Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 08:01
  #1
Medlem
Nu har jag klantat till det. Idag när jag skulle till jobbet körde jag på som vanligt. Kedjan brukar jag regelbundet kolla och den såg inte allt för slapp, jag tänkte att jag kunde köra en vecka till. När jag kom till parkeringshuset så "hoppade" kedjan, jag tvärnitade inte med den åkte väl odrivbar frammåt men med ett jobbigt ljud. Kedjan satt fortfarande kvar vid kugghjulet längst fram men hade hoppat av där bak, alltså låg den mellan drevet och det som sitter som ett chassi över drevet. Nu måste jag ta mig hem och verktyg har vi INTE. Jag kör på motorväg hem.

Jag måste nog tyvär ta mig hem, men kommer jag ramla om kedjan hoppa på motorväg?

Jag skulle vilja lägga till att kedjan hoppade när accelererade i en skarp sväng. När jag skulle sätta tillbaka kedjan var den inte så slapp att jag bara kunde lyfta på den utan att jag verkligen behövde trycka på den.

Är det ok att köra 4 mil hem eller måste ja undvika?
Citera
2017-04-26, 08:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn

Är det ok att köra 4 mil hem eller måste ja undvika?

Du ska undvika. Det blir förmodligen både dyrt och livsfarligt om den hoppar i motorvägsfart.
Citera
2017-04-26, 08:21
  #3
Medlem
PÅ en CBR125 behöver du fyra fasta nycklar för att spänna kedjan. Fritt ur minnet så är det storlekarna 10mm, 11mm, 14mm, och 17 eller 19mm.

Blocknyckelsats art.nr: 11779 kostar 179.- på biltema och den kommer du i alla fall snart behöva när du ska byta kedjan.
Citera
2017-04-26, 08:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
PÅ en CBR125 behöver du fyra fasta nycklar för att spänna kedjan. Fritt ur minnet så är det storlekarna 10mm, 11mm, 14mm, och 17 eller 19mm.

Blocknyckelsats art.nr: 11779 kostar 179.- på biltema och den kommer du i alla fall snart behöva när du ska byta kedjan.

Tack så mycket detta kommer jag komma ihåg för stt alltid ha med mig. Jag har verktyg hemma, det enda jag oroar mig över är att kedjan hoppar på vägen hem, så kan jag fixa till den direkt när jag kommer hem. Resten sv veckan är jag också ledig så jag måste åka hem även om jag BORDE undvika. I värsta fall tror jag att jag måste köra på väggrenen och dra kopplingen så fort jag inte accelererar... 🤔
Citera
2017-04-26, 08:52
  #5
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn
Tack så mycket detta kommer jag komma ihåg för stt alltid ha med mig. Jag har verktyg hemma, det enda jag oroar mig över är att kedjan hoppar på vägen hem, så kan jag fixa till den direkt när jag kommer hem. Resten sv veckan är jag också ledig så jag måste åka hem även om jag BORDE undvika. I värsta fall tror jag att jag måste köra på väggrenen och dra kopplingen så fort jag inte accelererar... 🤔


Skulle inte rekommendera dig att köra, men om du nu väljer att göra så så kör i max 30, alltså verkligen kryp hem, det är onödigt att riskera liv och lem för att ta sig hem.
Citera
2017-04-26, 09:26
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan du fixa en sönderslagen motor och en bruten nacke så kör på...en kedja som hoppar vid motordrevet kan bla slå sönder kåpan.
Citera
2017-04-26, 12:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Skulle inte rekommendera dig att köra, men om du nu väljer att göra så så kör i max 30, alltså verkligen kryp hem, det är onödigt att riskera liv och lem för att ta sig hem.

Tack för du varna mig, hade kört hem annars som tur var hittade jag lite verktyg o fixade ihop den med en kollega.
Citera
2017-04-26, 12:47
  #8
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKGrebyn
Tack för du varna mig, hade kört hem annars som tur var hittade jag lite verktyg o fixade ihop den med en kollega.

Skönt att höra, bättre att komma hem i ett stycke, men du ska nog ta en ordentlig avsyning av drev och kedja..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback