Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-26, 10:44
  #1
Medlem
Topmales avatar
Jag undrar vad Flashback tycker om de nordiska huvudstädernas lägen. Ta Köpenhamn, idag helt off. Odense kunde vara huvudstad istället. H.C. Andersens födelseort.

Oslo ligger i utkanten av Norge. Helsingfors ännu värre, längst ner i Sydfinland.

Stockholms läge är idag ganska off. Långt österut och knöligt med alla försenade tåg som står så fort det faller löv på rälsen. Två flygplatser, den ena mitt i stan och den andra i en norrländsk terräng otroligt långt bort.

Var borde Sveriges huvudstad ligga för maximal effektivitet?
Citera
2017-04-26, 11:07
  #2
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Jag undrar vad Flashback tycker om de nordiska huvudstädernas lägen. Ta Köpenhamn, idag helt off. Odense kunde vara huvudstad istället. H.C. Andersens födelseort.

Oslo ligger i utkanten av Norge. Helsingfors ännu värre, längst ner i Sydfinland.

Stockholms läge är idag ganska off. Långt österut och knöligt med alla försenade tåg som står så fort det faller löv på rälsen. Två flygplatser, den ena mitt i stan och den andra i en norrländsk terräng otroligt långt bort.

Var borde Sveriges huvudstad ligga för maximal effektivitet?

Kommunikativt centra för handel är en av de historiska grundorsakerna till en lokalisering. Det fungerar även i dag som den främsta parametern för rätt placering.

Brasilia byggde inne i landet för att sprida civilisationen till det inre av landet. Men det är inte en stad som direkt blomstrar.

Oslo ja den ligger rätt i söder vänd mot Europa och nära Sverige. Om det är rätt jordplätt med tanke på vattendrag ber etc, Vågar jag inte svara på de har stora trafikproblem så den borde kanske ha varit Drammen eller Fredriksstad i stället.

Köpenhamn ligger rätt i sundet till Sverige. Odense ligger på en mindre ö så Esbjerg är bättre alternativ med hamn i väst och nära Tyskland. Köpenhamn dödar på ett effektivt sätt Malmö från att bli en riktig storstad. Skulle Sveriges statsförvaltning ligga där skulle den möjligen kunna blomstra som en tvillingstad till Köpenhamn.

Helsingfors kanske Åbo vore lämpligare men handeln med Ryssland är säker orsaken till att Helsingfors är huvudstad. Om Finland fått behålla Viborg kanske det varit huvudstad i dag.

Stockholm nej det ligger fel. Terrängen är olämplig med getingmidjor och höglänta öar som medför dyr infrastruktur. Skulle legat centralt på Södertörn med hamn i Nynäshamn eller i Uppsala med uthamn i Norrtälje.

Alternativt Göteborg som huvudstad. Mitt inne i landet är fel eftersom fartyg ger billigare.
transporter för att försörja storstaden med varor.

Placering mitt på Södertörn är bra då skulle vi i dag haft en bro och järnväg över Himmerfjärden Ösmo Vagnhärad och en bro i Södertälje Gamla stan skull varit korsat av fler järnvägsspår och åttafilig motorväg.

Nyköping är ytterligare ett storstadsalternativ med hamn i Oxelösund.
Citera
2017-04-26, 12:50
  #3
Medlem
Furiennas avatar
Jag kollade upp flera huvudstäder (främst de i Europa) i en kartbok för ett tag sedan, för att se om de låg rätt till (och med "rätt till" menar jag centralt i landet, så att det är ungefär lika långt till alla gränser). Och jag underkände då alla nordiska huvudstäder utom Stockholm med råge. Nu ligger ju Sveriges geografiska mittpunkt i Medelpad. Men jag tycker ändå att Stockholm ligger mer centralt i sitt land än vad Oslo, Köpenhamn och Helsingfors gör.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-04-26 kl. 12:55.
Citera
2017-04-26, 13:08
  #4
Medlem
Frawjons avatar
Under stormaktstiden låg Stockholm geografiskt ganska exakt mitt i Sverige, fast man behöver med dagens kommunikationer knappast en huvudstad som ligger precis mitt i landet.
Citera
2017-04-26, 13:59
  #5
Medlem
Furiennas avatar
Det var en intressant iakttagelse att Stockholm låg ännu mer mitt i Sverige på Stormaktstiden. Det påminner ju om Roms läge i Romarriket: det låg i mitten av imperiet, och man spred sin makt åt alla håll från huvudstaden som ringar på en vattenyta.

Och jag tror tyvärr inte att moderna kommunikationer gör det oviktigt med en central huvudstad. Ju närmare en landsdel ligger till huvudstaden, desto större chans får den att höras och synas. Till och med här i Sverige är det mycket lättare att få inflytande ju närmare Stockholm man bor (med de övriga storstäderna Göteborg och Malmö som undantag).
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-04-26 kl. 14:38.
Citera
2017-04-26, 14:33
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Idag spelar väl inte huvudstadens placering så stor roll så länge det finns hyfsade möjligheter att resa till övriga riket och att försörja den med mat? Så Sveriges huvudstad behöver egentligen bara en flygplats med ganska korta banor, en pålitlig järnväg och motorväg som förbinder den med Götaland/Skåne samt en sjö med bra dricksvatten.
Sedan är det ju trevligt med nära till befolkningen mm.

Linköping/Norrköping tycker jag verkar vara en lämplig placering.

Norge har ju en ganska jobbig terräng och en ganska jobbigt klimat, så alternativen är inte så många. Kanske Stavanger eller Bergen skulle vara lämpligt. Stavanger bör vara lite mer skyddat mot Atlanten.
Citera
2017-04-26, 14:44
  #7
Medlem
JayGatsbys avatar
Stockholm och Köpenhamn har båda en gång legat mitt i sina imperier men då Danmark tappade Skåne och vi tappade Finland så hamnade våra huvudstäder mer utsatt.

Åbo var huvudstad i svenska Finland, men när Ryssland tog Finland 1809 så ville man minska den svenska dominansen så man flyttade regionhuvudstaden till Helsingfors.

Jag tycker Stockholm ligger perfekt till då Sverige sedan urminnes tider har varit riktat mot Östersjön; en huvudstad mitt i Norden kan inte ligga bättre till.
Citera
2017-04-26, 14:47
  #8
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Idag spelar väl inte huvudstadens placering så stor roll så länge det finns hyfsade möjligheter att resa till övriga riket och att försörja den med mat? Så Sveriges huvudstad behöver egentligen bara en flygplats med ganska korta banor, en pålitlig järnväg och motorväg som förbinder den med Götaland/Skåne samt en sjö med bra dricksvatten.
Sedan är det ju trevligt med nära till befolkningen mm.

Linköping/Norrköping tycker jag verkar vara en lämplig placering.

Nu ska vi inte glömma bort Norrland.

Linköping/Norrköping? Nej du, gosse! Om vi skulle ha total rättvisa för alla svenskar, så borde vi ha haft vår huvudstad vid Flataklocken i Ånge kommun (som kallas Sveriges jämviktspunkt) eller i Ytterhogdal i Härjedalens kommun (som ser ut att vara en ännu bättre geografisk mittpunkt). Stockholm är dock en god kompromiss, eftersom en rätt stor del av Sverige ändå ligger söder om den staden.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-04-26 kl. 15:05.
Citera
2017-04-26, 14:59
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Nu ska vi inte glömma bort Norrland.

Linköping/Norrköping? Nej du, gosse! Om vi skulle ha total rättvisa för alla svenskar, så borde vi ha haft vår huvudstad i antingen i Ånge kommun (Sveriges jämviktsmittpunkt) eller i Ytterhogdal (som tydligen är en än mer exakt geografisk mittpunkt). Stockholm är dock en god kompromiss, eftersom en rätt stor del av Sverige ändå ligger söder om den staden.
Surströmming och renskav är förvisso gott, men kanske lite enformigt.

Jag tänkte mer att om man flyttar staden från Mälaren så slipper man alla jobbiga vattendrag, och flyttar man den söder ut så får man antagligen lite bättre klimat.
Citera
2017-04-26, 15:07
  #10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Surströmming och renskav är förvisso gott, men kanske lite enformigt.

Jag tänkte mer att om man flyttar staden från Mälaren så slipper man alla jobbiga vattendrag, och flyttar man den söder ut så får man antagligen lite bättre klimat.
Lilla du... Jag bor i Örnsköldsvik och äter aldrig surströmming, och renkött har jag bara smakat på marknader. Men det går visst att ha fördomar mot oss norrlänningar.

Jag gissar på att du bor söder om Stockholm? För du vet tydligen inget om Norrland, eller om att det skulle vara katastrofalt för oss här om huvudstaden låg ännu längre söderut.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-04-26 kl. 15:10.
Citera
2017-04-26, 15:14
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Lilla du... Jag bor i Örnsköldsvik och äter aldrig surströmming, och renkött har jag bara smakat på marknader. Men det går visst att ha fördomar mot oss norrlänningar.

Jag gissar på att du bor söder om Stockholm? För du vet tydligen inget om Norrland, eller om att det skulle vara katastrofalt för oss här om huvudstaden låg ännu längre söderut.

Om du läser mitt första inlägg i tråden så kanske du ser att jag anser att man kan placera huvudstaden nästan var som helst. En mer asymmetrisk placering kräver dock större flygplats.
Citera
2017-04-26, 15:17
  #12
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Stockholm och Köpenhamn har båda en gång legat mitt i sina imperier men då Danmark tappade Skåne och vi tappade Finland så hamnade våra huvudstäder mer utsatt.

Åbo var huvudstad i svenska Finland, men när Ryssland tog Finland 1809 så ville man minska den svenska dominansen så man flyttade regionhuvudstaden till Helsingfors.

Jag tycker Stockholm ligger perfekt till då Sverige sedan urminnes tider har varit riktat mot Östersjön; en huvudstad mitt i Norden kan inte ligga bättre till.
Jag hade glömt bort att Bohuslän, Halland, Skåne och Blekinge tillhörde Danmark fram till 1658. Tack för påminnelsen! Och det är intressant att det var ryssarna, som gjorde så att Helsingfors blev huvudstad i Finland i stället för Åbo.

Ja, Stockholm har en hyfsat läge. Visserligen skulle jag gärna ha velat ha den lite mer norrut, men jag tror att Mälaren lockade till att man byggde en ny huvudstad där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback