Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Blir effekten verkligen den att kulorna stöts bort från varandra? Om vi antar att det bildas fotoner när partiklar och antipartiklar möts, så blir väl trycket i själva kollisionsytan noll? Om fotonerna fångas upp en bit in i järnkulorna skapas ett tryck som spränger kulorna, men sker tryckökningen inne i kulorna så kommer material kastas i radiell riktning, så att verkningsgraden inte blir helt försumbar. Men jag kanske tänker helt fel, har inga siffror på hur djupt in strålningen når.
Fotoner har rörelsemängd och uppför sig vid krockar med andra partiklar ungefär som krockande bollar. Faktiskt har fotoner MER rörelsemängd än vad t ex elektroner har vid samma totala energi. Kraft är ju lika med rörelsemängdsändring per tidsenhet, F=dp/dt. Poängen är att fotoner visst kan skapa ett tryck.
(Sambandet mellan total energi E, inkl massenergi, rörelsemängd p, och vilomassa m, ges av
E² = p²c² + m²c⁴
För fotoner är m=0, och därför är p större för fotoner än för t ex elektroner med samma E.)
Nu VET jag ärligt talat inte exakt vad som händer i just det här fallet. Men jag tänker mig att problemet är liknande som när man ska spränga en fissionsladdning. Där försöker man att få laddningen så överkritisk som möjligt (t ex genom att spränga ihop den till högre densitet) innan man startar kedjereaktionen. Om den startar för tidigt, innan den är maximalt kritiskt, får man en
fizzle, dvs en sprängstyrka som är t ex 1000 gånger svagare än vad bomben har designats för. Hur går detta till? Det är just genom att den för tidiga starten av kärnsprängningen spränger sönder bomben innan den är maximalt överkritisk.
Och de två krockade kulorna med materia och antimateria börjar sprängas så fort ytorna nuddar varandra. Och att
OM man lyckas annihilera merparten av kulorna så har man tillräckligt med energi för att ge resterna relativistiska hastigheter. Jag tänker mig alltså att den initiala krockhastigheten också måste vara relativistisk för att den frigjorda annihilationsenergin inte ska spränga isär kulorna i förtid.