Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-08-27, 15:44
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Hej, låter bra. Vill du beskriva den lite? Det låter som något man borde läsa.
Hej.
Boken bygger på uppåt 50-åriga svenska och internationella odlingsförsök där "eko" och konventionell växtodling jämförs.
Slutsatser i boken:
"Ekoodling" kräver mer olja (100%), läcker MYCKET (400%) mer näringsämnen, mer mögelgifter, URLAKNING av näringsämnen= mullförstörande, ineffektivt, uppförökning av ogräs. mm mm mm

Troligen är boken lite tillspetsad men mycket läsvärd
Citera
2017-08-27, 15:50
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestapiss
Hej.
Boken bygger på uppåt 50-åriga svenska och internationella odlingsförsök där "eko" och konventionell växtodling jämförs.
Slutsatser i boken:
"Ekoodling" kräver mer olja (100%), läcker MYCKET (400%) mer näringsämnen, mer mögelgifter, URLAKNING av näringsämnen= mullförstörande, ineffektivt, uppförökning av ogräs. mm mm mm

Troligen är boken lite tillspetsad men mycket läsvärd
Ok! Det låter verkligen intressant. Att det är så hade man ingen aning om. Bra med olika sidor av myntet. Ska se om jag kan låna den.
Citera
2017-08-27, 17:55
  #63
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestapiss
Jag odlar enbart på moränjord ( småländska höglandet)...... vilket fungerar ok. Kan du nämna var det har försvunnit 70% "jordtäcke"??
Kan du nämna någonstans i det storskaliga jordbruket där TS-skörd har reducerats?? I Sverige ökar skördarna hela tiden.
Det är naturligtvis skitsnack. Skördar har år efter år ökats tack vare "konventionell" odling. Nått "jordtäcke" (vad nu menas med det?) har naturligtvis inte mystiskt gått upp i rök. Uttrycket "åkermark kan aldrig återskapas" är nått som jag retar mig på nått oerhört oxå. Såklart det kan, det tar tid visserligen, men ge det nått decennium med lite omtanke så har du finfin fertil jord för de flesta av våra vanligaste grödor.
Citera
2017-08-27, 23:54
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det är naturligtvis skitsnack. Skördar har år efter år ökats tack vare "konventionell" odling. Nått "jordtäcke" (vad nu menas med det?) har naturligtvis inte mystiskt gått upp i rök. Uttrycket "åkermark kan aldrig återskapas" är nått som jag retar mig på nått oerhört oxå. Såklart det kan, det tar tid visserligen, men ge det nått decennium med lite omtanke så har du finfin fertil jord för de flesta av våra vanligaste grödor.
Vill bara påpeka att det inte direkt var Sverige som tv-programmet tog upp.
Citera
2019-04-03, 02:06
  #65
Medlem
oshin.cantwells avatar
Intressant: https://youtu.be/g0IrTi7eAs4?t=1387

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det är naturligtvis skitsnack. Skördar har år efter år ökats tack vare "konventionell" odling. Nått "jordtäcke" (vad nu menas med det?) har naturligtvis inte mystiskt gått upp i rök. Uttrycket "åkermark kan aldrig återskapas" är nått som jag retar mig på nått oerhört oxå. Såklart det kan, det tar tid visserligen, men ge det nått decennium med lite omtanke så har du finfin fertil jord för de flesta av våra vanligaste grödor.

Är inte Island ett varnande exempel? Där har väl typ nazivikingarna Förintat urskogarna som fanns där? Kanske är ett ekologiskt föredöme för ekofascisterna.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2019-04-03 kl. 02:11.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback