Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 08:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Absolut och en smula intelligens skulle jag vilja tillägga.

Helt klart, en intelligent människa inser att det är neurofysiologin som skapar känslan av lycka och att den fungerar likadant oavsett vad de yttre faktorerna är.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag har upplevt drogliknande tillstånd många gånger utan att ha tagit något. Det är faktiskt så att när jag började röka på i 35årsåldern så kände jag igen ruset tydligt från dessa tidigare upplevelser. Jag tror alltså att alla typer av drogrus är möjliga att uppleva även utan droger om rätt förutsättningar finns.

Jag ser droger som livets extrabana. Möjligheten har alltid funnits särskilt för schamaner och liknande. Egentligen behöver man inte göra mer än att skippa att sova några nätter för att komma in i ett rus.

Jag får ofta en kärleksfull känsla från droger. Jag förstår inte varför den skulle vara oäkta?

Nu kan jag förvisso inte alltför mycket om hur THC och övriga ämnen i cannabis påverkar hjärnan, men jag syftar mer på tyngre droger. MDMA/amfetamin t.ex. skall ju enligt mina källor få hjärnan att utsöndra många gånger mer lyckohormoner än vad som borde vara möjligt att uppnå på naturlig väg. Och alla som testat dessa droger vet att man svävar högre än hjärnan är gjord för, det är ju därför man blir hooked.

Visst kan man kanske få något som kan liknas ett "rus" efter några nätter utan sömn, men inte på den nivån jag talar om.

Ang. din sista fråga så är svaret enkelt; den är inte oäkta. Lycka är en process i hjärnan och antingen händer den eller så händer den inte, finns inget äkta eller oäkta i sammanhanget.
Citera
2017-05-16, 12:27
  #14
Medlem
Hörde ett program på P1 för ett antal år sedan där de försökte kvantifiera lyckokänslan och med förbehåll att jag minns fel så jämförde man sexuell orgasm kanske även förälskelse med de känslor som droger skapade och jag tror att några droger var jämförbara, några var 10x kärlek några var ännu mer så det verkar finnas någon forskning på området
Tror det var filosofiska rummet typ 2013 kanske ännu tidigare
Citera
2017-05-18, 04:26
  #15
Medlem
Anakoret1995-s avatar
Ja, jag tror också att en kvinna av kött och blod påminner mer om mamsen än vad droger gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback