Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 16:59
  #133
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Många i den här tråden snackar om "kalorier in - kalorier ut". Om det nu vore så enkelt så hade TS fortsatt tappa vikt i stadig takt med tanke på hur lite hon äter / mycket hon tränar (förutsatt att det är korrekt beskrivet från hennes sida).

Nu till problemet: ligger man konstant på kaloriunderskott, men äter regelbundet så kommer din kropp bara dra ner på din förbränning tills den matchar vad du petar i dig. Fetma beror till större delen på för höga insulinnivåer / insulinresistens (till följd av för mycket kolhydrater i form av pasta, bröd, potatis, socker m.m) än kalorier in-uy.

Vad du bör göra: tänk mindre på kalorier (sålänge du äter bra saker, kapa kolhydraterna helt!), men gå istället långa perioder utan att äta ett skit. Intermittent fastning där du kör en "ätperiod" på 8h, sen går 16h utan att stoppa i dig någonting annat än vatten fram tills att nästa ätperiod börjar igen. Under dessa fastperioder så drar din kropp inte ner på förbränningen!

Annars kan du äta ett stort mål mat per dag, sen gå 24h utan. Du kan gå flera dagar utan att äta nånting alls, och nej, du kommer inte dö.

Titta på detta klipp med Dr Jason Fung där han förklarar hur det ligger till:
https://www.youtube.com/watch?v=ETkwZIi3R7w

Så, sammanfattningsvis:

- Skit i att räkna kalorier. Fokusera istället på att inte stoppa i dig massa kolhydrater i form av bröd, pasta, socker m.m och ersätt det istället med nötter, frukt, grönsaker och lite protein.
- Gå långa perioder (minst 16h, helst 24h+) med bara vatten. Ät med samma intervaller som man gjorde när vi var grottmänniskor. Skippa frukosten helt!
- Kolla på Dr Jason Fungs youtubeklipp där han förklara allt du behöver veta.

Dr Jason Fung kan sin sak. Lyssnar man inte på den främsta experten på området så är man bra tjurskallig.
Citera
2017-08-09, 19:08
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Dr Jason Fung kan sin sak. Lyssnar man inte på den främsta experten på området så är man bra tjurskallig.

Instämmer. Kunnig.
Citera
2017-08-10, 15:14
  #135
Medlem
Brunbeverns avatar
Träna är egentligen ett ganska dåligt sätt att gå ner i vikt på. Har ni provat att mäta hur mycket energi ni på ett ungefär gör er av med av ett tyngre träningspass? Inte särskilt mycket. Det är så mycket lättare att bara sluta äta så mycket dålig mat, folk blir inte tjocka på att äta vanlig mat, de blir tjocka av att äta mycket skräp. Har ännu inte träffat en tjockis som finner nöje i att äta mycket vanlig mat, utan det är alltid godsaker.

Sedan är ju förstås träning bra generellt för hälsan, men för viktnedgång? Då är nog kosten prio 1.

Jag förstår inte vad som är så svårt med att gå ner i vikt. Jag äter för tillfället 6 stora mål per dag, vilket är något jag måste disciplinera mig och tvinga mig till. Vad gör ni tjocka "så rätt" att ni går upp i vikt om ni inte äter som jag? Att gå ner från 6 mål per dag till 3 mål är hur enkelt som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av elime
Orkar inte läsa igenom hela tråden men denna är till dumfan som hävdade att fruktos (eller socker i allmänhet) är gift som kroppen inte kan ta hand om (vilket en frisk kropp är fullkomligt kapabel till att göra utan att utveckla fettlever eller annat trams): http://traningslara.se/fruktos-och-e...tjockare-anda/

Och ni som fortfarande tror att det handlar om något annat än kalorier in vs kalorier ut är lurade. Ja, man mår olika bra på olika näringsämnen, men viktuppgången/nedgången är densamma.

Lär dig att citera skribenterna om du ska idiotförklara dem. Antar att personen inte ens vet att du svarade på honom.

Hur menar du att den där artikeln motsäger det som skribenten kom fram med? Att bara länka en artikel och komma med en spydig kommentar ger dig inte rätt i sakfråga, det får dig bara att verka dum. Du måste ju motivera varför också.

Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Att svara "ät färre kalorier än du gör av med" på frågan "hur ska jag gå ner i vikt?" är som att svara "gör fler mål än motståndarna" på frågan "hur ska vi vinna matchen?". Det är sant, men det är inte till någon nytta.

Skillnaden är att äta mindre kalorier ligger i individens makt att göra och att undvika att stoppa i sig fler kalorier ligger i individens makt. Att däremot göra fler mål än motståndare är beroende av andra faktorer som individen inte kan påverka. Nice try... Ska ni sluta komma med ursäkter och göra något åt er situation nu istället?
__________________
Senast redigerad av Brunbevern 2017-08-10 kl. 15:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback