2023-05-13, 19:43
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Jo lönen var 1 av 2 delar varför jag slutade. vill inte gå in mer för att outa mig.
Arbetsmiljön var väl sådär. fullt med byggare när jag var där så det lät ju konstant. Tvungen gå runt med hjälm osv.. Det där med dåliga förhållanden är nog ganska mycket eget ansvar. Om du vill kan du vara aktiv heeela tiden och jobba, även hemifrån.
De som fick slita mest är ju de stackars arbetarna som kommer ifrån det land alla maskiner kom ifrån. Dom jobbade oerhört mycket.
framtiden är ju ljus så länge världen vill ställa om sig till EL (Men detta tror jag är låångt bort, 80% av befolkningen har inte råd med elbilar) Sen förstår jag inte varför man ska satsa på bygga 5-6 jättefabriker innan man ens fått i ordning på den man har..

Nä fan, fullt förståeligt. Droppa inget du känner dig obekväm med. Är det stor omsättning på personal? Ryktet lär ju sprida sig snabbt om inte allt är guld och gröna skogar tänker jag.

Fördelen för NV är att de är tidiga ute i Europa. Men klarar de av konkurrensen från öst? De måste ju börja leverera resultat också.
Citera
2023-05-13, 20:34
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Nä fan, fullt förståeligt. Droppa inget du känner dig obekväm med. Är det stor omsättning på personal? Ryktet lär ju sprida sig snabbt om inte allt är guld och gröna skogar tänker jag.

Fördelen för NV är att de är tidiga ute i Europa. Men klarar de av konkurrensen från öst? De måste ju börja leverera resultat också.

Jo precis! De borde klara av konkurrensen tycker jag, speciellt när de flesta länderna vill minska Kinas ekonomiska maktspel de utgör.. men men det är nog 4-5 år bort innan nv visar framfötterna på riktigt tror jag. Det säger ju att deras batterier är är/kommer vara det bästa pga all teknologi som finns i battericellerna och det tvekar jag inte på det är nästintill en mekanisk minidator utan att spoila för mycket.
Citera
2023-05-13, 20:56
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Jo precis! De borde klara av konkurrensen tycker jag, speciellt när de flesta länderna vill minska Kinas ekonomiska maktspel de utgör.. men men det är nog 4-5 år bort innan nv visar framfötterna på riktigt tror jag. Det säger ju att deras batterier är är/kommer vara det bästa pga all teknologi som finns i battericellerna och det tvekar jag inte på det är nästintill en mekanisk minidator utan att spoila för mycket.

Kommer Northvolts batterier vara överlägsna alla andra eller menar du Kina?

NV kan ju inte ha många procents marknadsandelar ens i Europa idag? Sen ska de alltså slå de asisatiska giganterna på tårna. Ta bort de kinesiska tillverkarna så finns fortfarande LG, Panasonic osv.

Ingen kritik mot dig. Du är ju mer insatt än jag som faktiskt arbetat där.
Senast redigerad av Elvi 2023-05-13 kl. 20:59.
Citera
2023-05-13, 21:05
Medlem
poonts avatar
Citat:
Kommer Northvolts batterier vara överlägsna alla andra eller menar du Kina?

NV kan ju inte ha många procents marknadsandelar ens i Europa idag? Sen ska de alltså slå de asisatiska giganterna på tårna. Ta bort de kinesiska tillverkarna så finns fortfarande LG, Panasonic osv.

Ingen kritik mot dig. Du är ju mer insatt än jag som faktiskt arbetat där.

Menar NV´s batterier Marknadsandelar har jag ingen aning vart NV ligger. men Scania, Porsche ,VW och säkert fler nu? är ju en ganska stor procent i EU iallafall. och vi västerlänningar har ju fortfarande "köp billigt, köp kina men få skit" i huvudena så ska bli kul och se de riktiga skillnaderna in action så att säga. men det är där jag menar att det är säkert 4-5 år bort innan vi kan få riktiga jämförelser.
Citera
2023-05-14, 23:00
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
- - - Marknadsandelar har jag ingen aning vart NV ligger. - - -

0,00%.

Efter 7 år av statsstöd, EU-bidrag, kommunala stöd (Skellefteå, Västerås, Borlänge).

Här analyseras seriöst de globala aktörerna fram till 2030 på en vederhäftig sida,
https://www.polarismarketresearch.co...battery-market

Det är the usual suspects, Panasonic etc.... Northvolt??? Nämns inte ens.

Snubben som driver hoaxen (bara att han kommer från Tesla-sekten...) kommer bli känd som "batteri-Reefat" och återfinns om fem år på något skatteparadis i Karibien. Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2023-05-14, 23:35
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
0,00%.

Efter 7 år av statsstöd, EU-bidrag, kommunala stöd (Skellefteå, Västerås, Borlänge).

Här analyseras seriöst de globala aktörerna fram till 2030 på en vederhäftig sida,
https://www.polarismarketresearch.co...battery-market

Det är the usual suspects, Panasonic etc.... Northvolt??? Nämns inte ens.

Snubben som driver hoaxen (bara att han kommer från Tesla-sekten...) kommer bli känd som "batteri-Reefat" och återfinns om fem år på något skatteparadis i Karibien. Kom ihåg var ni läste det först.

Märkligt ja..
Det du skrev om om skatteparadis diskuterande redan vi bland varandra på jobbet haha..
Citera
2023-05-15, 11:31
Medlem
Elvis avatar
Northvolt tar nya jättelån på 10 miljarder

https://www.svd.se/a/l3bRB3/uppgifte...tt-ta-jattelan

Var det Arbetarmaktens snack om nya pengar från investerare som han rantade om förra veckan?
Citera
2023-05-15, 14:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Northvolt tar nya jättelån på 10 miljarder

https://www.svd.se/a/l3bRB3/uppgifte...tt-ta-jattelan

Var det Arbetarmaktens snack om nya pengar från investerare som han rantade om förra veckan?

Det är helt vanligt att låna som accelerator, det ger ju bra avkastning på egenkapitalet - och det økade egenkapitalet ger bra førutsättningar før lånet.
Citera
2023-05-15, 15:28
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är helt vanligt att låna som accelerator, det ger ju bra avkastning på egenkapitalet - och det økade egenkapitalet ger bra førutsättningar før lånet.

Så är det säkert. Men fortfarande en nyhet. I slutet av förra året lånade de väl 50 miljarder?
Citera
2023-05-15, 19:34
Medlem
Citat:
Så är det säkert. Men fortfarande en nyhet. I slutet av förra året lånade de väl 50 miljarder?

Gjorde de? Minns bara att de drog en runda i somras där de tog in något på miljarden (dolla, euros eller kronor). Har dock lite mindre koll nu för tiden.
Citera
2023-05-29, 15:25
Medlem
orrtupps avatar
Idag har Kaliber i P1 ett reportage om att NV köper kemikalier eller dylikt av ett rysk producent ökänd för att förorena norra Ryssland.
Citera
2023-05-31, 19:49
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Idag har Kaliber i P1 ett reportage om att NV köper kemikalier eller dylikt av ett rysk producent ökänd för att förorena norra Ryssland.

Northvolt gör ju världens grönaste batteri trots ökänd rysk producerare. Undrar ju hur dåliga konkurrenterna är då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in