Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 09:05
  #1
Medlem
Snart blir ju många typer av sedlar & mynt ogiltiga.
På TV görs "reklam" för att folk skall se till att på olika sätt "göra sig av med" dessa pengar.
Jag antar att detta görs av omsorg om "vanligt folk", men samtdigt får jag för mig att det egentligen
ur ett "nationalekonomiskt perspektiv" gagnar staten om pengarna aldrig dyker upp.

Om privatpersoner får sina pengar ogiltiga så är dom ju förlorare, och då borde det ju finnas en vinnare någonstans...?

Om jag nu sitter på mycket stora (miljon) belopp i sedlar som jag måste växla in, kommer jag att bli tvungen att redvisa varifrån pengarna kommer?

Sedelbyten tror jag används på sina håll för att s.a.s. nollställa svarta pengar (Indien t.ex), och kanske finns samma "baktankte" även här hemma?

/T
Citera
2017-04-26, 09:21
  #2
Medlem
Enligt riksbankens hemsida så är de skyldiga att alltid lösa in pengar oavsett hur gamla dem är.

Är det någon som har gjort det?
Citera
2017-04-26, 09:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om privatpersoner får sina pengar ogiltiga så är dom ju förlorare, och då borde det ju finnas en vinnare någonstans...?

Om jag nu sitter på mycket stora (miljon) belopp i sedlar som jag måste växla in, kommer jag att bli tvungen att redvisa varifrån pengarna kommer?

Sedelbyten tror jag används på sina håll för att s.a.s. nollställa svarta pengar (Indien t.ex), och kanske finns samma "baktankte" även här hemma?

/T

Du kommer inte att kunna sätta in dina gamla pengar om du inte kan verifiera varifrån de kommer med skriftliga intyg etc. De pengarna blir så gott som värdelösa, det är givetvis ännu ett steg i kampen för att utrota kontanterna i Sverige.

När länder som har Euro inför nya sedlar, upphör inte de gamla att vara godkända som betalningsmedel, de tas bara ur cirkulation efter hand. Likadant har det alltid varit med USD.
Citera
2017-04-26, 12:19
  #4
Avstängd
Låter tänkbart. Den originella anledningen låter ändå som osanning.
Att nollställa svarta pengar är ju jätteviktigt, så jag tror på dig.
Någon som har en annan teori? Eller motsägelse?
Citera
2017-04-26, 19:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I22
Enligt riksbankens hemsida så är de skyldiga att alltid lösa in pengar oavsett hur gamla dem är.

Är det någon som har gjort det?
Jag har gjort det.
Man lägger kontanterna i ett kuvert och skickar till Riksbanken. Sedan betalas beloppet in på angivet bankkonto. Minus en administrativ avgift.
Citera
2017-05-04, 16:06
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag har gjort det.
Man lägger kontanterna i ett kuvert och skickar till Riksbanken. Sedan betalas beloppet in på angivet bankkonto. Minus en administrativ avgift.


Den administrativa avgiften är väl 100kr?
Citera
2017-05-05, 01:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I22
Enligt riksbankens hemsida så är de skyldiga att alltid lösa in pengar oavsett hur gamla dem är.

Är det någon som har gjort det?

Du kan ju försöka men det stämmer ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback