi (staten) har dessutom försökt minska landets skuldbörda.
Den politiska viljan i Sverige och EU har varit att vi ska ha en grön omställning på grund av klimatproblemen. Man kan tycka vad man vill om det. Men även om miljöpartister och sankta Greta varit drivande så är det inte de gröna som har majoritet i EUs länder.
Även Kina och USA kör på en grön omställning.
Om Sverige och EU vill ha en grön omställning så måste politiken ta ett visst ansvar för detta och inte förvänta sig att kommuner I Norra Norrland ska de ekonomiska riskerna för kalaset.
Men den gröna omställningen får gärna ske i södra Sverige. Skåne har ju högst arbetslöshet så lägg den gröna industrin där. Det är bara att bygga upp Barsebäck igen, Busch-Thoran vill ju satsa hundravis miljarder på Kärnkraft och se till vindkraftparken byggs i havet, så elförsörjningen är fixad. Eller varför inte lägga den i mellan-Sverige?
Ny batterifabrik planeras i Sandviken, det är ju nästan Svealand i alla fall.