Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 22:56
  #1
Medlem
Hej.

Jag fick precis ett blad av det nationella provet i engelska av en kompis och efter att mina vänner i skolan fick veta detta så fick de mig att skicka till de också. Undrade bara om det var olagligt för mig att skicka till de eller om det är den som tog bilden från första början som skulle kunna straffas av detta. Är lite orolig för jag vill inte få en prick i registret

Tack!
Citera
2017-04-25, 23:01
  #2
Medlem
Går under dataintrångs lagarna - om du sprider information som har införskaffats på olagligt vis....etc etc
Citera
2017-04-25, 23:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Går under dataintrångs lagarna - om du sprider information som har införskaffats på olagligt vis....etc etc

Ursprungsbilden togs med mobilkamera under ett provtillfälle
Citera
2017-04-25, 23:15
  #4
Medlem
Krusensnorres avatar
Ja nationella prov är ju sekretessbelagda. Dock så kan man väl inte få prickar längre? Tycker ändå att du ska ge fan i att sprida sånt, provet är sekretessbelagt av en anledning.
Citera
2017-04-25, 23:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Ja nationella prov är ju sekretessbelagda. Dock så kan man väl inte få prickar längre? Tycker ändå att du ska ge fan i att sprida sånt, provet är sekretessbelagt av en anledning.

Är fullt medveten om att det jag gjorde var fel och jag ångrar det. Kommer ej att hända i framtiden.
Citera
2017-04-25, 23:48
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elias0012
Hej.

Jag fick precis ett blad av det nationella provet i engelska av en kompis och efter att mina vänner i skolan fick veta detta så fick de mig att skicka till de också. Undrade bara om det var olagligt för mig att skicka till de eller om det är den som tog bilden från första början som skulle kunna straffas av detta. Är lite orolig för jag vill inte få en prick i registret

Tack!

Sannolikt kan man nog se det som Brott mot upphovsrättslagen då proven kan anses uppnå verkshöjd.
Citera
2017-04-25, 23:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sannolikt kan man nog se det som Brott mot upphovsrättslagen då proven kan anses uppnå verkshöjd.

Fast med tanke på att många andra spred provet innan mig, skulle det innebära att vi alla skulle bli straffade på något sätt eller är det bara den som tog ursprungsbilden som skulle påverkas av detta?
Citera
2017-04-26, 00:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elias0012
Fast med tanke på att många andra spred provet innan mig, skulle det innebära att vi alla skulle bli straffade på något sätt eller är det bara den som tog ursprungsbilden som skulle påverkas av detta?
Försök att tillämpa det resonemanget på piratkopiering av musik, spel och film så ser du att det inte håller.
Citera
2017-04-26, 01:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elias0012
Jag vet inte riktigt vad du försöker säga men jag kan inte ha tagit ursprungsbilden. Även om du på något sätt skulle hitta min skola och "tipsa" skolan så skulle det inte ha någon betydelse eftersom att jag kan bevisa att jag inte är skyldig till detta. Jag är inte så dum att jag lägger ut saker utan att ha reservplaner osv.

Spelar ingen roll om du tagit ursprungsbilden eller inte, det är olagligt att sprida upphovsrättsskyddad material utan upphovsrättshållarens tillstånd.
Citera
2017-04-26, 01:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elias0012
Jag vet inte riktigt vad du försöker säga men jag kan inte ha tagit ursprungsbilden. Även om du på något sätt skulle hitta min skola och "tipsa" skolan så skulle det inte ha någon betydelse eftersom att jag kan bevisa att jag inte är skyldig till detta. Jag är inte så dum att jag lägger ut saker utan att ha reservplaner osv.

Stämmer ej eftersom dina kompisar kan berätta för polisen att de fått se bilden av dig, eller t.om visa upp bilden. Tror du dina kompisar kommer ljuga för polisen och riskera att själva bli åtalade
Citera
2017-04-26, 01:45
  #11
Medlem
Jo, det är sant. O andra sidan så är det en massa andra som har gjort samma sak så jag är inte riktigt den enda skyldiga. Jag skrev också en tråd för att jag ville veta om det jag gjorde var olagligt eller ej. Känns lite onödigt att du skriver att vem som helst kan söka upp mig och tipsa skolan. Vet att det jag gjorde var fel och ser inte vad någon skulle tjäna på att tipsa min skola.
Citera
2017-04-26, 01:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
Stämmer ej eftersom dina kompisar kan berätta för polisen att de fått se bilden av dig, eller t.om visa upp bilden. Tror du dina kompisar kommer ljuga för polisen och riskera att själva bli åtalade

Se ovan
__________________
Senast redigerad av elias0012 2017-04-26 kl. 01:57.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback