Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 14:31
  #1057
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det finns många saker som normala människor ogillar. Rotmos, blodpudding, kvinnor, män, sverigedemokrater, vänsterpartister, Löfven, ensamhet, sällskap, fula människor, snygga människor... Listan kan göras lång.

Svaret är alltså att det inte hade skadat någon om hon arbetade i slöja. Motargumentet är "men om hon gör si då vill jag göra så!"
Det är is SASs intresse att inte ha folk med påve-hatt som jobbar hos dem. Även om det inte skadar de flesta människor så skadas varumärket av potentiella IS-sympatisörer (tror säkert många) och piloter med påve-hatt. Jag söker väl inte jobb som imam i Iran med påve-hatt och gycklar-kläder och gråter om rasism och diskriminering när jag blir kokad i olja? För egentligen skadar ju påve-hatt och gycklar-kläder ingen.
Citera
2017-06-14, 15:15
  #1058
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det är is SASs intresse att inte ha folk med påve-hatt som jobbar hos dem.

Ja. Du tror inte det är möjligt för SAS att låta kvinnor med slöja jobba hos dem men inte låta folk (idioter) med påvehatt jobba hos dem? Om den möjligheten finns då faller ditt argument platt.
Citera
2017-06-14, 18:28
  #1059
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Ja. Du tror inte det är möjligt för SAS att låta kvinnor med slöja jobba hos dem men inte låta folk (idioter) med påvehatt jobba hos dem? Om den möjligheten finns då faller ditt argument platt.
Jo, men varför skulle man anställa en som bryr sig mer om religion än om företaget man jobbar för? Jag anställer ingen som bryr sig mer om sin religion än att sköta sin arbetsuppgift och följa de regler jag sätter upp för mitt företag. Att det är möjligt betyder inte att det är bra. Anställer man inte en person så är det säkert för en bra orsak.
Citera
2017-12-03, 00:04
  #1060
Medlem
another-devils avatar
Vad gör Aye idag? Jobbar? Studerar? Gift?
Citera
2017-12-03, 01:57
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag anställer ingen som bryr sig mer om sin religion än att sköta sin arbetsuppgift och följa de regler jag sätter upp för mitt företag.

Alltså i en del yrken så får man inte ha vilka huvudbonader, kläder och utstyrslar som man vill, tex av brandsäkerhetsskäl. Tex en brandman som är transa och dessutom muslim lär inte få jobba som brandman om hen envisas med att ha högklackat, nätstrumpor och slöja på sig vid varje utryckning, och vägra sköta slangen

Ett sådant yrke är flygvärdinna eftersom hon/han/hen måste kunna hjälpa till att få ut passagerarna i händelse av olycka. Nu är ju olycksrisken liten, men flygvärdinnorna måste kunna göra detta, det är ett krav som arbetsgivaren inte får åsidosätta någonsin.

Hon måste tex kunna hjälpa en man ut, trots att hon troligen enligt sin religion troligen inte får röra vid en man som inte hör till hennes familj.

Många av dagens slöjor är gjorda av polyestertyg som tyvärr brinner häftigt. Förr hade flygvärdinnor håret uppsatt, nu vet jag inte om de får ha håret fritt. Inte får de heller ha kläder som fladdrar och kan haka i maskinell utrustning och liknande.

Slöjan har dock en praktisk funktion i en del arabiska länder, Det finns hos somliga folkgrupper en tradition att behålla håret så långt det går, och om kvinnan då vill sätta upp håret - det går inte att hålla ihop utan att vira en slöja runt.

En annan faktor som säkert spelar roll är att det finns på sina håll i arabvärlden gott om surrande insekter, myggor, flugor, etc och ett fladdrande tyg vill de inte sätta sig på. Insekterna blir skrämda av tyget.

Det finns många exempel tex i Europa som slöjbeklädda kvinnor vägrats anställning, bla sköterskor eftersom de dels inte vill följa klädkoden, ej heller behandla manliga patienter.

Ramadan då, ska kvinnan följa Koranens bestämmelser till punkt och pricka om hon är flygvärdinna på en atlantflygning ? Stackarn får ju då inte äta på upp till 18-20 timmar i sträck, eftersom som Solen är uppe så länge sett ifrån där hon startade och under flygningen. Är det då inte arbetsgivarens skyldighet att tänka på kvinnans hälsa i det avseendet ?

Återgår till trådstarten här:
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
SVT och Expressen drevar nu mot SAS efter att en muslimsk kvinna inte fått anställning där. Anledningen är att hon vägrar jobba utan slöja. SAS följer den lagstiftning som finns och har inte diskriminerat muslimen, åtminstone inte i juridisk bemärkelse. Ända väljer media att fånga hennes berättelse som om SAS gjort något slags moraliskt övertramp, trots att EU-domstolen beslutet att företag har rätt att kräva att deras anställda inte bär slöja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-hon-bar-sloja
Kvinnans argument är så korkade:
– De kunde berättat tidigare om kravet att ta av slöjan. Då kunde jag ha lagt energin på att söka ett annat jobb, på ett företag med en annan policy om slöjor, säger hon.
/.../
– Det jag utsattes för känns så diskriminerande och fel på många sätt. Det sätter stopp för både företag och personer att utvecklas. Jag tycker det är ignorant och helt fel, säger Aye Alhassani.


Hon ska väl söka andra jobb tills hon har fått en anställning? Bara för att man gått vidare till nästa steg i en anställningsintervju så är man väl inte i mål?

Och på vilket sätt är hon diskriminerad? Varför blir hon inte sur på EU-domstolen istället för SAS?

Diskussion: Är det rätt eller fel att hon inte får jobbet? Gör SAS fel som följer lagstiftningen?

Jag tycker historien verkar ju halta en hel del här. Jag vet inget flygbolag någonsin som anställer sin personal direkt. Nä de tvingas genomgå internutbildningar, som kan var nog så viktiga för flygvärdinnor, bla i fråga om säkerhet. Blir de underkända på det momentet så lär de inte få anställning ändå. Och om anställning blir av de i regel får de börja arbeta på flygplatsen vid check-in-disken, Först efter en tids tjänstgöring får de följa med flygplanen som flygvärdinnor.

Sen att hon själv hävdar att det var på grund av slöjan, nja riktigt det går jag inte på. Hon blev helt enkelt inte antagen till internutbildningen skulle jag tro. Andra bättre kandidater fanns tydligen.

Invandrarna här i Sverige fattar inte att Sveriges arbetsmarknad är förbannat smal inom vissa områden, tex inte minst inom de akademiska. Trots att de själva har akademiska titlar så kan de inte räkna med att det blir en professur med extra-allt ledig inom deras speciella område precis när de kommer till Sverige, och varje akademiker som kör svart-taxi hävdar att de kör svart-taxi pga att svenskarna är rasister.

Tiggarna då, tigger de för att svenskarna är rasister ? - Nä här haltar logiken en hel del,
Det är bara så att Sveriges arbetsmarknad är och förblir ganska smal, tex förr fanns många jobb i textilindustrin i tex Borås. Men det har varit stendött i många år. Fyrvaktare finns inte heller kvar mm

Äh, PK-Medias Stureplanskommunister jublar åt sådant här, deras ideologi och floskler blir allt tommare liksom champagneglasen

Ingen tvingar tex SAS att anställa en opiumrökande turbantaliban som har vattenpipan under kaftanen, typ... Men snart så går väl PK-Media bananas över någon sådan historia igen, tro ?
Citera
2017-12-12, 00:47
  #1062
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Vad gör Aye idag? Jobbar? Studerar? Gift?

Det där var en kupp så hon fortsätter väl som bedragare. Ställa krav genom att ljuga.
Farlig mentalitet det där.
__________________
Senast redigerad av FruStormufti 2017-12-12 kl. 00:50. Anledning: Glömde
Citera
2018-01-04, 19:46
  #1063
Medlem
Citat:
DO bedömer alltså att SAS uniformspolicy i sig, förutsatt att den bara gäller anställda med direkt kundkontakt, inte strider mot diskrimineringslagen.

http://www.do.se/globalassets/stalln...ra-2017-76.pdf
Citera
2018-01-04, 21:10
  #1064
Medlem
Svårt att tänka sig att hon nu får sympatier för sin slöjkampanj med tanke på antislöjdemonstrationer från kvinnor i Iran. Hon kan kanske flytta dit så tar vi hit flickor med utbildning och som inte vill bära slöja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...rott-enligt-do
Citera
2018-02-15, 03:02
  #1065
Medlem
pratkarls avatar
Man ska göra det så krångligt för sig som möjligt.

Är du enbent - sök jobb i operabaletten.
Har du talfel - jobba som nyhetsuppläsare.
Är du synskadad - sök som stridsflygare.
Döv och förlamad? - sök jobb som dirigent.

Det tar aldrig slut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback